webbhvd

Vilket land överraskar besökaren mest positivt?

På cykelresan mellan Prag och Wien lär du känna landet som överraskar besökaren mest positivt av alla länder.

Den bild vi har av ett land tror många påverkas av om vi faktiskt har varit där eller inte. Vi kan alla tänka på någon (kanske oss själva) som besökte ett visst land och fick alla sina förutfattade meningar omkullkastade, antingen för att de förväntade sig att älska det och faktiskt hatade det, eller vice versa. Statistiskt sett dock är inte det vad som brukar hända. Majoriteten av länderna rankas i stort sett lika av personer som har varit där och av människor som inte har varit där.

Kanske är det resultatet bekräftelsebias: tendensen att söka efter, tolka, gynna och återkalla information på ett sätt som bekräftar eller stödjer ens tidigare övertygelser eller värderingar. Med andra ord, vi hatar att bli bevisade fel, och hur vi upplever andra länder kan omedvetet styras eller till och med förvrängas av våra tidigare förväntningar.

Vi har sett hur kraftfulla och robusta dessa fördomar kan vara, så konsekvensen är att landsbilder blir självuppfyllande profetior. Mot denna bakgrund sticker undantagen verkligen ut.

Främst bland dessa är Egypten. Människor som faktiskt inte har varit där rankar Egypten hela nio platser högre i Anholt-Ipsos Nation Brands Index än personer som har besökt landet. Det är en enorm skillnad. Beror det på att vi från skoltiden och framåt inte ser något annat än högkvalitativa bilder av pyramiderna, Nilen, Sphinxen och andra antika fynd, som ser orörda och dramatiska ut i ett öde landskap? Den omgivande verkligheten med en överfull megastad i ett utvecklingsland, med allt buller, föroreningar, fattigdom och kaos, kan komma som något av en chock.

Tjeckien överraskar besökaren mest positivt 
I andra änden av spektrumet rankas Tjeckien sex platser högre av personer som har varit där än av personer som inte har varit där. Vi kan spekulera i det oändliga om orsakerna till detta, men människors övergripande uppfattning om ett land är inte bara en fråga om hur platsen ser ut: det är helheten av deras uppfattningar om landets folk, kultur, styrelseskick, produkter och tjänster, ekonomi, miljö och näringsliv. 

I mitten finns Australien, Belgien, Chile, Ecuador, Irland, Kenya, Palestina, Polen, Saudiarabien, Tanzania och Turkiet som de länder som matchar människors uppfattningar bäst före och efter ett besök i landet.

Påfallande många av våra gäster på längdskidresan Jizerska till Tjeckien i vintras, om inte alla, var överraskade över hur mycket de gillade landet, både de som varit där tidigare för flera år sedan och de som aldrig varit där. Vill du bli positivt överraskad av ett nytt land, kanske våra resor till Tjeckien faller dig i smaken!  

Italien rankas särskilt högt av 30-59 åringar
Italien som vi har många resor till är inte direkt överraskningarnas land. De flesta har höga förväntningar och de infrias. Italien rankas som 5:e bästa land totalt bland människor som inte har varit där och 4: e bland dem som har besökt det. Skillnaden är inte statistiskt signifikant så verkligheten överensstämmer ungefär med Italienbilden. Med tanke på den otroliga kraften i Italiens varumärke är det ett lugnande resultat, enligt Simon Anholt.

Åldersgruppen 30-59 år - som de flesta av Globalrunners gäster är - rankar Italien som nummer 3 i världen totalt medan 18-29 åringar rankar det bara som nummer 6 och 60+ rankar det som nummer 8.

Vi har många resor till Italien. Den mest populära går till Italiens svar på Vasaloppet - Marcialonga.

Källa för detta inlägg är Simon Anholt som är expert på länders varumärke, till exempel Sverigebilden. Han är oberoende rådgivare till regeringar, grundare av Good Country Index, Anholt-Ipsos Nation Brands Index och Journal of Place Branding & Public Diplomacy Grundare samt Editor emeritus.