LOGO GLOBALRUNNERS

En fossilfri flygande framtid

Lilium siktar på full drift år 2025.
Lilium siktar på full drift år 2025.

Blir fossilfria fordon i luften framtidens transportmedel inklusive taxitjänst? Många företag satsar på det. Airbus lanserade ett plug-in plan på en flygplansutställning i Paris hösten 2015, samma höst som de Globala Målen sattes i samma stad. Det laddas i ett el-uttag som din mobil eller laptop. Sedan dess galloperar utvecklingen fram. Huyandai, Boeing, Toyota, Urban Aero, Uber, Embraer, Siemens, Porsche och Daimler vill inte halka efter. Tyska Lilium är ett av de bolag som tagit täten. 

Fossilfritt, tyst och billigt
Liliums el-plan kan lyfta och landa vertikalt på en liten yta. Fyra passagerare och en pilot får plats under en 300 kilometer lång flygning i en maxhastighet på 300 kilometer/timmen. Planet har 36 el-motorer integrerade i vingarna för att minska luftmotstånd och minimera buller. Går en motor sönder, finns det 35 som fungerar. Skypes grundare Niklas Zennström är en av de som hjälper till med att investera i projektet.

Upplägget är som en taxitjänst. Köp en biljett och välj, inom vissa ramar, destination och tid, kanske med avgångar ovanpå parkeringshus. Målet är att skapa ett nätverk av hubbar runt storstäder och vara i full drift 2025 på olika platser i världen.

En vätgasdriven taxi
Urban Aeros CityHawk går på vätgas, som matar två bränsleceller och förser två el-motorer. Motorerna snurrar igång två rotorer som är inbyggda i karossen. Tyvärr har låt effekt för bränsleceller hittills begränsat hastigheten till 200 km/h. 

Bäst potential kanske förbränning av vätgas i en flygmotor kommer ha. Alla typer av passagerarplan för 10-500 passagerare skulle kunna drivas med vätgas, även på långa sträckor, enligt flera svenska forskare. Vätgasbränsle tar dock större plats i planet, varför nya mer energieffektiva motorer behöver utvecklas. Klimatpåverkan måste också optimeras för att undvika kraftik molnbildning.

Ta en Uber Air om två år
Taxi-tjänsten Uber storsatsar på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. Hyundai är ett av flera företag som utvecklar el-plan åt Uber. Deras el-plan kan transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning, på 300 - 600 meters höjd.

De tekniska utmaningarna med el-plan är mindre än för självkörande bilar. I luften är det (än så länge) mindre trafik och deras första flygande taxi kommer att köras av en människa för att senare övergå till att vara självstyrande. Målet är att köra igång en kommersiell flygtaxitjänst 2023 i tre städer. 

Norge ligger som vanligt i framkant
Vår granne i väst tog snabbt till sig el-bilen och idag kör över halva befolkningen fossilfritt, på marken, med gott om laddstationer över hela landet. Sedan flera år finns laddstationer vid varje gate på Stavangers flygplats. Politiska beslut, regleringar och infrastruktur gör att det tar tid att få igång trafiken med el-plan. En inte alltför vild gissning är att Norge kommer att börja med el-plan bland de första i världen.

Hur påverkar det här Globalrunners?
Innebär utveklingen av fossilfria flyg att vi återupptar resor till Kuba, Nepal, med flera långväga destinationer redan år 2023? Hm, den som lever får se, men vi vågar inte riktigt tro det. Batterierna är tunga och än så länge kan planen endast flyga korta sträckor på en laddning. Flera bullrar, men med inbygda motorer verkar det problemet kunna lösas.  El-brist generellt måste också tas i beaktande och metallen litium i batterierna är finns inte som oändlig tillgång. Som tur är finns det trivsamma tåg.

Framtiden hänger sannolikt på teknikutveckling och innovationer inom alla möjliga områden, CCS (Carbon Capture and Storage), energi som inte orsakar växthusgasutsläpp, ny mat, förändrat jord- och skogsbruk och även anpassade transporter. För 100 år sedan drömde människor om att kunna flyga till andra delar av världen, men knappast till månen eller mars. Det är bara att hänga med!

Vätgastaxin CityHawk kan köra 16 mil innan man måste fylla på mer bränsle.

Senaste inläggen