LOGO GLOBALRUNNERS

Coronaviruset

Senast uppdaterat den 28 november 2020

Vi följer coronavirusets utbrott och spridning via myndigheter, media, branschorganisationer och WHO och har stor respekt för de som är oroliga. 

Aktuell spridning (WHO)
Information från Folkhälsomyndigheten
Länder som UD avråder från resor till

Blir resorna av?
Ja, om inte UD avråder från resor till destinationen när resan går, självklart med noggranna säkerhetsåtgärder för att förhindra smittspridning. Den som är sjuk eller har symtom måste stanna hemma. Vi som researrangör, hotell, transportörer, arrangörer av evenemang, övriga leverantörer och alla gäster på resorna måste följa dessa regler. Det gäller social distansering, hygien, begränsning av folksamlingar, fler startgrupper, anpassade energidepåer, munskydd, mm. Reglerna ser olika ut för olika destinationer och vi informerar noga alla som ska med på resan vad som gäller på plats och på resan dit i god tid före avresan.  

Är det något särskilt jag bör tänka på?
Du som deltagare på Globalrunners resor får alltid anpassa dig till lokala seder och bruk, du är gäst och saker och ting går inte till på samma sätt som hemma. Det är en del av charmen med att resa och det är alltid viktigt att resa med ett öppet sinne utan att jämföra för mycket med andra platser, sätt att organisera evenemang, transporter, mat, aktiviteter, pengar och mycket annat, prioritera, tro, osv. Under en pandemi ställs extra höga krav på att alla inblandade är flexibla och villiga att anpassa sig till de förutsättningar som ges. 

Kontrollera att du är försäkrad
Ring ditt försäkringsbolag, berätta att du ska med på den resa du har bokat och fråga om det är något särskilt du behöver ta hänsyn till. En del försäkringsbolag har nyligen ändrat sina villkor och anger att om man har varit sjuk, till exempel i Covid-19, måste man ha varit frisk från det i minst tre månader för att försäkringen ska gälla på resan om man blir sjuk på samma sätt/får samma symptom under resan. De som har haft Covid-19 ska väl inte få det igen samma år, men för säkerhets skull: Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera att du är försäkrad ordentligt. Alla som följer med på våra resor måste alltid vara försäkrade, antingen via sin hemförsäkring eller via separat reseförsäkring. Detta är ett mycket viktigt villkor.

Kan jag köpa avbeställningsskydd?
Ja, du kan göra det via vår samarbetspartner ERV, något annat bolag eller som tillägg till din hemförsäkring.

Vad gäller enligt Paketreselagen?
Paketreselagen måste alla företag, privatpersoner, klubbar och föreningar som ordnar resor följa. Om UD avråder från resor till en destination under den period som resan går, har en resenär rätt att avboka resan utan avbokningsavgift. Resenärer som ska resa till en region som omfattas av UD:s avrådan har därmed rätt att få återbetalning av hela resans pris. Vi återbetalar alla kunder samma dag som resan avbokas eller ställs in när det med säkerhet kan konstateras att resmålet påverkas av UD:s avrådan vid den tidpunkt som den aktuella resan genomförs. 

Om Utrikesdepartementet inte avråder från att göra icke nödvändiga resor till länder/områden, genomför vi resorna som planerat. Vi kan dock, i extraordinära fall, där vi själva finner det nödvändigt, ställa in resor även till områden som UD inte listat. Skulle vi ställa in en resa om UD inte avråder från resor dit informerar vi våra kunder omgående och betalar tillbaka alla pengar.

Om du som kund väljer att avboka en resa till ett område som UD inte avråder från resor till, gäller våra ordinarie resevillkor Även om du har köpt ett avbeställningsskydd via ERV eller något annat företag, eller har köpt det som tillägg till din hemförsäkring, kan du inte få pengarna tillbaka om du avbokar en resa för att du inte längre vill resa. Avbeställningsskydd gäller bara vid sjukdom med läkarintyg. 

Resenärer som befinner sig på resmålet som UD-avråder från
Resenärer som redan befinner sig på resmålet vid tidpunkten för UD:s avrådan har inte rätt att avboka resterande del av resan. Resenärer som ändå väljer att avbryta en paketresa har därmed inte rätt till återbetalning av de delar av resan som inte utnyttjas. Vi som arrangör har skyldighet att hjälpa dessa resenärer att hitta nya hemresor, men vi har ingen skyldighet att stå för kostnader för nya biljetter – det är det resenären själv som väljer att avbryta resan som betalar.

Områden som sätts i karantän under resans gång
Skulle ett område där vi har resenärer sättas i karantän, kommer vi i samarbete med berörda myndigheter vidta nödvändiga åtgärder för att trygga våra resenärers och medarbetares säkerhet på bästa sätt. Som resenär går det att vända sig till sitt försäkringsbolag för att försöka få ersättning för kostnader vid sådana situationer.

Hur påverkar Corona Globalrunners?
Globalrunners har låga, fasta utgifter och god likviditet. Vi har även inkomster från föreläsningar, men självklart har vår omsättning minskat radikalt under pandemin. 

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@globalrunners.se eller telefon 0733-61 22 55.

Spåren i Engadindalen i början av mars 2020 var toppen, precis innan Corona slog till med full kraft våren 2020.
Etiketter: corona

Senaste inläggen