webbhvd

Jizerskaresan seglar stadigt uppåt på listan över våra populäraste resor och närmar sig Marcialonga, som än så länge innehar första platsen.

Längdskidloppet Jizerska på 50 km i klassisk stil i Tjeckien går andra helgen i februari. Den som vill kör kortare distans. Resan börjar med en natt i Prag och stadsrundtur i Europas hjärta och fortsätter sedan till Jizerabergens spår i fina skogar. Loppet är mycket välorganiserat och trevligt och i mål väntar förutom en rejäl måltid med andra åkare från hela världen, ditt livs troligen tyngsta medalj i böhmisk kristall. Vi bor på Hotell Gyllene Lejonet**** nära allt i Liberec, vår bas.

Smidiga tågförbindelser

Med SJ:s nya nattåg till Hamburg blir det en smidig tågresa till Tjeckien för de som vill ta tåget från och tillbaka till Stockholm, men du kan också kliva ombord i Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm eller Malmö.
 

Stockholm - Hamburg 17.34 - 06.34 i liggvagn
Hamburg - Prag 08.51 - 15.35 riktigt vackert i höjd med Dresden längs Elbe

Prag - Hamburg 12.25 - 19.12 med restaurangvagn; vita dukar, lagad mat på porslin
Hamburg - Stockholm 21.55- 09.53 i liggvagn
 

Det finns fler tågalternativ på hemsidan. Vill du hellre ordna transporten själv får du tips på hur du kan boka resan till Tjeckien.

Varmt välkommen med!

Pris från 7890 kronor per person.

SMS från åtta göteborgare som följde med på Jizerskaresan 2022.
SMS från åtta göteborgare som följde med på Jizerskaresan 2022.
Läs hela inlägget »

Välkommen med på träningsläger i Leutasch den 19 - 26 januari 2023! Du har 245 kilometer kalasfina spår att välja på, från svart till grön svårighetsgrad, i kuperad skog och på platta ängar med höga alptoppar runt omkring dig vart du än tittar. Leutasch - Seefeld är ett riktigt paradis för den som gillar att åka längdskidor.

På resan kan du vässa tekniken, träna upp din uthållighet och varför inte ta några lektioner i skejt? Gör som Stina Nilsson, byt sport - i alla fall för en eftermiddag och prova på skidskytte. Har du inte skejtutrustning kan du hyra det på plats.

Vi bor på familjedrivna Hotell Vita Hästen och njuter av tyrolsk gästfrihet hos Katarina och Roberto. Varje morgon serveras en god frukostbuffé och i köket kan vi laga egna middagar de kvällar vi inte går ut och äter på restaurang.

Till Leutasch går det smidigt att åka tåg. Vill du hellre ordna resan själv drar vi av 3000 kronor. Veckan i Leutasch råkar ligga precis före Marcialonga, om någon skulle vilja fortsätta med oss dit.

I Tyrolen blir det ingen tidtagning på hela veckan. Släpp prestationskraven och njut!
 

Läs hela inlägget »

Vätternrundan har många trampat, men betydligt färre har upplevt trakterna runt vår största sjö från cykelsadeln. Sedan förra året erbjuder Globalrunners cykelpaket runt Vänern i behagligt tempo. 2021 kom kunderna från närliggande orter, i år bokar även utländska gäster Vänern Runt resorna. Vänerleden som går runt sjön har nyligen blivit godkänd som Sveriges sjätte nationella cykelled. Cykelpaketen följer ofta Vänerleden, men delar av rutten har vi lett om till i vårt tycke bättre vägval och med kortare totalsträcka. 

Att lära känna Vänern med alla sinnen på cykel är ett av de allra bästa sätten. På slingrande småvägar, cykelstråk och pilgrimsleder, genom tre landskap med boende på hotell, bed and breakfast, herrgårdar, pensionatet som Nicole Kidman föredrog och gårdshotell, blir semesterveckan varierande och gästerna fulla av frisk luft, nya kunskaper och starka ben. Vi informerar om härliga badplatser, intressanta sevärdheter, bästa bärställena, godaste glassen, coolaste muséerna, rikaste svampmarkerna, mest prisvärda restaurangerna, mysigaste caféerna samt natur, kultur och historia längs rutten. Kartor och GPX-filer till GPS eller gratis GPS-app ingår också.

Antal dagar: 8 dagar/7 nätter.
Längd: 48 mil.
Datum: maj-september varje år.
Start och mål: Kunden väljer startort.
Cykel: Egen eller hyrd via våra samarbetspartner.
Pris: 9 950 kronor.

En hållbar semester 
Lider du av klimatångest, cykla Vänern Runt! En flygresa till Kanarieöarna släpper ut 1 ton koldioxid per person, Vänern Runt på två hjul 0 gram.

Lär känna ditt land
Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs. 
Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord
står min hembygd och hälsar mig glad,
var mig hälsad! Men var är min faders gård,
det är tomt bakom lönnarnas rad. 

Mer information: www.globalrunners.se/vanern

Globalrunners ordnar sedan 2012 resor för aktiva människor som gillar cykling, längdskidåkning, turskidåkning, vandring och löpning i Italien, Sverige, Tjeckien, Schweiz, Österrike och Belgien. 2016 fick alla som ville, åka tåg till resmålet istället för flyg. Några år senare lades alla långväga resmål som inte kunde nås med hållbara transporter ner. Som första researrangör i Sverige har företaget i år helt upphört att erbjuda flyg för klimatets och framtidens skull och bokar enbart tåg, där tågresan blir en spännande upplevelse i sig. Globalrunners och dess kunder bidrar därmed till en positiv samhällsutveckling. Globalrunners håller även föreläsningar varje månad om hållbart resande och mänskliga rättigheter.

Läs hela inlägget »

Gästerna på vår turskidresa från Abisko till Nikkaloukta har precis kommit hem. Lyckliga, uppfyllda av härliga dagar och massor av frisk luft, solbrända, hela och rena. Gruppen hade medvind varenda dag, ofta frisk - först nordlig och när leden svängde österut vände vinden till västlig, helt enligt vår planering Norrsken tre kvällar(!), två älgar, många ripor, en kungsörn, noll wifi.

Middagarna efter sköna bastubad överträffade varandra. Gruppen var uppdelad i matlag som bjöd övriga på middag var sin kväll, så de flesta dagar blev deltagarna bjudna på överraskningsmiddagar av två medresenärer. Vid ankomsten under La Gran Finale i Kebnekajse fick alla äggmackor, sportdryck, kaffe och musik (före bastu med suverän utsikt och sedan middag) för att KebClassic gick i mål samma dag.

Vilka hade varit så kloka att boka den här resan? Jo, enbart trevliga personer. Som det brukar på våra resor mao - vilken tur vi har. Ingen hade gått på turskidor i fjällen tidigare. Alla hade tränat med ryggsäck som vägde ca 10 kg hemma, gått in pjäxorna och torkat mat och packat smart för att slippa onödiga kilo på ryggen - allt enligt Globalrunners utförliga information före resan.

Vill du följa med nästa år? Allt är bokat och klart och vi har några platser kvar. Turen passar dig som inte har tidigare erfarenhet av turskidåkning och har du inget sällskap gör det ingenting - inga enkelrumstillägg på denna resa. Dagsetapperna är bara lite drygt en mil, utom en dag. Dessutom får du låna turskidutrustning gratis av oss. Välkommen med på väldigt härliga äventyr!

  • 25 mars - 1 april 2023
  • 8 dagar/7 nätter
  • Max 12 deltagare
  • 9 950 kronor

Läs hela inlägget »
På våra turskidresor i Abisko erbjuds endast natursnö.
På våra turskidresor i Abisko erbjuds endast natursnö.

Föredrar du natursnö framför konstsnö? Vill du kunna njuta av skidåkning på natursnö i flera månader varje år med hygglig snösäkerhet? Bra, men vet du vad som hotar tillgången på natursnö och härliga vita vintrar? Ja precis, högre global medeltemperatur. Vad är orsaken bakom ett allt varmare klimat, enligt en enig forskarkår? Exakt, vi och vår livsstil. Så varför inte agera och ställa om i praktiken? Barn som växer upp idag borde väl också få åka pulka och ha kul under vita vintrar?

Globalrunners är det enda reseföretag som helt har slutat erbjuda flyg på samtliga resor och istället bokar roliga, smidiga tågresor. För framtidens skull, men också för att resan till destinationen blir en upplevelse i sig. Därmed erbjuder vi de i särklass mest hållbara skidresorna till Marcialonga, Toblach-Cortina, Jizerska, La Diagonela och Engadin Skimaraton. Positivt nog har Friskis & Svettis och några till företag börjat följa i våra fotspår. Friskis & Svettis slutar med flyg 2023 och några företag försöker erbjuda tåg som alternativ på enstaka resor.

Tar tågresan för lång tid? Kostar den ibland mer än flyg?

Flygresan tar inte bara det antal timmar du är i luften. Med resa till flygplatsen, köande, check-in en timme före avgång, bagagehantering, resa från flygplatsen till orten du ska till, etc, tar flygresan oftast hela dan. Tågresan tar en natt extra och du sover gott på nattåget, får frukost på sängen och slipper gå upp i ottan för att ta dig till flyget. Sova ska du ändå göra någonstans.

Den tid tåget tar extra är i n g e n t i n g jämfört med hur mycket tid det tar att åtgärda effekterna av klimatförändringarna som redan är här, det är inte ett framtidsscenario. Skadorna efter översvämningar, skogsbränder, stormar och mottagandet av många miljoner klimatflyktingar tar mycket längre tid att hanter. Flera familjer som fick sina källare översvämmade förra sommaren i Gävle har fortfarande inte kunnat flytta hem. Vad är snart ett år av renovering mot en extra natt på tåget? 

Detsamma gäller priset. Om flygbiljetten är en tusenlapp billigare, lägg på transfer i båda ändar, den kostar ofta 1000 kronor enkel väg. Den lilla eventuella prisskillnaden mellan tåg och flyg är en promille av vad det kommer att kosta att åtgärda effekterna av klimatförändringarna, som människan fortsätter att orsaka. Det vore bra om alla tänkte litet mer långsiktigt och förstod resultatet av de val vi har privilegiet att kunna välja bland.

Dessutom vill vi ha natursnö att åka på i flera månader, eller hur!

Om alla på jorden skulle flyga lika mycket som medelsvensken, skulle flygets koldioxidutsläpp stå för 17 % av alla koldioxidutsläpp. Att klimatkompensera har många företag och myndigheter slutat med. Flygen släpper ut lika mycket oavsett om du betalar "klimatkompensation" eller inte och max 2 % av alla certifierade projekt som klimatkompensationen gått till, har kunnat påvisa en positiv effekt.

Häng med på tåget istället! Du och vi vet vad vi bör göra och inte göra. På Globalrunners gör vi det lätt att välja rätt. Gästerna som har åkt tåg de senaste åren på våra resor är mycket inspirerade! 

Visst går det att åka på konstsnö, men nog är det roligare på natursnö och med snö i det kringliggande landskapet också.
Visst går det att åka på konstsnö, men nog är det roligare på natursnö och med snö i det kringliggande landskapet också.
Läs hela inlägget »

Tycker du att både cykling och historia är kul? Boka en träningsvecka i Italien, där får du ditt lystmäte av bådadera! 

TÄRNINGEN ÄR KASTAD

Vårt cykelhotell vid Adriatiska havet ligger nära floden Rubicon.  Att "korsa Rubicon" har blivit ett uttryck för att man stålsätter sig och inte tänker eller kan vända om.

Floden var under Romarriket gränsflod mellan den romerska provinsen Gallia Cisalpina och Italien, som utgjorde rikets hjärtpunkt. Julius Caesar korsade floden medvetet, mot romersk lag, och startade därigenom inbördeskrig.

Det var också här som Caesar då yttrade de berömda orden Alea Iacta est - tärningen är kastad. Uttrycket har sedan dess signalerat att ett oåterkalleligt steg tagits. Den historiska platsen är inte utmärkt, men ni som följer med på våra cykelresor hit bör förstås ta en sväng till floden - och korsa den!

Från byn San Leo ser du ända till San Marino.
Från byn San Leo ser du ända till San Marino.

SAN LEO - ITALIENS VACKRASTE STAD ENLIGT UMBERTO ECO

Under cykelturerna avlöser slott och borgar varandra mellan vingårdar och jordbruk. Byn San Leo,  som grundades på 300-talet, har ett majestätiskt slott som är byggt på en klippa drygt 500 meter över havet. Utsikten är vidsträckt och du ser bland annat ända till en av Europas mikrostater San Marino. Umberto Eco, författaren till bland annat den läsvärda romanen Rosens namn, definierade San Leo som den vackraste "staden" i Italien. Hit cyklar alla grupper en av dagarna under träningsveckan.

ÅTTA VÄRLDSARV I RAVENNA

En halvtimmes tågresa norrut ligger den fina, historiska staden Ravenna med mysiga kullerstensgränder och inte mindre än åtta världsarv. De spektakulära, detaljerade mosaikerna i kyrkorna i gamla stan överträffar det mesta i världen. Ravenna var en gång i tiden Romerska rikets huvudstad. Biskop Neons baptisterium från 300-talet är den äldsta kvarvarande byggnaden, åttkantig i rött tegel med hyllade mosaiker på innerväggarna. San Vitale-basilikan från 500-talet har sirlig mosaik som täcker så gott som allt av innerväggarna och taket. Bredvid ligger Galla Placidia-mausoleet, där några av de mest välbevarade mosaikerna i staden finns. I den historiska stadskärnan kan du även besöka Sant’Apollinare Nuovo-basilikan från år 493, en blandning av västerländsk och österländsk arkitektur. Taket i Theoderiks mausoleum är tillverkat av ett enda stort stycke sten och i den välskötta trädgården intill kan du strosa omkring och njuta. 

DANTES GRAV

I Ravenna hittar du också graven efter 1200-tals poeten Dante Alighieri. Dante tillbringade sina sista år i Ravenna.

San Vitale är en bysantinsk centralkyrka i Ravenna som uppfördes av den bysantinske kejsaren Justinianus I 526–527. Kyrkan består av ett välvt, oktogonalt centralrum omgivet av kilformade pelare som avdelar de två våningar höga absiderna. Det här är ett av Ravennas åtta världsarv.
San Vitale är en bysantinsk centralkyrka i Ravenna som uppfördes av den bysantinske kejsaren Justinianus I 526–527. Kyrkan består av ett välvt, oktogonalt centralrum omgivet av kilformade pelare som avdelar de två våningar höga absiderna. Det här är ett av Ravennas åtta världsarv.

LEONARDO DA VINCI KANALEN

Några kilometer norrut ligger en pittoresk, gammal fiskeby med en kanal där dess marina museum med färgglada träbåtar ibland har sina gaffelsegel hissade. Kanalen sägs vara ritad av Leonardo da Vinci, men när han kom dit var kanalen redan byggd. Han gjorde några ritningar av den befintliga kanalen och tog med till Paris, de finns fortfarande kvar där, men ibland överträffar dikten verkligheten. Det är hur som helst en mycket pittoresk stad med fiskmarknad och mysiga kaféer.

MEST FÖR PENGARNA OCH GODASTE MATEN

Utöver all historia, får du mer valuta för pengarna på våra träningsresor vid Adriatiska havet än på någon annan av Globalrunnres resor. Bästa maten och ljuvliga cykelturer i Apenninerna samt vidsträckt havsutsikt från ditt rum på stranden väntar. Boka en vecka du kommer att minnas länge här! Vi vet ingen som inte blivit mer än nöjd. 

"Leonardo da Vincis" kanal med ett levande marinmuseum ligger bara några kilometer bort från vårt cykelhotell.
"Leonardo da Vincis" kanal med ett levande marinmuseum ligger bara några kilometer bort från vårt cykelhotell.
Läs hela inlägget »
Alltfler väljer tåget - av många skäl! Roligare till exempel. Resan blir en del av upplevelsen och inte bara en transport från A till B.
Alltfler väljer tåget - av många skäl! Roligare till exempel. Resan blir en del av upplevelsen och inte bara en transport från A till B.

TRENDSPANING 1. BLI EN DEL AV EN POSITIV FÖRÄNDRING.

Alltfler väljer att vara en del av en positiv och nödvändig omställning. Rebecca som har jobbat hela sitt liv på SAS tog tåget på vår Marcialongaresa i vintras och gör det igen 2023 på vår Jizerskaresa. Ett sällskap på Västkusten bokade en av våra resor förra veckan. Varför just med Globalrunners? "För att skulle vi någon gång köra detta lopp, skulle det vara med er, för då får vi åka tåg". Majoriteten på Veronaresan i höstas ville nästa gång åka tåg och flera har bokat in sig på nya resor med oss - med tåg. En positiv trend som gynnar alla, inklusive alla skidåkare som vill ha natursnö att åka på resten av livet också.

Låt tågresan genom Europa bli en upplevelse i sig, eller rättare sagt många, istället för bara transportdagar att avverka från A till B och sen lika dant hem igen.

TRENDSPANING 2. KOMBINERA FLERA SORTERS RESOR I EN.

Vi har försökt framhålla fördelarna med att kombinera flera resor i en, vilket många tycks nappa på. Du kan till exempel få in en tjänsteresa, ett skidlopp och kultur i en intressant stad eller avkoppling vid havet på ett bräde. 

Alla på resan Toblach-Cortina 2023 har hittills valt att stanna kvar efter resan, i Toblach, Seiser Alm eller Seefeld.

Flera på Marcialonga 2023 stannar en vecka i Canazei och kör slalom efter loppet i fantastiska Dolomiti Superski.

Vandrare i Sabinerbergen i år tar in på vårt trevliga B&B i Rom efter trekkingen för en stadssemester i den eviga staden.

Rebecca kombinerar Jizerska med vänner i Bratislava.

Anna tog tåget till Schweiz för jobb och utförsåkning efter Marcialongaresan i vintras.

Passa på att kombinera flera resor i en, möjligheterna är jätte många! Med tåg blir det mycket billigare än att flyga hit och dit.

Efter loppet på resan Toblach-Cortina 2022 ville Mats och hans kompis Ken göra något annat än åka skidor. De vandrade upp (800 höjdmeter) till en refugio och fick en prima utsikt.
Efter loppet på resan Toblach-Cortina 2022 ville Mats och hans kompis Ken göra något annat än åka skidor. De vandrade upp (800 höjdmeter) till en refugio och fick en prima utsikt.
Läs hela inlägget »

Vilken av våra resor passar just dig allra bäst? Det beror på vad du är ute efter. Vill du utmana dig själv så mycket som möjligt, önskar du mesta möjliga avkoppling, satsar du på fler röda blodkroppar, längtar du efter en vecka utan mejl och sociala medier, letar du efter bästa stranden eller vill du lära dig så många nya saker som möjligt? Vi har något för nästan alla. Här är några subjektiva tips:

Bästa publiken? Marcialonga (längdskidåkning)

Bästa skidåkningen? Toblach resan

Största naturupplevelser? Abisko och Helags 

Bästa Firarmiddagen? Marcialonga utan tvekan.

Snösäkrast? Engadin Skimaraton 

Godaste maten? Träningslägren i Italien 

Lägst pris? Jizerska 

Vackraste banan (löpning)? Piemonte 

Vackraste skidloppet? Toblach-Cortina 

Högsta lyckoruset? Turskidresorna Abisko och Helags

Genuinast? Vandra i Sabinerbergen 

Mest romantisk? Löparresan till Verona 

Proffsigaste arrangören av lopp? Jizerska 

Mest varierande cyklingen? Unionsleden 

Största överraskningen? Tryffeljakten på Piemonteresan, att hunden Perla hittar tryffel varje år.
 

Läs hela inlägget »
Det bästa på löparresan till Verona? Cykeldagen i Valpolicella! Vi startade med att cykla genom Verona och sedan ut på landsbygden bland vingårdar och byar.
Det bästa på löparresan till Verona? Cykeldagen i Valpolicella! Vi startade med att cykla genom Verona och sedan ut på landsbygden bland vingårdar och byar.

Deltagarna på Globalrunners löparresa till Verona i norra Italien har precis kommit hem, fyllda av härliga upplevelser i skön temperatur med litet längre dagar än hemma i mörka Sverige. Alla supernöjda med allt - hurra!

Medierna rapporterar om ökad smittspridning i Europa, utan någon vidare diversifiering. Du kanske får intrycket av att allt i alla länder är stängt, sjukhus svämmas över och alldeles för många dör av covid igen? Så är det inte i verkligheten.

I Italien är läget bättre än i många andra länder. De har en hög vaccinationsgrad och kräver att alla har covidbevis, som de kallar green pass, på jobbet, restaurangen, hotellet, evenemanget, tåget, flyget, överallt, till och med vid sevärdheter utomhus. Munskydd har blivit en vana och alla tar på det per automatik när de går inomhus. Det känns tryggt och alla respekterar detta.   

Covidbevis och PLF dokument krävs för inresa
För inresa krävs covidbevis och de som är färdigvaccinerade ska ha tagit sin andra spruta för minst två veckor sedan. I lopp och vid evenemang, även utomhus, är det ofta munskyddskrav i starten, på Verona Maraton var det det även de första 500 metrarna, därefter direkt efter målgång, annars bestraffades löpare med diskvalificering. Alla tog på sig munskydd som funktionärer tillhandahöll i målområdet varvat med goodie bag, bananer och medaljer! All vätska i depåerna var buteljerad.

Man måste också fylla i ett PLF dokument (spårnings ID) inför inresan i landet, men det var mest flygbolagen som efterfrågade det från de som valde att flyga.

Alla i gruppen kände sig mycket trygga med resan till, i och från Italien. Tryggare än hemma, tack vare ordentliga restriktioner som alla följer. 

Tryggare än hemma
Det är inga problem att resa till och i Italien även om Covid inte är över än. När går det någonsin över egentligen? Kanske får någon intrycket i media att det är livsfarligt att resa och att vi bara ska stanna hemma och inne, men det var det verkligen ingen i Verona gruppen som upplevde. Dessutom är covid ett globalt problem, så att enbart skydda sitt eget land lär inte vara någon långsiktig lösning. Hotell och transporter som bussar, tåg och flyg är extremt försiktiga och har vidtagit alla upptänkliga åtgärder för att eliminera minsta risk för smittspridning, mycket mycket mer än vad de har i till exempel Sverige.

Kanske kan våra låga smittotal i Sverige bero på att vi inte testar lika mycket som tidigare och som andra länder gör mycket, mycket mer för närvarande. Hursomhelst är det varken i Sverige eller till exempel i Italien, alls lika många som tidigare som blir allvarligt sjuka om de visar sig ha blivit smittade. Många upplever covid mest som en vanlig bondförkylning i höst.

Tåg genom nedstängda länder 
På hemresan från Verona reste de som hade valt tåg via Innsbruck samma dag som Österrike hade infört en tillfällig så kallad lockdown. Med covidbevis fungerade det precis som vanligt, tågen går, alla har munskydd och covidbevis kontrolleras. Globalrunners reseledare var en av de som valde att ta tåget från Sverige och det var absolut inte tillstymmelse till problem eller otrygghet varken i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike eller Italien. 

Olika sorters munskydd
För de som flög och mellanlandade i München och ville äta ställdes höga krav på munskyddstyp. I Bayern har de infört extra skärpta regler vad gäller munskydd. Den som inte hade ett munskydd på sig av typen ffp2 fick inte handla mat på restaurangerna i München. Ville de handla fick de köpa ett ffp2 skydd för 1 Euro och sedan gick det bra att köpa mat.

Detsamma gäller i Österrike för närvarande. Såväl tågen som landet kräver att vi har munskydd av typen ffp2. I verkligheten var de inte så noga med det, men för att inte riskera att fastna eller inte komma igenom landet ska alla som tar tåget genom Österrike, till exempel på vägen till och från Marcialonga och Toblach-Cortina resorna, ha med sig ffp2 skydd för genomresan i Österrike och på ÖBB:s tåg. De som flyger till München åker transferbuss genom Österrike till Moena/Toblach och ska också ha munskydd av typen ffp2.

Vill du se bilder och filmer från Veronaresan? Kolla våra sociala medier Facebook, Instagram och Linkedin och gilla oss gärna där!

Fin medalj efter målgång. Della Scala familjen har dominerat Veronas politik och ekonomi i sekler. Scala betyder stege som syns på medaljen och mönstret är detsamma som på grindarna runt familjegraven i Gamla Stan i Verona där vi bodde på resan.
Fin medalj efter målgång. Della Scala familjen har dominerat Veronas politik och ekonomi i sekler. Scala betyder stege som syns på medaljen och mönstret är detsamma som på grindarna runt familjegraven i Gamla Stan i Verona där vi bodde på resan.
Läs hela inlägget »
Så här mycket kommer medeltemperaturen ha stigit år 2100, om vi fortsätter som hittills. Lever inte du om 80 år gör förhoppningsvis dina barn och barnbarn det. Källa: EEA/Gisstemp/Nasa och KNMI Climate Explorer.

En enig forskarkår är överens om att det är vi människor som orsakar de eskalerande klimatförändringarna idag. I synnerhet är det de rikaste 10 procenten av jordens befolkning, som du tillhör om du bor i Sverige och har en månadslön över 30 000 kronor. De som inte släpper ut till närmelsevis så mycket växthusgaser som vi, har avsevärt sämre förutsättningar att anpassa sig till översvämningar, bränder, sjukdomar och torka.

För att medeltemperaturen inte ska stiga mer än 1,5 grad ska varje människa inte släppa ut mer än 1,5 ton CO2/år. Stiger den mer, kommer planeten finnas kvar, men på många håll kommer det inte att gå att bo kvar och på andra blir det väldigt mycket svårare att leva. Varje Järfällabo släpper ut 11 ton enligt en färsk undersökning. 1/3 är offentlig konsumtion, 2/3 privat - vår livsstil. Varje indier släpper ut 1,5 ton. Störst andel av våra utsläpp kommer från transporter (2,1 ton) och mat (2 ton om du äter blandkost). Din flygresa till Thailand släpper ut 3 ton, till Italien ett halvt ton. Många svenskar anser att vi är bland de mest miljömedvetna i världen. Hur det än är med det, är vad vi tänker en sak och hur vi beter oss en helt annan verklighet.

Ett litet kliv för mänskligheten, men ett stort steg för vårt företag
Globalrunners var först med att 2016 erbjuda alla tåg istället för flyg på våra resor. Några år senare lade vi ner de resor som det inte fanns hållbara transporter till, som Kuba, Island, Nepal, Mongoliet, Istanbul, Indien, med flera. Vi lade ansvaret på kunden att välja, flyg eller tåg. Vi såg en trend där alltfler valde tåget, men den har tyvärr inte bara avstannat utan vänt. I vinter väljer 2-3 personer tåg på våra resor, resten flyger. 

Utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet med allt värre översvämningar, svält och extremväder som följd. Efter Jizerskaresan i februari kommer vi inte längre att erbjuda flyg till någon gäst på någon resa. Vi kommer istället gå över till tåg (och buss om tåget inte går hela vägen fram som till Moena på Marcialongaresan). 

Kommer alla våra kunder att följa med på våra resor med tåg? Kanske inte alla med detsamma. Förhoppningsvis strömmar nya kunder till som också gillar att resa, upptäcka nya platser och som inser att vi måste agera NU. Vi vill vara stolta över vårt företag och gör det som vi känner i mage, hjärta och hjärna är det enda rätta.

Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.
Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.

Några vanliga argument mot tåg 

1. Tågresor tar för lång tid. Vänd på det! Tåg ger dig en massa tid för upplevelser, nya kontakter, reflektion, goda måltider i restaurangvagnen och en skön natts sömn. Du hinner läsa, kolla på filmer och lyssna på poddar som du inte hunnit med och jobba om du vill. Flyg till Schweiz tar 2,5 timmar, men resdagen börjar tidigt med att åka till flygplatsen och köande till incheckning, pass- och säkerhetskontroller. Samma visa när du landar plus transfer till slutdestinationen. De som flyger brukar vara måttligt roade av flygplatser och är tämligen slut när de väl når hotellet. Tågresenärer kommer fram utvilade och inspirerade och ger sig direkt ut i skidspåret, på cykeln eller till fots.

Om det är något som kommer att ta lång tid så är det att åtgärda effekterna av alla klimatförändringar som ökar om vi låtsas som det regnar och fortsätter med business as usual. Tycker du att tåg är för dyrt, är det ingenting mot vad det kommer att kosta att reparera skador som orsakas av klimatförändringar och anpassningar till dessa.

2. Flyget står bara för en liten del av utsläppen, det är SSAB, Kina eller någon annan som måste lösa problemen. Visst, eftersom mindre än 10 % av jordens befolkning flyger står flyget inte för störst andel, miljarder människor har aldrig ens besökt sin egen huvudstad. Tänk om alla skulle flyga och tänk om alla sektorer, regeringar och företag resonerade så: "vi står ändå bara för en del av utsläppen".

3. Erbjud klimatkompensation så är saken biff. Glöm det! Planen släpper ut precis lika mycket oavsett om du betalar en slant extra eller inte. Max 2 % av alla certifierade klimatkompensationsprojekt har kunnat påvisa en positiv effekt. Många myndigheter har slutat att klimatkompensera flyg när de har  insett att det handlar om green washing. Klimatkompensation är en uppmuntran till flygbolag och flygplatser att utöka sina verksamheter och släppa ut mer. Se gärna Dagens Nyheters film om klimatkompensation om du fortfarande har lurats att tro att det är något bra. Att hjälpa till ekonomiskt att utveckla förnybar energi eller odla skog går jättebra utan att flyga. 

Dagens Nyheters film om Klimatkompensation

4. Hållbar turism handlar inte bara om flygskam. Influencers, klimatinspiratörer, kommunikatörer, företag och organisationer som säger sig vilja bidra till en hållbar turism hävdar att hållbart resande inte bara handlar om flygskam och tågskryt och fortsätter "... men om du ändå måste flyga, så..."

Vem måste flyga? De som inte kan nå akutsjukhus och de som av medicinska skäl inte kan resa med hållbarare transportmedel.

När vi reser ska vi bete oss som gäster, helst vara pålästa, inte slösa på färskvatten och el, gärna äta mer grönt, inte slänga mat och inte supa oss redlösa, men det gäller även när du inte reser. Äter du grönt på semestern och importerat kött från antibiotika stinna kor från högintensiva jordbruk varje dag hemma, är inte mycket vunnet. Tvättar ett hotell handdukarna mer sällan äts vinsten för klimatet upp hundra gånger om av din flygresa. Väljer du ett hotell med goda arbetsvillkor på Maldiverna, ligger öarna snart under ytan när havsnivåerna stiger på grund av alla utsläpp. Den stora skillnaden när det gäller resandets påverkan på klimatet mellan att resa och stanna hemma är transporten till destinationen och på plats - cyklar du eller kör du omkring i en jeep när du kommit fram?

5. Nere i Europa går tågen på kol så det är lika smutsigt som att flyga. Fel, fel, fel. I Tyskland går långdistanstågen på grön el sedan 1 januari 2018. Med långdistans menas mer än 5 mil. Svenska tåg drivs till 98 procent på förnybar energi så de är bäst i klassen. www.klimatsmartsemester.se framtagen av Chalmers har anpassat beräkningarna efter hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el. Polen, Holland, Estland har mycket jobb kvar, där använder man till största delen fossila bränslen till sin el, men tåget ger ändå avsevärt lägre utsläpp per person jämfort med flyget. Globalrunners har en lista på hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el som du kan beställa av oss.  

6. Tåg krånglar alltid. Nej, är det något som krånglar så är det flygen. Nästan alltid är det någon flight som ställs in, tidtabell som ändras, anslutning som missas eller bagage som inte kommer fram. För alla våra tågresenärer, som ändå är ganska många vid det här laget, har allt gått som på räls.

En tågresa Stockholm - Karlstad släpper ut 1,5 gram koldioxid per person. Cyklingen ingenting, bara produktionen av cykeln, ca 10 kg. Framför allt är cykelresan Vänern Runt ett äventyr fullt av härliga upplevlser, frisk luft, svalkande bad, roliga saker att göra längs vägen, god mat och mysiga boenden. Kanske något för dig nästa sommar?

Poletten har trillat ner
Efter många resor i alla världsdelar, varav de flesta i tjänsten, studier i hållbar utveckling och miljövetenskap samt hundratals föreläsningar som Globalrunners vd har hållit om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande, har vi insett att vi behöver ta nästa steg.

Det finns många fördelar med att resa. Det är kul, du får perspektiv, kunskaper och kontakter, det ger arbetstillfällen som kan hjälpa människor att få råd till bättre hälsa, bostäder och skolgång, det ökar förståelsen för andra sätt att leva under helt andra levnadsvillkor, organisera, tro och prioritera, vilket i bästa fall minskar rasism, bråk och till och med krig om man reser på ett jordnära sätt och pratar med lokalbefolkningen. Resor kan gynna resenärer och värdland, men om vi flyger drabbas många fler av stigande havsnivåer, färre arter, fler fästingar, dengue myggor, ökenspridning, extremväder och områden som blir obeboeliga. Europa bedöms drabbas minst av stormar och översvämningar de närmaste decennierna, men där många inte ville ta emot alla som kom 2015, lär strömmen av flera hundra miljoner klimatflyktingar bli en av våra största utmaningar om vi inte agerar. 


I somras cyklade vi i Belgien, sponsrade av Tillväxtverket eftersom EU och Sveriges regering vill att reseföretag utvecklar mer hållbara produkter.

Även om vi hade hört om översvämningarna i media, var det en chock att på plats se vad vår livsstil orsakar. Familjer som gick och la sig när det blåste och regnade, vaknade om de hade tur och fick slänga sig ut för att överleva. De hann inte få med sig någonting. 17 personer hann inte ut. Alla var uppskärrade och kände någon som drabbats. 

Cyklingen efter ovädret var annars toppen och vi planerar att erbjuda resor dit i sommar, med tåg till Vallonien och hem.

Teknikutveckling erbjuder nya lösningar, men klimatet kan inte vänta
Elplan, vätgasplan och biogasbränsle utvecklas. Elplan kan än så länge bara flyga kortare sträckor och ta max tio personer och det råder redan svår elbrist på många håll, när allt ska drivas med el. Det är inte möjligt att ersätta alla fossila bränslen med biogas. Den biogas som flyg använder i Sverige idag odlas i USA och flygs hit. Skövlas skog för odlingar till biogas, kan skadan bli tre gånger värre. Skogen behövs för att ta hand om all koldioxid, precis som korallreven, tundran och våtmarkerna. Flygplan blir mer bränslesnåla, men klimatförändringarna är inte en framtidsfråga, de är redan här.

Det som orsakar mest utsläpp i vår verksamhet är att våra gäster flyger. Vi slopar därför det som gör mest nytta och har störst effekt. Vi ser fram emot att fortsätta ordna minst lika uppskattade resor framöver och hoppas att du vill följa med. 

Välkommen ombord på tåget!

Läs hela inlägget »

Senaste blogginläggen