webbhvd

Hej då flyget

Så här mycket kommer medeltemperaturen ha stigit år 2100, om vi fortsätter som hittills. Lever inte du om 80 år gör förhoppningsvis dina barn och barnbarn det. Källa: EEA/Gisstemp/Nasa och KNMI Climate Explorer.

En enig forskarkår är överens om att det är vi människor som orsakar de eskalerande klimatförändringarna idag. I synnerhet är det de rikaste 10 procenten av jordens befolkning, som du tillhör om du bor i Sverige och har en månadslön över 30 000 kronor. De som inte släpper ut till närmelsevis så mycket växthusgaser som vi, har avsevärt sämre förutsättningar att anpassa sig till översvämningar, bränder, sjukdomar och torka.

För att medeltemperaturen inte ska stiga mer än 1,5 grad ska varje människa inte släppa ut mer än 1,5 ton CO2/år. Stiger den mer, kommer planeten finnas kvar, men på många håll kommer det inte att gå att bo kvar och på andra blir det väldigt mycket svårare att leva. Varje Järfällabo släpper ut 11 ton enligt en färsk undersökning. 1/3 är offentlig konsumtion, 2/3 privat - vår livsstil. Varje indier släpper ut 1,5 ton. Störst andel av våra utsläpp kommer från transporter (2,1 ton) och mat (2 ton om du äter blandkost). Din flygresa till Thailand släpper ut 3 ton, till Italien ett halvt ton. Många svenskar anser att vi är bland de mest miljömedvetna i världen. Hur det än är med den saken, är vad vi vet och tänker en sak och hur vi beter oss en helt annan.

Ett litet kliv för mänskligheten, men ett stort steg för vårt företag
Globalrunners var först med att 2016 erbjuda alla tåg istället för flyg på våra resor. Några år senare lade vi ner de resor som det inte fanns hållbara transporter till, som Kuba, Island, Nepal, Mongoliet, Istanbul, Indien, med flera. Vi lade ansvaret på kunden att välja, flyg eller tåg. Vi såg en trend där allt fler valde tåget. 

Utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet med kraftigare översvämningar, svält och extremväder som följd. Efter Jizerskaresan i februari kommer vi inte längre att erbjuda flyg till någon gäst på någon resa. Vi kommer istället gå över till tåg (och buss om tåget inte går hela vägen fram som till Moena på Marcialongaresan). 

Kommer alla våra kunder att följa med på våra resor med tåg? Kanske inte alla med detsamma. Förhoppningsvis strömmar nya kunder till som också gillar att resa, upptäcka nya platser och som inser att vi måste agera. Vi vill vara stolta över vårt företag och gör det som vi känner i mage, hjärta och hjärna är det enda rätta.

Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.
Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.

Några vanliga argument mot tåg 

1. Tågresor tar för lång tid. Vänd på det! Tåg ger dig en massa tid för upplevelser, nya kontakter, reflektion, goda måltider i restaurangvagnen och en skön natts sömn. Du hinner läsa, kolla på filmer och lyssna på poddar som du inte hunnit med och jobba om du vill. Flyg till Schweiz tar 2,5 timmar, men resdagen börjar tidigt med att åka till flygplatsen och köande till incheckning, pass- och säkerhetskontroller. Samma visa när du landar plus transfer till slutdestinationen. De som flyger brukar vara måttligt roade av flygplatser och är tämligen slut när de väl når hotellet. Tågresenärer kommer fram utvilade och inspirerade och ger sig direkt ut i skidspåret, på cykeln eller till fots.

Om det är något som kommer att ta lång tid så är det att åtgärda effekterna av alla klimatförändringar som ökar om vi låtsas som att vi inte vet vad utsläppen orsakar och fortsätter med business as usual. Tycker du att tåg är för dyrt, är kostnaden för tåg ingenting mot vad det kommer att kosta att reparera skador som orsakas av klimatförändringar och anpassningar till dessa, även för din egen personliga del.

2. Flyget står bara för en liten del av utsläppen, det är SSAB, Kina eller någon annan som måste lösa problemen. Visst, eftersom eftersom de flesta inte har råd att flyga, står flyget inte för störst andel, miljarder människor har aldrig ens besökt sin egen huvudstad. Om alla på jorden skulle flyga lika mycket som medelsvensken, skulle flyget stå för 17 % av alla utsläpp. Tänk om alla sektorer, regeringar och företag resonerade så: "vi står ändå bara för en del av utsläppen, så vi behöver inte göra något".

3. Erbjud klimatkompensation så är saken biff. Glöm det! Flygplanen släpper ut precis lika mycket oavsett om du betalar en slant extra eller inte. Max 2 % av alla certifierade klimatkompensationsprojekt har kunnat påvisa en positiv effekt. Många myndigheter har slutat att klimatkompensera flyg när de insett att det handlar om green washing. Klimatkompensation är en uppmuntran till flygbolag och flygplatser att utöka sina verksamheter och släppa ut mer. Se gärna Dagens Nyheters film om klimatkompensation. Att hjälpa till att utveckla förnybar energi eller odla skog går bra utan att flyga. 

Dagens Nyheters film om Klimatkompensation

4. Hållbar turism handlar inte bara om flygskam. Influencers, klimatinspiratörer, kommunikatörer, företag och organisationer som säger sig vilja bidra till en hållbar turism hävdar ofta att hållbart resande inte bara handlar om flygskam och tågskryt och fortsätter "... men om du ändå måste flyga, så..."

Vem måste flyga? Många anser att de inte hinner lägga litet extra tid på en tågresa för att de måste jobba, tjäna pengar, ha tid för fler resor och ha det bekvämt. Rika människors flygande drabbar de som aldrig har råd att fråga långt mycket värre, vår tids kolonialism. Det drabbar dock även dem som flyger i form av klimatförändringars effekter på våra liv. De som inte kan nå akutsjukhus och de som av medicinska skäl inte kan resa med hållbarare transportmedel har få alternativ, men måste verkligen majoriteten som flyger idag göra det påbekostnad av allas vår framtid?

När vi reser ska vi bete oss som gäster, helst vara pålästa, inte slösa på färskvatten och el, gärna äta mer grönt, inte slänga mat och inte supa oss redlösa, men det gäller även när du inte reser. Äter du grönt på semestern och importerat kött från antibiotikastinna kor från högintensiva jordbruk varje dag hemma, är inte mycket vunnet. Städas inte ditt hotellrum, äts vinsten för klimatet upp hundra gånger om av din flygresa. Väljer du ett hotell med goda arbetsvillkor på Maldiverna, ligger öarna snart under ytan när havsnivåerna stiger på grund av alla utsläpp, från bland annat flyg. Den stora skillnaden när det gäller resandets påverkan på klimatet mellan att resa och stanna hemma är transporten till destinationen och på plats - cyklar du eller kör du omkring i en bränslekrävande jeep när du kommit fram?

5. Nere i Europa går tågen på kol så det är lika smutsigt som att flyga. Fel, fel, fel. I Tyskland går långdistanstågen på grön el sedan 1 januari 2018. Med långdistans menas mer än 5 mil. Svenska tåg drivs till 98 procent på förnybar energi så de är bäst i klassen. www.klimatsmartsemester.se framtagen av Chalmers har anpassat beräkningarna efter hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el. Polen, Holland, Estland har mycket jobb kvar, där använder man till största delen fossila bränslen till sin el, men tågen ger ändå avsevärt lägre utsläpp per person jämfort med flyget. Globalrunners har en lista på hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el som du kan beställa gratis.  

6. Tåg krånglar alltid. Nej, är det något som krånglar så är det flygen. Nästan alltid är det någon flight som ställs in, tidtabell som ändras, anslutning som missas eller bagage som inte kommer fram. För alla våra tågresenärer, som ändå är ganska många vid det här laget, har allt gått som på räls.

En tågresa Stockholm - Karlstad släpper ut 1,5 gram koldioxid per person. Cyklingen ingenting, bara produktionen av cykeln, ca 10 kg. Framför allt är cykelresan Vänern Runt ett äventyr fullt av härliga upplevlser, frisk luft, svalkande bad, roliga saker att göra längs vägen, god mat och mysiga boenden. Kanske något för dig nästa sommar?

Poletten har trillat ner
Efter många resor i alla världsdelar, varav de flesta i tjänsten, studier i hållbar utveckling och miljövetenskap samt hundratals föreläsningar som Globalrunners har hållit om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande, har vi insett att vi behöver ta nästa steg.

Det finns många fördelar med att resa. Det är kul, du får perspektiv, kunskaper och kontakter, det ger arbetstillfällen som kan hjälpa människor att få råd till bättre hälsa, bostäder, infrastruktur och skolgång, det ökar förståelsen för andra sätt att leva under helt andra levnadsvillkor, organisera, tro och prioritera, vilket i bästa fall minskar rasism, bråk och till och med krig om man reser på ett jordnära sätt och pratar med lokalbefolkningen. Resor kan gynna resenärer och värdland, men om vi flyger drabbas många fler av stigande havsnivåer, minskad biologisk mångfald, fler fästingar, dengue myggor, ökenspridning, extremväder och områden som blir obeboeliga. Europa bedöms drabbas minst av stormar och översvämningar de närmaste decennierna, men där många inte ville ta emot alla som kom 2015, lär strömmen av flera hundra miljoner klimatflyktingar bli en av våra största utmaningar om vi inte agerar. 


I somras cyklade vi i Belgien, sponsrade av Tillväxtverket eftersom EU och Sveriges regering vill att reseföretag utvecklar mer hållbara produkter.

Även om vi hade hört om översvämningarna i media, var det en chock att på plats se vad vår livsstil orsakar. Familjer som gick och la sig när det blåste och regnade, vaknade om de hade tur och fick slänga sig ut för att överleva. De hann inte få med sig någonting. 17 personer hann inte ut och dog. Alla var uppskärrade och kände någon som drabbats. 

Cyklingen efter ovädret var annars toppen och i sommar kan du boka en cykelresa hit. Tåg till Vallonien och hem funkar prima.

Teknikutveckling erbjuder nya lösningar, men klimatet kan inte vänta
Elplan, vätgasplan, elktrobränsle och biogas för flyg utvecklas. Elplan kan än så länge bara flyga kortare sträckor och ta max tio personer och det råder redan svår elbrist på många håll, när allt ska drivas med el. Det är inte möjligt att ersätta alla fossila bränslen med biogas. Den biogas som flyg har använt i Sverige har odlats i USA och flygits hit. Skövlas skog för odlingar till biogas, kan skadan bli tre gånger värre. Skogen behövs för att ta hand om all koldioxid, precis som korallreven, tundran och våtmarkerna. Flygplan blir mer bränslesnåla, men klimatförändringarna är inte en framtidsfråga, de är redan här. Med en ökande befolkning på jorden krävs både teknikutveckling och ändrade beteenden.

Det som orsakar mest utsläpp i vår verksamhet är att våra gäster flyger. Vi slopar därför det som gör mest nytta och har störst effekt. Vi ser fram emot att fortsätta ordna minst lika uppskattade resor framöver och hoppas att du vill följa med. 

Välkommen ombord på tåget!