webbhvd

Ett grönt magplask

Fortsätt flyga, betala klimatkompensation så är problemet ur världen, hävdade flygbolag, reseföretag, myndigheter och privatpersoner för några år sedan. En uppmuntran att flyga mer rent av. Den lögnen har de flesta genomskådat vid det här laget. Ledningen för Tricorona, en av de största aktörerna med certifierade Gold Standard i ryggen, använde pengarna som folk betalat in för att klimatkompensera sitt flygande, till privata lyxresor.

Flygplanen släppte förstås ut precis lika mycket växthusgaser ändå, oavsett hur mycket eller lite passagerare betalade i klimatkompensation. Stora svenska myndigheter har slutat med klimatkompensation och många i resebranschen erbjuder det inte längre.

Idag har flyg- och resebranschen övergått till att ge SAF, Sustainable Aviation Fuel, en liknande roll. Fortsätt flyga, du har inte tid att ta tåget, köp fossilfritt flygbränsle - SAF- och minska flygets utsläpp, så är saken biff.

Förbränning av fossilfria bränslen släpper också ut växthusgaser

Fossilfria bränslen må vara förnyelsebara, men det är inte utsläppsfria. Förbränning av fossilfria bränslen släpper också ut växthusgaser. Skillnaden är att det tagit miljoner år för fossila bränslen att bildas medan ny biomassa till fossilfria bränslen kan ombildas. Tanken är att utsläpp av koldioxid från biobränslen på lång sikt ska kunna anses koldioxidneutrala då koldioxiden som släpps ut vid förbränning ska bindas till ny biomassa. Det är dock idag vi måste sänka utsläppen.

Enligt en studie publicerad i Nature, kan satsningar på biodrivmedel leda till ökade utsläpp. Det gäller oavsett om de tillverkas av palmolja från Indonesien eller raps från Sverige. Produktionen av drivmedel från oljeväxter eller skogsspill kräver mycket mark och skog måste röjas. Avskogning orsakar stora koldioxidutsläpp och förlorad biologisk mångfald.

Att återanvända produkter som redan konsumerats, till exempel frityrolja, tallolja, sopor och slaktavfall, för att producera SAF tycks vara en bättre idé när det gäller själva produktionen, men oerhört svårt att förverkliga i tillräcklig mängd i praktiken. 

SAF transporteras från andra sidan jorden

0,6 % av bränslet hos SAS är fossilfritt, enligt hållbarhetschef Ann Sofi Hörlin.

På konferensen Spain Talks i Stockholm hösten 2024 berättade Norwegians hållbarhetschef om SAF:s möjligheter i framtiden, men när Globalrunners frågade var flygbolaget får sitt flygbränsle idag fick han erkänna att de tyvärr måste köpa det i USA och flyga det till Europa. Bränsle framtaget på majs och soja som odlats i USA och Sydamerika. 

SAS hållbarhetschef Ann-Sofi Hörlin berättade för någon månad sedan för Globalrunners att de använder 0,6 procent SAF. En försvinnande liten del. 

Neste som SAS och många andra flygbolag köper SAF från hade under några år en fabrik i Finland som producerade fossilfritt bränsle till flyg, men den är nedlagd. Istället produceras allt deras fossilfria bränsle idag i Singapore med en mycket högre kapacitet än den Neste hade i Finland. Sedan transporteras bränslet med båt till Gent i Belgien, vidare till Rotterdam och därifrån till olika hamnar i Europa, till exempel Gävle. Från Gävle lastas det på tåg till Arlanda. Att sjöfarten använder olja som är allt annat än ren och utsläppsfri känner många till, även om den värsta bunkeroljan förbjöds för några år sedan vilket framför allt minskade svavelhalten.

Råvaran må vara fossilfri, men om bränslet fraktas från andra sidan jorden med flyg eller båtar som drivs på diesel eller bensin, hur grönt är SAF totalt sett egentligen?

Svenska biobränslefabriker bland de största utsläpparna

Av de tio anläggningar som släpper ut mest växthusgaser i Sverige, ligger fem i Västra Götaland. De fem företagens utsläpp motsvarar en miljon Thailandsresor, tur och retur från Sverige. Preems raffinaderier i Lysekil och Göteborg samt ST1 i Göteborg (fyra, femma och sexa på listan av de företag i landet som släpper ut mest växthusgaser) som alla producerar biobränsle, framhåller att biodrivmedel är bättre för klimatet i användarledet, men dels ger förbränning av fossilfritt bränsle som SAF också utsläpp av växthusgaser, dels orskar själva framställandet av biobränslet ytterligare utsläpp av växthusgaser.

Hösten 2024 läckte ST1:s biobränslefabrik i Göteborg ut 500 000 kubikmeter förorenat vatten med PFAS och ett ofattande saneringsarbete inleddes. En skandal som klassas som miljöbrott där en cistern som tagits ur bruk 2022 ändå fortsatt att användas. 

När stora markarealer skövlas på skog för att odla ojleväxter till biobränsle, på bekostnad av både förlorade kolsänkor (träd som tar upp koldioxid) och biologisk mångfald, och såväl skogsavverkning som framställning och förbränning av bränslet släpper ut stora mängder växthusgaser plus de utsläpp som långa transporter ger för det fossilfria flygbränslet (SAF) som fraktas med flyg eller båt från Los Angeles och Singapore (se ovan), skevar ekvationen att SAF skulle vara en smart lösning. Det är inte sannolikt att slaktavfall och använd frityrolja skulle räcka till drivmedel för att ersätta all världens flygbränsle. Det verkar mer vara ett sätt att skjuta på problemen, precis som flyg- och resebranschen försökte göra med hjälp av klimatkompensation. "Fortsätt flyg och flyg mer så fixar teknikutvecklingen saken", är en shimär.

Läs mer om landets största utsläppare på SVT
 

Flygbolag har köpt sig fria med utsläppsrätter

Flygbolag har satt i system att strunta i klimatkrav. Istället har de valt att köpa utsläppsrätter med pengar som passagerare har betalt extra för, i hopp om att de har köpt fossilfritt bränsle. Vid årsskiftet trädde EU:s nya klimatkrav på flyget dock i kraft. De innebär en tvingande reduktionsplikt på 2 procent - minst 2 % av flygbolags flygbränsle ska hädanefter vara fossilfritt. När flygbolagen inte längre kan köpa sig fria från klimatkrav, lär priset på flygbiljetter stiga rejält.

Läs mer i Peter Alestigs artikel DN 4 januari 2025
 

Låg efterfrågan och dålig lönsamhet

Företag och investerare lägger ner fossilfria bränsleprojekt på löpande band. Kan det bero på att de inte tror på dem längre? Ett grönt magplask, enligt somliga bedömare.

Läs mer i Affärsvärldens artikel från september 2024.

Många projekt har gått i graven, bland annat Örsted som SAS på sin hållbarhetssajt hänvisar till att de samarbetar med för att ta fram fossilfritt flygbränsle.
Många projekt har gått i graven, bland annat Örsted som SAS på sin hållbarhetssajt hänvisar till att de samarbetar med för att ta fram fossilfritt flygbränsle.

El, vätgas och syntetiska drivmedel

Vad flygplan kommer att drivas på i framtiden får vi se. Troligen lär forskare komma på en hållbar lösning, som inte som idag förvärrar för mänskligheten. Kanske el, vätgas eller syntetiskt bränsle liknande diesel och bensin tillverkat på el, vatten och koldioxid infångad direkt från atmosfären, kanske något annat. El-flygplan har många företag försökt ta fram i många år, men fortfarande kan de endast köra kortare sträckor med få passagerare. Globalrunners som inte är energiexperter hoppas att några Einsteins hittar en smart lösning snart.

Tåg ger mer tid

Flygentusiaster framhåller gärna att tågresor tar för lång tid. Att de som har tid kan ta tåget, men att de som inte har det kan flyga. En smått nedlåtande kommentar. Vi brukar vända på saken - du får mer tid när du åker tåg. Tid att läsa, prata, jobba, reflektera, sova, lyssna på poddar och se landskapet passera. Du känner fysiskt och psyikigt att du reser långt bort.

Säg till människorna i Los Angeles som har förlorat allt de har i bränderna de senaste veckorna och som inget försäkringsbolag ville försäkra, att du hellre släpper ut 80 procent mer växthusgaser på din semesterresa för att slippa lägga två dagar extra på resan med tåg. Hur lång tid kommer det att ta att bygga upp allt som brunnit upp (allt går inte)? Bränder som förvärras av klimatförändringar, bränder som inte uppstod i januari tidigare?

Vem har tid och vem har inte tid?

Photo: Harald Eisenberger, ÖBB.
Photo: Harald Eisenberger, ÖBB.

Två kunder som skulle boka en av våra skidresor förklarade på ett litet överseende sätt i somras att de 'tyvärr' inte hade tid att ta tåget, utan skulle ordna sin egen transport (underförstått flyga). I nästa andetag ville de lägga till några extra nätter på hotellet för att kunna åka ännu mer skidor. En god idé att stanna borta längre när de ändå är iväg, men hur litet tid hade de egentligen? Det slutade med att de lade till tre hotellnätter OCH bad oss boka tåg ena vägen. Alltid något, en start förhoppningsvis!

Tyvärr är det uppenbart att ju rikare våra gäster är, desto mindre benägna är de att ta tåget. Har rika människor mindre tid än mindre rika? Vi vet inte exakt hur välbeställda våra gäster är, men ingen på Lidingö eller i Djursholm har hittills bett oss boka tåg på våra resor i Europa. Det har däremot människor i Luleå, Duved och andra platser långt från kontinenten gjort. Bönder ber oss alltid att boka tåg åt dem. Vi tror att de känner av klimatförändringarna mer än stadsbor.

Av medicinska skäl är det viktigt att flyg finns, men att de rikaste tio procenten av jordens befolkning som är helt friska måste flyga på sin semester, flera gånger om året dessutom, med tanke på alla problem som utsläppen orsakar (även dem) för att de "inte har tid" ställer vi oss mer tveksamma till.

Ska gäster få boka sitt eget flyg?

Globalrunners bokar inga flygbiljetter åt någon, men gärna tåg åt de som vill. De som inte vill ta tåget får ordna sin egen transport, vilket oftast innebär flyg. Är inte det ett hyckleri, då flyger era gäster till resmålen ändå? Ja och nej.

För det första tycker vi det är viktigt att någon researrangör tar ställning och erbjuder tåg, som många tyvärr tror är jätte svårt att boka själva. Vi lär dessutom ut hur man bokar tåg själv om man vill. I år åker 50 procent av våra gäster tåg på vår Marcialongaresa, för några år sedan var det bara en bråkdel.

För det andra: Vilka är vi att döma? En vegan som åker kommunalt eller cyklar till jobbet, bor i en liten lägenhet i ett ekohus, odlar sin egen mat och paddlar på semestern besparar planeten betydligt mer koldioxid än det en resenär som tar tåget istället för flyget till Schweiz sparar. Det ena behöver inte utesluta det andra, alla måste dra sitt strå till stacken och försöka sänka sina utsläpp på alla områden.

Att utsläppen behöver sänkas rejält för ett gott liv på jorden inser alla. Eftersom Globalrunners är ett reseföretag, gör vi vad vi kan för att bidra till mindre utsläpp. Så länge flygen bara har en bråkdel mindre dåligt bränsle i tankarna, produktionen, transporten och förbränningen av fossiltfritt bränsle också orsakar stora utsläpp, rekommenderar vi tåg. För att folk reser och möts, det tror vi är viktigt!