LOGO GLOBALRUNNERS

Onsdagen den 3 juni firar vi den svenska upplagan av Global Running Day. Hoppas att du också vill uppmärksamma alla världens löpares egen nationaldag!

Global Running Day är en världsomspännande hyllning till löpning. Den ska uppmuntra alla att röra på sig. Det spelar ingen roll hur fort eller långt du springer. Hur du gör det är upp till dig. Spring, jogga, lufsa. Det viktiga är att du har kul medan du är aktiv och inspirerar andra.

Förra året sprang löpare i 177 länder på Global Running Day. Hoppas att så många som möjligt i Sverige vill delta den 3 juni i år. Anmäl ditt intresse på vår facebook sida och berätta gärna i kommentarsfältet där hur du vill fira Global Running Day 2020. Den behöver i n t e ställas in pga Corona (vilket vi hoppas har avtagit i juni).

Här hittar du facebook evenemanget

Självklart ska alla få ett diplom för sin prestation och inspiration. Ladda ner, skriv ut, fyll i namn och antal kilometer och sätt upp på väl synlig plats.

Ladda ner ditt diplom här

Njut av världslöpardagen!

Läs hela inlägget »

Vi följer coronavirusets utbrott och spridning via myndigheter, media, branschorganisationer och WHO och har stor respekt för de som är oroliga. 

Aktuell spridning (WHO)
Information från Folkhälsomyndigheten
Länder som UD avråder från resor till

Vad gäller enligt Paketreselagen?
Paketreselagen måste alla som ordnar resor följa. Om Utrikesdepartementet inte avråder från att göra icke nödvändiga resor till länder/områden, genomför vi resorna som planerat. Vi kan dock, i extraordinära fall, där vi själva finner det nödvändigt, ställa in resor även till områden som UD inte listat. Skulle vi ställa in en resa informerar vi våra kunder omgående och betalar tillbaka alla pengar.

Om du som kund väljer att avboka en resa till ett område som UD inte avråder resor till, gäller våra ordinarie resevillkor Även om du har köpt ett avbeställningsskydd via ERV  eller något annat företag, eller har köpt det som tillägg till din hemförsäkring, kan du inte få pengarna tillbaka om du avbokar en resa för att du inte längre vill resa. Avbeställningsskydd gäller bara vid sjukdom med läkarintyg. 

Inträffar oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet som påverkar resan väsentligt, har en resenär rätt att avboka resan utan avbokningsavgift. I och med att UD avråder föreligger en sådan omständighet. Resenärer som ska resa till någon av de regioner som omfattas av UD:s avrådan har därmed rätt att avboka och få återbetalning av hela resans pris.

För att en resenär ska ha rätt att avboka krävs att man med säkerhet kan konstatera att resmålet påverkas av UD:s avrådan vid den tidpunkt som den aktuella resan genomförs. Eftersom en avrådan kommer att tas bort så snart läget bedöms vara säkert, går det inte att avboka en resa och få alla pengar tillbaka som ligger långt fram i tiden. Som tumregel har resenärer rätt att avboka resor kostnadsfritt på grund av UD:s avrådan 14 dagar före avresan. Om avresan ligger längre fram i tiden gäller våra vanliga avbokningsvillkor.

Resenärer som befinner sig på resmålet som UD-avråder från
Resenärer som redan befinner sig på resmålet vid tidpunkten för UD:s avrådan har inte rätt att avboka resterande del av resan. Resenärer som ändå väljer att avbryta en paketresa har därmed inte rätt till återbetalning av de delar av resan som inte utnyttjas. Vi som arrangör har skyldighet att hjälpa dessa resenärer att hitta nya hemresor, men vi har ingen skyldighet att stå för kostnader för nya biljetter – det är det resenären själv som väljer att avbryta resan som betalar.

Områden som sätts i karantän under resans gång
Skulle en situation uppstå i ett område där vi har resenärer på plats och myndigheter sätter området i karantän, kommer vi i samarbete med berörda myndigheter, vidta nödvändiga åtgärder för att trygga våra resenärers och medarbetares säkerhet på bästa sätt. Som resenär går det att vända sig till sitt försäkringsbolag för att försöka få ersättning vid dylika situationer.

Resenärer som åker iväg trots UD:s avrådan
Normalt gäller inte reseförsäkringar om UD avråder från resor och det kan krävas tilläggsförsäkringar för att ha ett skydd om man beslutar sig för att resa trots UDs avrådan. Det är viktigt att kontrollera vad som ingår i en reseförsäkring och vilka villkor som gäller för den resa man bokat. Att vara fullt försäkrad är ett krav på våra resor - de flesta brukar förlita sig på resdelen i hemförsäkringen.

Är Corona ett hårt slag för Globalrunners?
Nej, inte så farligt. Inte ännu i alla fall. Globalrunners har alltsedan vi startade vår verksamhet ställt resegaranti hos Kammarkollegiet. Den skyddar våra resenärer om vi skulle komma på obestånd eller gå i konkurs. Alla som säljer eller marknadsför resor måste ställa resegaranti. Det är ett skydd och en trygghet för dig som konsument. Såväl företag, klubbar, föreningar, organisationer som privatpersoner som ordnar, säljer eller marknadsför resor måste ställa resegaranti.

Globalrunners har låga utgifter och god likviditet. Utöver reseverksamheten har vi inkomster från föreläsningar som vi ger om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande. Tåg- och flygbiljetter betalar vi för tillfället senare än vanligt på grund av Corona och vi förhandlar även fram särskilda avtal med hotell som vi kan avboka på ett sent stadium. 

Vilka resor berörs?
Längdskidloppet Engadin Skimaraton den 8 mars 2020 ställdes in när Schweiz inte tillät evenemang över 1000 personer. UD avrådde inte från resor till Schweiz och vi ställde inte in resan. Våra kunder som alla åkte tåg från och tillbaka till Sverige fick njuta av fina spår, massor av snö och härlig skidåkning under en vecka utan tidtagning. Själva tävlingen kunde de dock inte delta i.

Cykelresorna till Emilia Romagna under våren berörs. Vi har tät kontakt med dem som har bokat in sig på cykelresorna i vår. Några har avbokat, andra avvaktar.

Vad gäller övriga resor längre fram är bokningsläget stabilt eller faktiskt bättre än tidigare år. 

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss på info@globalrunners.se eller telefon 0733-61 22 55.

Spåren i Engadindalen i början av mars 2020 var toppen, även om det inte blev någon skidtävling.
Spåren i Engadindalen i början av mars 2020 var toppen, även om det inte blev någon skidtävling.

Uppdatering den 17 mars 2020: UD avråder från alla resor utomlands till och med den 14 april på grund av Coronaviruset. Alla Globalrunners resor är inställda fram till den 14 april och vi har inga gäster ute i världen. Vi håller kontakten med de resenärer som har avresor senare i april och maj. 

Uppdatering den 30 mars 2020: Vi har idag inga gäster som kommer att resa i april eller maj. 

Läs hela inlägget »
På vägen till Prag kan du ta färjan från Nynäshamn till Gdansk på vägen till Cykelresan längs Gröna bandet i Tjeckien och Österrike.
På vägen till Prag kan du ta färjan från Nynäshamn till Gdansk på vägen till Cykelresan längs Gröna bandet i Tjeckien och Österrike.

Två av våra cyklande gäster som ska trampa från Prag till Wien i sommar har hittat på en kul rutt före och efter själva cyklingen. De tar pendeltåget till Nynäshamn och därifrån färja till Gdansk i Polen. Med interrialkort får alla 20 % rabatt på Polferries. Efter besök på Solidaritetsmuséet och lunch i Gdansk tar de tåget på eftermiddagen till Katowice. Här bor de en natt och besöker nästa dag Auschwitz. På kvällen somnar de på nattåget till Prag för att nästa morgon vakna upp mitt i stan på centralstationen hlavní nádraží. 

Anna och Anders, som de heter, har unnit sig några extra dagar i Prag för att utforska staden innan gruppen som ska cykla tillsammans i en vecka möts. För enkelhetens skull hyr de cyklar på plats. De har valt el-cyklar av många goda anledningar: de har el-cyklar hemma och gillar dem, det är kul att cykla el-cykel, man behöver bara använda hjälpmotorn när man vill, delar av vägen går i kuperat landskap och har man en dålig dag då pga förkylning eller vad som helst, kan det vara skönt med litet assistans. 

I mål i Wien ska de också stanna några extra dagar för att njuta av denna musikens huvudstad. Kanske blir det sachertårta på Hotel Sacher, en uppvisning på spanska ridskolan, utflykt till sommarslottet Schönbrunn och en opera föreställning, och säkert en hel del till. 

Hem tar de ett dagtåg till Hamburg, sover där en natt och fortsätter sedan med tåg till Köpenhamn för vidare anslutning till Stockholm.

Vi är övertygade om att det blir en riktigt trevlig semester med många godbitar, nya vänner, roliga middagar, intressanta kunskaper och lagom äventyr. Funderar du också på att cykla från Prag till Wien med Globalrunners kanske Annas och Anders upplägg kan inspirera? Vid har tidigare skrivit ett inlägg om hur smidigt det också går att ta Snälltåget till Berlin och vidare 4,5 timmar till Prag på vägen till cykelresans startpunkt, se Testa tåget till Prag och cykla till Wien. Det går förstås många flyg till Prag också för den som föredrar det, men vi rekommenderar tåg för att det är roligt och bättre för miljön. 

Efter cyklingen från Prag rekommenderar vi en bit sachertårta på Hotel Sacher.
Läs hela inlägget »

I bördiga Moravien i Tjeckien ligger vingårdar och söta byar på skönt trampavstånd. Res hit med oss i höst när festivaler och årets skördar får tjeckerna att dansa. Längs floder, över mjukt rullande kullar, genom byar med välskötta kyrkor och ännu proprare pubar, kan du njuta av skön semestercykling och fina möten med människor som med rätta är stolta över sin kultur. Varje by här har kyrka, pub, bylokal och sjö eller damm. Skillnaden jämfört med övriga Tjeckien är att här gillar de vin. 

I år äger vinfestivalen i Valtice i södra Tjeckien rum den 2-3 oktober. Valtice är vinets huvudstad i Tjeckien. Här kan man studera vinkunskap på heltid på Vinskolan eller gå en kurs på Vinakademin. På vår resa Gröna Bandet Prag-Wien cyklar igenom Valtice den 3 oktober, precis när vinfestivalen äger rum. En rolig folkfest för dig som gillar cykling, historia och vin! 

Under marken i Valtice finns unika vinkällare från 1200-talet. Tack vare vingårdarnas aktiviteter har dessa öppnats för allmänheten. Idag är underjorden en labyrint av sammanlänkade vinkällare och gångar. Såväl vinälskare som historieintresserade lockas hit. En del kvällar ges konserter med cembalo här under marken. 

Det finns också en Vinsalong i slottet i Valtice, där besökare ge möjlighet att prova de 100 bästa vinerna från Moravien och Böhmen. Erbjudandet ändras varje år och du kan utforska de bästa vinerna från de mest exklusiva vingårdarna och vinkällarna. Vinsalongen har också en pedagogisk utställning om kulturen runt vin.

loading...

Tjeckiska viner

I Tjeckien produceras inte bara utmärkt öl, utan även en hel del vin på 50 olika druvor. På vårt svenska Systembolag hittar du i dag ett 80-tal viner från Tjeckien i beställningssortimentet, framför allt från Moravien som du cyklar igenom på resan Gröna Bandet Prag-Wien. Regionen producerar mousserande, vita, röda samt roséviner. Mest är de kända för sina vita viner som står för 70 % av de odlade druvorna. Bland de vita vinerna dominerar Riesling, Pinot Blanc, Müller Thurgau och Sauvignon. Generellt är det friska vita viner med balanserad fruktkaraktär.

Burcák är ett gulvitt, ofiltrerat, lätt mousserande, halvjäst färskvin som bara dricks i skördetid. Det är det som får folket att dansa i Moravien. Drycken är söt som cider, lätt pärlande och farligt lättdrucken. Alkoholhalten varierar, men ligger mellan fem och åtta procent beroende på hur länge jäsningen har pågått.

Från de relativt söta vinerna med hög restsötma har Tjeckien fokuserat på Riesling och Welschriesling. Ofta är det små vingårdar som tar fram dessa. Mängderna är så pass små att de tyvärr inte finns tillgängliga på Systembolaget. 

Förutsättningar för vinodling är perfekta med många soldagar och en medeltemperatur några grader över resten av Tjeckien. Dagarna är varma och nätterna svala, vilket gör att druvorna tar längre tid på sig att växa och som ger extra arom till vinet.

Tjeckiska viner har kammat hem en hel drös guld- och silvermedaljer vid vintävlingen Les Grands Concours du Monde i Strasbourg. En Pinot Gris fick den allra finaste utmärkelsen.

Genom Moraviens vingårdar på två hjul

Det är vanligt i Tjeckien att ta en cykeltur genom Moravien och vingårdarna. Du får en bredare blick över det vackra landskapet och chans att prova lokala viner. Det har producerats vin i Moravien sedan romarna var i Centraleuropa. Efter revolutionen 1989 återgick vingårdarna till sina ursprungliga ägare som har jobbat hårt för att återställa gårdarna efter kommunismens förfall. I dag sprudlar det av entreprenörsanda och experimentlust bland vinrankorna. 

Globalrunners besökte Moravien 2019 när vi rekognoserade inför våra resor hit. Vi trodde inte varken våra ögon eller smaklökar. Vinodlingarna avlöste varandra precis som i italienska och franska vinregioner och smaken överraskade verkligen - många var extremt goda!

Boka vår Cykelresa längs Gröna Bandet från Prag till Wien med avgång den 27 september så får du uppleva Vinfestivalen i Tjeckiens vinhuvudstad!

Läs hela inlägget »

Sedan flera år är Globalrunners den enda researrangör som erbjuder alla som vill tåg istället för flyg på våra resor. Alltfler väljer tåget. Många av våra gäster har under vinterns resor berättat att de funderar på att testa tåget nästa gång. I sommar är det enkelt och billigt att göra det i anslutning till våra Cykelveckor mellan Prag och Wien. Vi har själva bokat in oss.

Stockholm - Berlin kostar 699 kronor inklusive sitt- och liggplats i 6-bäddskupé. Det är Snälltåget som kör hela sträckan med tågbyte i Malmö. Du kan också utgå från Göteborg, Linköping, Malmö, Alvesta, med flera orter. Tåget körs ombord på färjan mellan Trelleborg och Sassnitz. Avresa från Stockholm Central 09.05, ankomst Berlin nästa morgon 06.45. Vidare från Berlin till Prag finns många avgångar att välja på. Den resan tar fyra och en halv timme och kostar under 20 Euro per person. Framme i Österns Paris sover vi en natt i stan innan cyklingen mot Wien startar.

Stockholm - Prag för under tusenlappen där du kan njuta, röra på dig, läsa, prata med folk, äta i restaurangvagnen och se Europa flyta förbi rekommenderas!  

Här kan du boka tågbiljetter till Berlin med Snälltåget

Under cykelresan transporteras ditt bagage från boende till boende med en följebil, som även servar med förfriskningar under dagen. Du bor på utvalda hotell och pensionat, passerar massor av mysiga små byar, vingårdar, slott och borgar. Frukost och alla middagar utom sista kvällen ingår. Du cyklar genom en nationalpark, längs floder, förbi sjöar och i berg. Cirka 5 mil om dagen. Reseledaren ser till att alla får ut max av resan, berättar historien om alla platser, fakta om natur och kultur och såklart fixar cykeln om det behövs. Ta med egen eller hyr en hybrid, MTB eller el-cykel. När resan är slut i Wien rekommenderar vi att du stannar några dagar i musikens huvudstad på egen hand före hemresan.
 

Resfakta
  • Antal dagar: 7 dagar/6 nätter.
  • Sträcka: 32 mil
  • Svårighetsgrad: Lätt
  • Antal deltagare: 6-14
  • Pris: 12 950 kronor per person.

Datum 2020

  • 7-13 juni
  • 5-11 juli
  • 2-8 augusti
  • 30 augusti - 5 september
  • 27 september - 3 oktober


Här kan du läsa om våra cykelveckor från Prag till Wien längs Gröna Bandet

Vi cyklade till Prag från Tyresö för några år sedan genom (stora) Polen. I sommar trampar vi vidare från Prag till Wien. En annan sommar siktar vi på att cykla från Wien till Medelhavet. Det är ett perfekt sätt att lära känna nya platser. Du tar in omgivningen med alla sinnen, får lätt kontakt med folk och kan stanna när du vill.

Läs hela inlägget »

Jizerska 2020

Korta varianten
Sol, några plusgrader, långa snälla backar både upp och ner, snötyngda granar, skogsklädda berg på gränsen till Polen, 2-4 spår, 8 startgrupper, bra skidåkare, mycket professionell arrangör, allt fungerade perfekt och var väldigt trevligt!

Långa varianten
Ett av de sämre besluten vi tyckte att vi tog på Globalrunners förra året var att ställa in resan till Jizerska, Tjeckiens största längdskidtävling. Vi hade rekat på plats under våren, besökt många hotell på flera orter och bokat rum på det bästa, testat restauranter och aktiviteter, slutit avtal med arrangören och lärt känna nyckelpersoner. Resan lanserades, men i september tyckte vi att intresset var för lågt så vi ställde in och avbokade allt. Vips kom det veckan därpå tio personer som ville följa med till Jizerska... Nåväl, vi beslöt oss för att köra loppet 2020 själva istället. 

En varm vinter - skulle loppet bli av?
Worldloppet La Transjurisienne skulle arrangeras samma helg som Jizerska. Den franska arrangören gick ut med det glada beskedet att loppet skulle bli av, tio dagar före start, för att några dagar senare på en presskonferens beklaga att det tyvärr måste ställas in på grund av för varma temperaturer. Engelbrektsloppet ställdes in. Snön lyste med sin frånvaro på många håll i Europa.

Jizerska kändes svajigt. Trots åtta plusgrader och regn gjorde arrangören sitt yttersta för att kunna genomföra alla loppen (ungdom, stafett, huvudloppet på 5 mil, 10 km, 25 km, med flera). Vi i huvudloppet omgrupperades i olika startblock á 400 åkare i varje under fredagen, lördagen och söndagen, de flesta på kvällstid. Banan skulle bli 10 kilometer gånger fem varv, istället för en lång rundbana på 50 km. Vi började fundera på vad vi skulle hitta på i Tjeckien om det inte fanns någon snö... Resa och boende gick inte att avboka, betala skulle vi få göra oavsett. Teater, cykla, springa... värre kan man ha det. 

Rundbanor med pannlampa som alternativ
Att åka i de nya startblocken skulle kräva pannlampa. Vi skulle få köra klockan 18.15 lördag kväll. Att åka ett lopp i mörker i spår och terräng vi aldrig skidat i kändes litet osäkert. Vi skulle inte kunna förutse om det gick upp, ner, till vänster eller höger med någon större framförhållning. Arrangörerna var ändå imponerande som vände ut och in på sig själva för att vi skulle få åka, om än en annorlunda variant efter förutsättningarna en annan tid och dag än planerat. Det var bara att anpassa sig.

Det snöar!
På onsdagen hade det kommit så mycket snö att loppen skulle kunna genomföras nästan enligt plan. Startblocken var bara att glömma, vi skulle hämta ut startkits och ställa oss på startlinjen som det var tänkt från början. Vid det här laget var vi litet försiktiga med våra förväntningar. Pannlamporna fick följa med för säkerhets skull. Det kändes plötsligt ganska skönt att ha ställt in Globalrunners resa till Jizerska. Hur många turer, mejl, telefonsamtal, frågor och oroliga gäster i gruppen skulle vi inte ha haft med dessa pendlande förutsättningar? Nu var det bara vi själva som undrade litet över hur det skulle bli.

Mot Liberec
Anders som hade lett resorna Marcialonga och Toblach-Cortina var i Österrike och tog tåget till Prag där vi skulle sammanstråla. Smidig bussresa på en timme tog oss till Liberec i norra Tjeckien. Ett optimalt litet hotell med fem minuter till allt, blev vår bas under Jizerska. De nio rummen var tematiskt inredda och vi fick passande nog Nepalrummet fullt av vackra fotografier från Ellikas favoritland. Våra värdar hade svar på absolut allt och massor av bra förslag, kontakter och kunskaper. På kvällen åt vi middag på en riktigt cool restaurant med tjeckisk mat som fick 10 av 10 av oss. Lokalen, personalen och maten var bästa möjliga. 

Uppladdning
Dagen före loppet begav vi oss till ett köpcentrum utanför staden där nummerlappsutdelning och mässan var inhyst i en sportaffär. Litet och praktiskt ordnat med valla service, sen registrering, mm. Svenska hörde vi titt som tätt och plötsligt dök Micke och Pontus upp från vår La Diagonela resa förra året. Mycket trevligt återseende. Vi har aldrig varit med om ett köpcentrum med så många sportaffärer. Här hittade vi saker vi letat jätte mycket efter i flera länder till låga priser. Lunch på vår favvokrog i Liberec med fler gamla hushållsvågar, kaffekvarnar och väckarklockor än någon annan på rätt liten yta.

Vi laddade inför loppet, kollade in banan och energidepåer, förberedde kläder och klistrade på skidmärken. Med våra nya skin tech skidor var vallafrågor undanstökade. Middag på ännu en kul restaurant med inredning som man kunde klättra på och i. På rådhustorget hölls utomhuskonserter för att inviga Jizerska. Nästa dag var det utcheckning klockan 11 men våra snälla värdar lät oss behålla rummet så att vi kunde duscha efter loppet före bussfärd till Prag på söndag kvällen.

Startskotten går
Prima frukostbuffé och fem minuters promenad till arrangörens bussar vid Idrottens hus i Liberec kändes som en bra start . Sol och minus 1 grad. Efter en halvtimme på serpentinvägar var vi uppe i Bedrichov. Bussen stannade precis framför bajamajorna. Det var  bara några steg till väskinlämning och startfålla, allt var genomtänkt och inom räckhåll. Stämningen var på topp och glada speakers berättade roliga saker på tjeckiska som vi inte förstod. På en stor bildskärm kunde vi efter elitens start följa hur det gick till en början för Britta J-N, Oskar Kardin, med flera. Ellika kände sig inte helt frisk och Anders var vrålförkyld, hans start var mycket tveksam.

Vi intog våra platser och starten gick. Snön låg tung på granarna i skogen och terrängen var mjukt kuperad med backar på över en kilometer både uppför och nerför. Runt Ellika åkte folk väldigt bra skidor, endast en man trillade under hela loppet. Anders var längre bak och där trillade litet fler, men överlag var deltagarna påfallande bra skidåkare. Temat var skog med några öppningar här och där med litet gårdar och hus. Publiken hade tagit sig ut i ödemarken, mitt ute i ingenstans, och hejade fram oss. På några ställen tror vi oss ha sett Polen.

Energidepåerna bjöd på sportdryck, te med socker, bananer, apelsiner, torkad frukt, choklad, kex och bullar och på två ställen i mitten även gel. I en snabb utförslöpa mot slutet av loppet blåste det rejält och pang fick Ellika en hel gran i huvudet kändes det som, men det var bara en rejäl snö koka som släppte från de snötyngda grenarna. Hjärnskakning? Nej då, men en väldigt tung överraskning. Därefter prioriterades mittenspåret. 

Efter flera timmars njutning av skidåkning, sol och bra stämning i spåren kom vi faktiskt i mål. Anders höll pulsen nere under 130 hela tiden. Den stora medaljen var i böhmisk kristall och riktigt tung! Tre olika rätter serverades varav en vego samt youghurt och islatte - det sistnämnda kändes bra för att motverka ev huvudvärk. Matarbussar tog oss tillbaka till Liberec. Dusch, skål med våra värdar och buss till Prag. Incheckning i en gammal teater. För 500 kronor för två bodde vi fyrstjärnigt i ett enormt rum som påminde om en sal i ett av faraonernas palats. Tjeckien är betydligt billigare än Sverige.

Tre svenskar på pallen
I Jizerska50 vann Britta Johansson-Norgren damklassen och Lina Korsgren kom trea. I herrklassen kom Oskar Kardin på andra plats. Grattis ni snabba åkare!

17 bergsklättrare dog i Peru 1970
För exakt 50 år sedan omkom 17 tjeckiska bergsklättrare i Peru i en lavin. Sedan dess hedrar Jizerska  varje år minnet av dessa och i år var det exakt 50 år sedan olyckan inträffade. Med anledning av detta kom den peruanska ambassadören till lilla Bedrichov, där start och mål ligger (och där Stanislav Rezacs hus ligger vid skidinlämningen) och höll tal för att hedra bergsklättrarna och även Jizerska.  

Fin, billig tågresa mot Sverige
Nu punktlig tågresa Prag - Köpenhamn för 40 Euro för vidare resa mot Helsingborg, där Ellika ger ännu en heldagsutbildning om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande imorgon. 

Gilla läget och ta sedan dit du kommer
Vi uppskattade verkligen JIzerska och vistelsen i Prag. En rekommendation till alla som vill åka lopp, inte minst utomlands, är att anpassa sig, fokusera på det positiva och inte jämföra med hur det är hemma. Vill man ha det som hemma är det nog bättre att stanna hemma. Att resa innebär nästan alltid oförutsedda händelser. Att över huvud taget kunna genomföra Tjeckiens största långloppsevenemang trots regn och 8 plusgrader i början av veckan, var fantastiskt för oss åkare. Alternativ med rundbanor och pannlampor, sönderåkta spår på vissa ställen, är inget att gnälla över i jämförelse med hur de miljontals människor som idag måste fly från sina hem på grund av klimatförändringar eller politiska orsaker har det.

Om spår är hårda och lätta att skida i eller inte spelar nog mindre roll än hur bra du har tränat, med eller utan tillgång till snö. Att träna i icke perfekta spår är en god idé eftersom risken är överhängande i lopp att de inte är optimala hela vägen. Det är dessutom vi genom vår livsstil som har orsakat klimatförändringarna med bland annat mindre snö, varmare temperaturer och sämre spår under lopp som följd. Vi kan påverka framtiden och göra medvetna val med vetskap om vilka konsekvenser de innebär.
 

Läs hela inlägget »

Till er som valde att resa med Globalrunners eller som har valt att göra det kommande år vill vi rikta ett stort, innerligt tack! Utan er skulle vi inte existera. Vi skulle heller inte kunna erbjuda så trevliga medresenärer. Att se er inspireras berikar verkligen våra liv.

2019 har varit ett mycket bra år för Globalrunners. Vi har utsett rekordet i några kategorier:

  • Åres bästa reseledare - utan tvekan Marco som leder våra MTB-resor i Aostadalen. Vilken talang!
  • Årets bästa hotel manager - Elisa på Hotel Central under Marcialonga. Ingenting är omöjligt för henne.
  • Årets tabbe - att ställa in Jizerskaresan och avboka allt för tidigt. Veckorna efter fick vi så många intresseanmälningar att vi hade fyllt resan. Vi kör den 2021 istället. Allt är rekat och klart. Bokningen öppnar våren 2020.
  • Årets överraskning 1: När himlen öppnade sig under Havana Marathon på Kuba där solen annars alltid brukar skina på våra resor. Det gjorde den resterande tid och ösregnet var nästan en hjälp för alla löpare. Dock något mindre publik.
  • Årets överraskning 2 - när Ellika på Globalrunners tog tåget hem från Toblach-Cortina resan kom hem före de som flög (snökaos, avstängda vägar, stängda flygplatser, mm).
  • Årets nykomling - Lisa och Antons barn som följde med i magen i vecka 30 på Engadin Skimarathon resan med tåg från Sverige och sedan kom till världen ett par månader senare. Säkert en blivande skidåkare.
  • Årets expansion - våra träningsläger i Italien för landsvägscyklister. Antalet cyklande gäster på dessa resor ökade flera hundra procent jämfört med året innan.
  • Årets nya inslag på våra resor - att springa med löpare från en lokal löparklubb och sedan umgås med dem i deras klubblokal. Det gör vi på löparresorna till Verona och Tjeckien. Kul kulturutbyte.
  • Årets Greta-effekt på Globalrunners: många fler resenärer har valt att ta tåget till resmålet och efterfrågan på föreläsningar om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande, som Globalrunners vd håller runt om i Sverige, har exploderat.
  • Årets citat: "Globalrunners är Albatross motsats", sade Erik Jennische, Latinamerika chef på Civil Rights Defenders, på infomötet inför Kubaresan. Vi kunde inte ha sagt det bättre själva. H u r resor på  bland annat Kuba ordnas tycker vi är extremt viktigt.
Vi hoppas att du får ett härligt, spännande 2020!
Läs hela inlägget »

En enig forskarkår är överens om att vi behöver göra vad vi kan för en mer hållbar utveckling och att det är bråttom. Utsläppen av växthusgaser ökade i Sverige med 2 % förra året, men det finns positiva nyheter för framtiden. 

Fler hoppar på tåget både inom Sverige och till utlandet
Försäljningen av interrailkort har tredubblats på två år. Under 2018 gjordes 7 procent fler resor med tåg inrikes i Sverige än året innan. 

Inte sedan den ursprungliga järnvägsutbyggnaden på 1800-talet har det startats så många ny järnvägsprojekt i världen som nu. Det planeras och byggs ny järnväg i Kina, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Polen, Österrike, Ungern, Serbien, Indien, Thailand, Malaysia, Saudiarabien, Israel, Marocko och Nigeria. Till och med i Mexiko och USA byggs järvägen ut, bland annat projekteras snabbtåg Los Angeles–San Francisco.

På Globalrunners som sedan flera år tillbaka fortfarande är den enda researrangör som erbjuder alla som vill tåg istället för flyg, hade vi noll resenärer som valde tåget framt till förra året, men nu är det fler och fler som väljer tåget även bland våra gäster. Hittills är det längdskidåkare och landsvägscyklister som har valt att ta tåget genom Europa, men vi tror att även löpare och vandrare kommer att välja att testa detta trivsamma ressätt inom en snar framtid.

Allt färre sätter sig i ett flygplan
Utrikesflygen har minskat med 200 000 tur och retur resor. Dessa inkluderar utländska turisters resor och utesluter svenskars resande från Kastrup. Swedavia noterade en minskning av antalet landningar på två procent under 2018. Under första kvartalet i år flög 378 000 färre passagerare från svenska flygplatser jämfört med samma period förra året. Också antalet starter och landningar minskar. Inrikesflygningarna minskade med över tre procent förra året.

Flygbolaget KLM gick ut med helsidesannonser i Sverige och Norge förra helgen och rekommenderade kunder att ta tåget när det är möjligt istället. 

Jorden räddas inte och går inte heller under beroende på om en människa flyger eller tar tåget, men när tillräckligt många människor ställer upp och kräver förändring har makthavare och storföretag inget annat val än att agera. Muren föll 1989 tack vare att tillräckligt många lyckades få gehör för en förändring. Greta Thunberg, Arnold Schwarzennegger, Barack Obama, artisten Billie Eilish, skådespelaren Woody Harrelson, Globalrunners och många fler, försöker bidra och påverka privatpersoner, makthavare och näringsliv, att ställa om till en hållbar utveckling. Inte för att förlora det vi har utan för att bibehålla allt det positiva som livet ger

Solcellsparker kan försörja stora städer
Solceller är den globalt snabbast växande energikällan. Priset på solceller har sjunkit de senaste åren och underlättat utbyggnaden av jättesolcellsparker. Solcellsparken i Saharaöknen, välrdens största, består av 3 000 hektar solcellspaneler som producerar tillräckligt mycket energi för att driva en stad av Prags storlek. Energin som allstras där behöver inte nyttjas direkt utan kan lagras och användas senare.

Köttkonsumtionen minskar, särskilt av utländskt kött
Svenskarnas konsumtion av kött minskar för andra året i rad. Inte sedan 2007 har vi ätit så lite kött som under förra året. Enligt Jordbruksverkets statistik äter vi mindre importerat kött, mer svenskproducerat kött och sammantaget mindre kött totalt. Det började egentligen redan 2013 när antibiotikanvändningen på djur debatterades flitigt. 

Utsläppen från personbilar minskar i Sverige
Utsläppen från personbilstrafiken i Sverige minskade med 19 procent mellan 2007 och 2016. Utvecklingen beror främst på ökad användning av biobränslen, att de nya bilarna är mer bränslesnåla och att diesel har blivit ett allt vanligare drivmedel. Pendlar man 2 mil om dagen i 240 arbetsdagar om året sparar man 840 kg koldioxid på att byta till elbil från mellanstor dieselbil och 960 kg från mellanstor bensinbil. Allra mest koldioxid sparar man om man tar bussen istället.

Ozonhålen tunnas ut
Tack vare internationella överenskommelser, framför allt Montrealprotokollet, och förbud mot freoner, har ozonhålen minskat. Om minskningen fortsätter i samma takt räknar forskare med att ozonlagret i den norra hemisfären kommer att ha återhämtat sig på 2030-talet. I den södra hemisfären kan ozonlagret vara återställt ungefär 20 år senare och i polarregionerna runt år 2060.

Läs hela inlägget »

Första helgen i februari har vi en längdskidresa till Toblach-Cortina. Det är ett lopp i klassisk stil på 42 km och/eller skate 30 km. År 2020 startar bägge loppen i Toblach i riktning mot Cortina. De går genom en dal med Drei Zinnen i blickfånget förbi den vackra Toblach-sjön. Dolomiterna sägs vara som allra vackrast just här och är med på UNESCO:s världsarvslista.

Är det en slump att vi kallar loppet för Toblach-Cortina när andra säger Dobbiaco-Cortina?
Nej, det är ett medvetet val som de flesta besökare nog aldrig reflekterar över.

Toblach där vi bor och där starten går, ligger i Sydtyrolen. Området tillhör idag Italien, men var fram till första världskriget en del av Österrike-Ungern. De flesta som bodde här här innan Italien tog över området var tyskar, kroater och slovener och än idag pratar i stort sett alla tyska. Folket drabbades här mer än andra svårt av fascisternas Italienisering. Det var en process där italienska myndigheter tvingade människor att anamma italiensk kultur och lämna sin egen. Icke italienska eller delvis italienska befolkningsgrupper och territorier assimilerades. Den här politiken kulminerade under de italienska fascisterna 1922-1943 med diktatorn Benito Mussolini i spetsen.

När italieniseringen startade var vissa områden enspråkiga och saknade helt en italiensktalande befolkning. Målet med italieniseringen var att skapa en enhetlig befolkning och en av Italien präglad kultur i de assimilerade territorierna.

Metoder
Italieniseringen genomfördes med olika metoder:

·       utflyttning av icke-italiensktalande
·       inflyttning av italiensktalande
·       systematisk diskriminering av andra språk

Icke-italiensktalande lämnade sina hem och de som lät sig assimileras accepterades som ”goda italienare”. Diskrimineringen skedde genom att alla språk utom italienska förbjöds i rättsväsendet, i administrationen, i tidningar och tryckta medier, i förskolor och skolor och på gravstensinskriptioner. Det var förbjudet att använda sig av tolk. Icke-italiensktalande politiker, domare, lärare och andra ämbetsmän blev uppsagda och ersatta med italiensktalande personer. Personnamn, efternamn och ortsnamn ersattes med italienska namn.

Sydtyrolen drabbades värst
Det största området som berördes av italienisering var Sydtyrolen där 3 % av befolkningen var italiensktalande, resten talade tyska eller ladinska. När de italienska fascisterna kom till makten och Benito Mussolini blev statsöverhuvud tilltog assimileringspolitiken. 1923 förbjöds tyska i skolorna, medierna, den statliga förvaltningen och administrationen. Tjänster inom den sydtyrolska administrationen, inklusive skol- och rättväsendet, tillsattes av italiensktalande.

Geografiska platser och ortsnamn fick nya officiella italienska namn och tyska för- och efternamn italieniserades. Italienska bosättare från söder fick statligt stöd och uppmuntrades att bosätta sig i provinsen. Italienska myndigheter fick stöd från Nazityskland i sin italieniseringspolitik. Hitler hade länge ansett att Sydtyrolen var förlorat och den tyska befolkningen uppmanades att emigrera och bosätta sig i Tyskland. Många hörsammade uppmaningen vilket ledde till en utflyttning av tysktalande samtidigt som det skedde en inflyttning av italiensktalande.

Läget förbättrades 1972 tack vare Österrike och FN
Segrarmakterna efter andra världskriget pressade Italien att ge landets minoriteter självbestämmanderätt. Österrike och Italien undertecknade 1946 ett avtal som garanterade Sydtyrolen ökat självstyre. Det statliga stödet för italienska "immigranter" till provinsen fortsatte dock. Detta tolkade den lokala tyska befolkningen och Österrike som att Italien inte var berett att ge provinsen Sydtyrolen full autonomi förrän den demografiska bilden var förändrad till Italiens fördel. Efter att Österrike återigen tagit upp frågan i FN gick Italien 1972 med på ett omfattande "autonomipaket" för provinsen.

Benito Mussolinis fascistiska regim föll till slut, men reliker från diktaturen lever kvar. Italien borde under alla dessa år ha hunnit komma till insikt om sin egen historia och ta farväl av fascismens ideologi. Särskilt illa är det ställt i Sydtyrolen. Den som åker genom städer och byar här stöter i nästan varje gathörn på lämningar från fascismen, som fortfarande förhärligar den och förtrycket av det sydtyrolska tyska och ladinska modersmålet. Segermonumentet, Mussolinireliefen (som uppfördes först efter kriget), benhusen, statyn som i folkmun kallas ”Kapuziner Wastl” i Brunico, de fascistiska ortsnamnen och otaliga andra kvarlevor är bara toppen av ett isberg.

Hur känner man igen ett fascistiskt ortsnamn?
Många slutar på o. Som i Dobbiaco, Cortina d’Ampezzo, Benito. Därför använder Globalrunners Toblach när vi pratar om det finna loppet i Dolomiterna längs den gamla banvallen förbi Toblach-sjön.
Vi är inga fans av varken Hitler, Mussuloni, nazism eller fascism och tycker att valet av ortsnamn mot denna bakgrund spelar roll. Dessutom viner högernationalistiska vindar åter igen i Italien 2019. 

Att orten i det här fallet heter Toblach på tyska och Dobbiaco på italienska är en förklaring som inte ger hela sanningen.

För den som vill fördjupa sig i ämnet finns:

Italieniseringen om bland annat konverteringen av ortsnamn https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Italienisering

En SvD-artikel om ’fascistiska ortsnamn’ och hur genomgripande förändringsarbetet var som en följd av den nya regimen - jämför vårt eget jagande av tornedalsmålet 
https://www.svd.se/dags-att-gora-upp-med-den-forste-fascisten

Förstår vi frågans omfattning? 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-5801+0+DOC+XML+V0//SV

Läs hela inlägget »

Vår mest populära resa som gäster återkommer till år efter år är och förblir Marcialonga, Italiens svar på Vasaloppet där du åker 45 eller 70 km genom 13 byar i Dolomiterna. Stämningen är på topp inför, under och efter loppet - hela resan igenom. Som officiell arrangör erbjuder vi en mängd alternativ för att du ska få ut mesta möjliga av resan.

  • Den ekonomiska och självständiga åkaren bor i lägenhet för 695 Euro inklusive startplats.
  • Den som vill ha största möjliga lyx bor på Hotel Maria****
  • Den som vill ha halvpension bor på Hotel Patrizia.
  • Åt dem som vill resa så hållbart som möjligt bokar vi tåg istället för flyg till Italien 
  • Den som har bott på Hotel Central tidigare bor där igen - för dess centrala läge, för de fina rummen, för prima frukost men framför allt för Elisa, världens bästa hotellvärdinna.

Vad är grejen med Marcialonga då, varför är just den resan så eftertraktad? Kanske beror det på alla förväntningar, på all publik, på att loppet går genom byar fulla av peppande italienare, på alla tillresta nationaliteter, på blandningen av elitåkare och första gångs deltagare och alla motionärer, på den goda maten, det vackra landskapet, de trevliga medresenärerna, den professionella organisationen, klimatet, avkopplingen, lättnaden att du klarade sista backen (som alla klarar, inga problem) - typ allt

Vi har gäster som har bokat in sig på samtliga ovanstående alternativ inför 2020 och alla är såklart lika välkomna, även de som väljer att inte tävla. Vill du åka utför en eller flera av dagarna finns suveränt fina områden inom bekvämt räckhåll. 

Läs hela inlägget »