LOGO GLOBALRUNNERS
Lilium siktar på full drift år 2025.
Lilium siktar på full drift år 2025.

Blir fossilfria fordon i luften framtidens transportmedel inklusive taxitjänst? Många företag satsar på det. Airbus lanserade ett plug-in plan på en flygplansutställning i Paris hösten 2015, samma höst som de Globala Målen sattes i samma stad. Det laddas i ett el-uttag som din mobil eller laptop. Sedan dess galloperar utvecklingen fram. Huyandai, Boeing, Toyota, Urban Aero, Uber, Embraer, Siemens, Porsche och Daimler vill inte halka efter. Tyska Lilium är ett av de bolag som tagit täten. 

Fossilfritt, tyst och billigt
Liliums el-plan kan lyfta och landa vertikalt på en liten yta. Fyra passagerare och en pilot får plats under en 300 kilometer lång flygning i en maxhastighet på 300 kilometer/timmen. Planet har 36 el-motorer integrerade i vingarna för att minska luftmotstånd och minimera buller. Går en motor sönder, finns det 35 som fungerar. Skypes grundare Niklas Zennström är en av de som hjälper till med att investera i projektet.

Upplägget är som en taxitjänst. Köp en biljett och välj, inom vissa ramar, destination och tid, kanske med avgångar ovanpå parkeringshus. Målet är att skapa ett nätverk av hubbar runt storstäder och vara i full drift 2025 på olika platser i världen.

En vätgasdriven taxi
Urban Aeros CityHawk går på vätgas, som matar två bränsleceller och förser två el-motorer. Motorerna snurrar igång två rotorer som är inbyggda i karossen. Tyvärr har låt effekt för bränsleceller hittills begränsat hastigheten till 200 km/h. 

Bäst potential kanske förbränning av vätgas i en flygmotor kommer ha. Alla typer av passagerarplan för 10-500 passagerare skulle kunna drivas med vätgas, även på långa sträckor, enligt flera svenska forskare. Vätgasbränsle tar dock större plats i planet, varför nya mer energieffektiva motorer behöver utvecklas. Klimatpåverkan måste också optimeras för att undvika kraftik molnbildning.

Ta en Uber Air om två år
Taxi-tjänsten Uber storsatsar på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. Hyundai är ett av flera företag som utvecklar el-plan åt Uber. Deras el-plan kan transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning, på 300 - 600 meters höjd.

De tekniska utmaningarna med el-plan är mindre än för självkörande bilar. I luften är det (än så länge) mindre trafik och deras första flygande taxi kommer att köras av en människa för att senare övergå till att vara självstyrande. Målet är att köra igång en kommersiell flygtaxitjänst 2023 i tre städer. 

Norge ligger som vanligt i framkant
Vår granne i väst tog snabbt till sig el-bilen och idag kör över halva befolkningen fossilfritt, på marken, med gott om laddstationer över hela landet. Sedan flera år finns laddstationer vid varje gate på Stavangers flygplats. Politiska beslut, regleringar och infrastruktur gör att det tar tid att få igång trafiken med el-plan. En inte alltför vild gissning är att Norge kommer att börja med el-plan bland de första i världen.

Hur påverkar det här Globalrunners?
Innebär utveklingen av fossilfria flyg att vi återupptar resor till Kuba, Nepal, med flera långväga destinationer redan år 2023? Hm, den som lever får se, men vi vågar inte riktigt tro det. Batterierna är tunga och än så länge kan planen endast flyga korta sträckor på en laddning. Flera bullrar, men med inbygda motorer verkar det problemet kunna lösas.  El-brist generellt måste också tas i beaktande och metallen litium i batterierna är finns inte som oändlig tillgång. Som tur är finns det trivsamma tåg.

Framtiden hänger sannolikt på teknikutveckling och innovationer inom alla möjliga områden, CCS (Carbon Capture and Storage), energi som inte orsakar växthusgasutsläpp, ny mat, förändrat jord- och skogsbruk och även anpassade transporter. För 100 år sedan drömde människor om att kunna flyga till andra delar av världen, men knappast till månen eller mars. Det är bara att hänga med!

Vätgastaxin CityHawk kan köra 16 mil innan man måste fylla på mer bränsle.
Läs hela inlägget »
  • När flera av våra kunder vill avvakta med utlandsresor, skapar vi roliga alternativ i Sverige.
  • När långa flygningar orsakar livsavgörande problem för miljarder människor, pausar vi resor som saknar hållbara färdsätt. Istället erbjuder vi bland annat cykelresor på hemmaplan. Tåg Stockholm-Karlstad t/r plus cykling runt Vänern släpper ut 3 gram CO2/person, flyg Stockholm - Havanna t/r 3 ton.
  • När besöksnäringen går på knäna i Sverige, bokar vi gästnätter runt Sveriges största sjö.
  • När många svenskar vet mer om Thailand, Grekland och Spanien, bjuder vi på kunskaper om Dalsland, Värmland och Västergötland.
  • När medelvikten ökat med 6 kg sedan 80-talet, rekommenderar vi en aktiv semester med frisk luft och 6-8 mil cykling per dag. Förhoppningsvis skapar det goda vanor.
  • När pandemin minskar resandet, föreläser vi via Zoom och även corona-säkert på plats om Hållbar Utveckling och Mänskliga Rättigheter med fokus på resande, för att fler ska få kunskaper om hur vi själva kan bidra till en hållbarare värld. 
  • När FIS, Internationella Skidförbundet, skjuter upp sitt beslut om att förbjuda fluorvallor (PFAS-vallor), som skulle ha trätt i kraft i vinter, uppmanar vi alla att välja fluorfria alternativ vid träning och tävling, för naturens och människans skull.
Läs hela inlägget »

1970 gick Italiens svar på Vasaloppet för första gången genom 13 byar och två dalar i Dolomiterna. 50 år senare är Marcialonga ett av världens mest välkända långlopp på 70 eller 45 km och Globalrunners är stolt officiell arrangör.

I vinter kommer alla regler och rekommendationer vad gäller säkerhet och smittskydd att följas. Det gäller loppet, hotellen, transporterna till och från Moena/Cavalese och Italien samt alla dagar under resan. Den italienska och globala utvecklingen spelar en nyckelroll, men arrangörerna kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för att organisera evenemanget på bästa möjliga sätt.

Marcialonga COOP för löpare i september i år gick för 18:e gången och var en riktig succé. Arrangörer, deltagare, samarbetspartners, volontärer och publik fick uppleva ett härligt lopp anpassat på ett tryggt sätt. Erfarenheterna från löploppet ligger till grund för att strukturera kommande event under pandemin. Marcialonga är en positiv motor i området, både inom idrott och ekonomi.

Spåren kommer att prepareras som vanligt, tack vare stöd från byarna i dalarna och alla invånare och turister som använder spåren (över 100.000 åkare per säsong!). Oavsett snömängd från himlen kommer du att kunna njuta av spåren.

Som officiell arrangör har Globalrunners möjlighet att kontakta kansliet på plats varje dag med allehanda göromål. Arrangörerna åtar sig att arrangera loppet, vilka regler som än kommer att behöva följas och anpassa eventet efter dessa. Vi är övertygade om att det är möjligt att respektera bestämmelser och samtidigt erbjuda ett fantastiskt evenemang som alla får full utdelning av.

Så fortsätt se fram emot Marcialonga som ett säkert kort och en härlig upplevelse i slutet av januari! Har du inte skickat in din bokning än, gå in på webbplatsen, inspireras och säkra din plats. Varmt välkommen med på vår mest populära resa!

Läs hela inlägget »

Nu slopar vi resor till destinationer som är svåra att nå med klimatvänliga färdsätt. Vi vill vara en researrangör som tar ansvar, gör skillnad och går i bräschen för att minska klimatavtrycket. Därför kommer vi att erbjuda fler spännande resor för aktiva människor till platser som även går att nå med tåg och buss. Först ut blir våra cykelresor för grupper eller på egen hand Vänern Runt. Bokningen öppnar inom kort - håll utkik!

Löparresorna till Kuba har varit otroligt uppskattade med löpning, ridning, cykling, vandring, paddling, snorkling, dans, musik och boende hemma hos kubaner. Resorna till Island, Nepal, Indien, Mongoliet och Marocko likaså. Resmål som endast nås med flyg. Utsläppen från båt till Island är minst lika höga som flygets. Därför har vi tagit beslutet att lägga ner långväga resor eller i alla fall pausa dem tills det finns hållbara alternativ. Resorna till andra världsdelar har gett våra gäster härliga upplevelser, fina träningsmål och minnen för livet, de har gynnat lokalbefolkningen, ökat förståelsen för andra människors levnadsförhållanden och främjat demokratiutvecklingen, bland mycket annat. Men:

Utsläppen av växthusgaser orsakar en ökad global medeltemperatur, stigande havsnivåer, värre och värre extremväder som bränder, översvämningar och torka. Vi som släpper ut mest i världen är inte de som drabbas först och värst, det är de som släpper ut minst. Varje svensk släpper ut runt 10 ton koldioxid per år, där 2/3 är privat konsumtion - vår livsstil - och 1/3 offentlig konsumtion och investeringar. För att medeltemperaturen inte ska stiga mer än 2 grader globalt kan varje människa inte släppa ut mer än max 2 ton per person och år. En flygresa till Kuba släpper ut 3-4 ton per person. Flyget står för 4-5 % av alla utsläpp (före Corona) inräknat höghöjdseffekten. Tänk om fler än de 10 % rikaste på jorden skulle flyga. Vi kan och vill göra skillnad.

För flera år sedan var vi först med att låta alla våra resenärer välja om de ville ta tåget eller flyget i Europa. Det fortsätter vi med. Ännu fler vill ta tåget i år. Vi tror att det beror på två saker: Alla vet att klimatförändringarna är här, att det inte är en framtidsfråga och vad som orsakar dem. Dessutom har våra tågresenärer och vi själva berättat för de som tagit flyget, hur roligt det har varit att ta tåget! Vi skippar inte flyg helt, vi fortsätter att låta kunden välja flyg eller tåg, men det måste alltid finnas ett miljövänligare alternativ. Våra kunder får tänka över vilka val de vill göra.

Vi försöker slå hål på fördomar som att det är dyrt, krångligt och tidsödande att ta tåget och framhåller alla härliga upplevelser vi fått, hur mysigt det är att vakna på NightJet, känna kaffedoften och bli serverad frukost på sängen av konduktören, alla trevliga människor vi träffat i kupéerna från många olika länder, att det ger tid istället för tar och att det inte är krånligt för vi vet hur man bokar tåg. Våra tågresenärer har kommit fram utvilade och gett sig ut i skidspåret direkt i till exempel Schweiz, medan de som flugit inte orkat efter en hel dag av transfers, flyg, köande, kontroller, bagagehantering, osv. Positiv inspiration från de som testat tåget, tror vi är en viktig anledning till att alltfler väljer det.

Vi vet att hållbarhet handlar om mycket mer än utsläpp och transporter. Vår vd föreläser om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter sedan sex år tillbaka, utbildningar som finansieras av Sida. För den i Sverige som vill minska sina utsläpp är flygresor ofta den åtgärd som gör mest nytta. Vi vill erbjuda resor där det finns bra alternativ, för resenärer och för framtiden. Det här är ett ganska stort kliv och ett inte helt enkelt beslut för Globalrunners.

Läs hela inlägget »

Äntligen godkänner Skatteverket startavgifter i motionslopp som skattefri motionsförmån. Beskedet kommer i en tid när de flesta motionslopp är inställda på grund av Covid-19, men vackert så för framtiden! Det gäller även startavgifter i tävlingsklass. De har dock inte sträckt sig så långt att det ska gälla utrustning också, inte ännu i alla fall.

Bokar du en resa med Globalrunners där ett lopp ingår, som du väljer att delta i, skriver vi gärna ett separat kvitto på anmälningsavgiften till loppet som du kan ge din snälla arbetsgivare.

Friskvårdsbidraget måste erbjudas hela personalen och får inte uppgå till ett belopp överstigande 5 000 kronor per anställd och år. För att det ska räknas som skattefri förmån, kan det endast användas för motions- och friskvårdsaktiviteter som är av 'enklare' slag. En aktivitet som kostar mer än 1 000 kr  per tillfälle (till exempel en startavgift) uppfyller inte kraven för enklare slag. I stort sett alla startavgifter till lopp som vi ordnar resor till kvalar in under detta tak.

Skatteverkets pressmeddelande

Läs hela inlägget »

Vi fortsätter att berätta om några av Globalrunners USP:ar som karakteriserar företaget. USP=Unique Selling Point. I senaste inlägget här i bloggen berättade vi kulturutbyten med joggingturer och mingel med löparklubbar på plats på våra resor. Den här gången presenterar vi USP:en Träningsprogram. Vi känner inte till att någon annan arrangör erbjuder träningsprogram inför resor. 

Alla våra löparresor och längdskidresor inkluderar ett lopp för de som vill ställa sig på startlinjen. Det är nästan alltid gäster som följer med utan tävlan. De har lika stor behållning av resan som de som ställer upp i loppet. Intresset för löpning respektive längdskidor är dock ofta kitet som skapar en fin dynamik i gruppen runt ett gemensamt intresse. Det är anledningen till att folk följer med helt enkelt. Väl på resan inser alla att loppet bara är alibit och att resan innehåller så mycket mer än bara resa, boende och startplats.

Inför längdskidresorna har vi satt ihop en utförlig samling träningstips som alla som anmäler sig till en skidresa med oss får när de har bokat och betalat anmälningsavgiften. Träningen inför ett lopp bör helst påbörjas långt i förväg. Skidåkaren byggs på sommaren och även om det är varmt ute är det en bra idé att komma igång med träningen redan nu inför vintersäsongens utmaningar.

Den bästa träningen är den som blir av. För de allra flesta gäller att det måste vara roligt att träna och inte en plåga som bara går på pannben. I våra träningstips har vi utgått från det. Alla har olika målsättningar och hur viktigt det är att uppnå sina drömmar skiljer sig också. Det handlar till stor del om var du står i dag. Är du vältränad, har god skidteknik och bara vill komma i mål behöver du inte lägga lika mycket tid på träningen som om du inte har lärt sig längdskidåkningens grunder och har dålig kondition.

Att åka ekonomiskt och använda energin effektivt är en stor fördel när du vill klara av ett långt skidlopp. Ju sämre tränad du är, desto viktigare är det att du kommer igång med träningen tidigt så att du kan trappa upp successivt och undvika skador. 

Träning inför våra löparresor
Du som följer med våra löparresor rekommenderar vi att registrera sig på den eminenta sajten www.jogg.se (gratis) och där ladda ner ett träningsprogram som passar dig. Det finns träningsprogram för olika distanser och olika ambitionsnivåer.

Träning inför cykel- och vandringsresorna
Inför våra cykelresor har vi inga träningsprogram. Träningslägren för landsvägscyklister i Italien är till för just träning. De som följer med och kör Italiens Vätternrunda, Nove Colli, är vältränade, rutinerade cyklister. På MTB-resorna i Aostadalen anger vi vad varje dag kräver för fysisk nivå. På cykelresorna mellan Prag och Wien klarar de allra flesta cyklingen på cirka fem mil per dag och är någon tveksam går det fint att hyra el-cykel. 

vandringsresorna till Sabinerbergen kan du välja svårighetsgrad varje dag och byta upp eller ner dig de dagar du vill om du känner dig svag/stark just den dagen. 

Välkommen med på våra resor och lycka till med träningen både före och efter loppen!

Läs hela inlägget »

En USP är något som karakteriserar företaget. Det står för Unique Selling Point. Globalrunners har flera USP:ar och vi tänkte presentera några av dessa. Vi börjar med USP:en om Kulturutbyte.

Oss veterligen ordnar ingen annan arrangör av löparresor träffar och joggingturer på plats med lokala löparklubbar. På vår resa till Verona i november springer vi en förmiddag med en löparklubb i stan. Det är ett prima tillfälle att  värma upp litet inför loppet, få lokala tips, träffa andra löpare och samtidigt se Gamla Stan i Verona på ett avslappnat sätt. Efteråt minglar vi i klubbens lokaler där det brukar bjudas på litet tilltugg. 

I Tjeckien springer vi ett lopp i Olomouc, men under dagarna i Prag kör vi en morgonjogg på delar av Prag Maraton banan längs Moldau (floden) och över Karlsbron innan turisterna intar området. Även här bjuder Run Czech efteråt på mingel och snacks i sin Running Mall och Globalrunners deltagare får träffa tjeckiska löpare med gemensamma intressen. 

Våra gäster får lära känna platser som de inte hade hittat på egen hand. De får de träffa löpare från andra kulturer och höra hur livet är för dem som bor där. Vad tycker löpare i Verona är viktigt i livet? Hur är det att leva i Tjeckien idag, vad har de för drömmar och utmaningar? Omvänt är våra vänner på plats minst lika nyfikna på hur det är att leva och för den delen även springa i Sverige. Vad fokuserar de svenska löparna på? Hur organiseras lopp här?

Tycker du att det här låter kul? Häng med till Verona eller Tjeckien! Vi siktar på att utveckla liknande möjligheter på fler platser i världen.

Läs hela inlägget »

Är världens resenärer redo för en helt ny våg av trender postcorona? Först lär vi börja resa inom Europa, övrigt resande dröljer nog längre. EU-kommissionen har rekommenderat medlemsländerna att börja öppna upp gränserna för varandra. EU:s yttre gränser kommer öppnas senare.

Slomo ersätter Fomo
Intresset för tåg och mer hållbara resor fortsätter att växa. Slomo antas bli en allt populärare hashtag i år. Slomo (eller Slowmo) innebär att vi reser långsamt, i motsats till Fomo (Fear of Missing Out) där det gällde att hinna med så mycket som möjligt och inte gå miste om något. Enligt en undersökning som Booking.com har gjort, planerar hälften av alla resenärer att välja ett långsammare färdmedel av miljöskäl. 6 av 10 säger att de skulle föredra att ta en omväg för att uppleva mer av resan.

Slappna av, njut av lugnet och få en eller två nya vänner längs med vägen. Utforska omgivningarna, kulturen, maten och människorna i lugn och ro. Landa, slappna av och gör upptäckter utan stress. Promenera, spring eller cykla runt på måfå, småprata med folk i bageriet och lär känna borgmästarn i byn.

Mindre sällskap
Enligt en Sifoundersökning kan en av tre svenskar tänka sig att resa på egen hand under sin nästa semesterresa. Att slippa kompromissa, kunna fokusera på sitt eget välmående och få tid till reflektion är några av skälen som de som vill resa i mindre sällskap uppger.

Skippa överturism
Flera aktörer i reseindustrin har äntligen insett de negativa effekterna av massturism. När alltför många besöker en plats samtidigt, uppstår ibland konflikter mellan lokalbefolkningen och turisterna. Destinationer har förlorat de kvaliteter som gjorde dem berömda från början. Många resenärer vill göra det motsatta och besöka förbisedda destinationer som är minst lika sevärda, men som inte svämmar över av turister.

Det finns många dolda smultronställen där befolkningen välkomnar resenärer med öppna armar och där de lokala ekonomierna drar nytta av turismen på ett positivt sätt. Vi hjälper dig att hitta dessa platser utan överflöd av turister. Våra resor Vandra i Sabinerbergen, La Diagonela, MTB i Aostadalen och Cykla längs Gröna Bandet i Tjeckien är exempel på sådana.

Res under lågsäsong
Att undvika högsäsonger går hand i hand med trenden att skippa överturism. Många platser är minst lika storslagna under höst och vår som på sommaren och du slipper köer och trängsel. Varför inte satsa på en vandring eller cykelsemester när bergen är täckta av färgsprakande träd i guld och rött, och det dessutom är perfekta temperaturer för den som gillar att röra på sig.     

Boenden med växtkraft
En färsk rapport förutspår att en fjärdedel av alla britter kommer vara vegetarianer eller veganer 2025. I takt med att allt fler turister skippar kött, ökar efterfrågan på likasinnade boenden. Det tycks fungera. Restauranger världen över erbjuder fler växtbaserade rätter och även menyer fria från palmolja med närproducerade ingredienser, mindre svinn och etiskt inhandlade råvaror. En del veganska hotell tar det ett steg längre med veganska toalettartiklar och frånvaro av djurbaserade material som till exempel läder.

Det går som på räls
Tar du tåget får du njuta av mer utrymme och högre komfort. Tågresor släpper ut markant mindre koldioxid per passagerare än flygresor. Tågen i Sverige, Franrike och Schweiz släpper ut minst i Europa, men även Tyskland kör sina långdistanståg på grön el sedan 2018 och Danmark har minskat ner på kolkraften rejält till sina elektriska tåg. Med Europas kompakta storlek och välutvecklade tågnätverk i kombination med att i alla fall en researrangör erbjuder tåg till alla som vill istället för flyg på sina resor, är det enklare än någonsin att resa mer miljövänligt. Kanske skulle vi erbjuda kurser i hur ni som privatpersoner kan boka tåg i Europa också?

Många tågbolag på kontinenten värdesätter måltiden. Vällagad mat från köket i restaurangvagnen serveras av servitörer vid bord med vita dukar på porslin och inget wifi (i just de vagnarna) för att uppmuntra till samtal. Medan landskapet flyter förbi är det en ren njutning både för den som är på semester och den som reser i tjänsten. Vill du spara pengar delar du en liggvagnskupé på natten, vill du lyxa till det uppgraderar du till privat sovvagnskupé med egen dusch och toalett. 

Resandet Postcorona
Med dessa iakttagna resetrender våren 2020 vill vi slå ett slag för vår vandringsresa i Sabinerbergen till hösten! Den är verkligen en lisa för kropp och själ. På turistfria stigar går du i ditt eget tempo och bor på mysiga agriturismos längs vägen, medan ditt bagage transporteras till nästa boende. Du kan ta tåget från Sverige eller flyga. Direktflyg med SAS kostar idag 1700 kronor, tur och retur, i september. 

UD avråder från resor fram till den 15 juni. Italien med flera europeiska länder börjar lätta på restriktionerna efter avstängingen på grund av Corona. Vi kan inte resa idag men vi kan drömma och planera. Välkommen till fina Sabinerbergen!

Läs hela inlägget »

För drygt två månader sedan körde vi Tjeckiens största långlopp, Jizerska 50 km i klassisk stil. Vi var där förra våren och lade upp en resa, men ställde in den när intresset verkade skralt. Knappt hade vi avbokat alla hotellrum och startplatser, så kom det ett helt gäng skidåkare som ville följa med. Vi höll fast vid att inte ordna resan i år, men vi två åkte loppet själva i valla fall. Hela paketet var så trevligt och nästa år vill vi bjuda med dig dit om du har lust? 

Loppet går andra helgen i februari. Resans pris är betydligt lägre än övriga Globalrunners resor. Prisnivån i Tjeckien är också lägre än i till exempel Sverige. Som vanligt ingår tåg eller flyg dit, du väljer. Inget tågtillägg utgår på denna resan. Tågresenärer reser samma dagar som de som flyger. De som väljer tåget behöver dock lägga till en natt i vardera riktning på nattåg i Sverige om de inte bor i Skåne. 

Hotell Gyllene Lejonet****
Hotellet är fyrstjärnigt och fräscht med en rad kända personer bland tidigare gäster. Britta Johansson-Norgren, världens bästa långloppsåkare och vinnare i Jizerska 2020, bodde på Gyllene Lejonet, som hotellet heter, i år. Det ligger centralt på en lugn gata intill en park, nära till allt du kan tänkas behöva och vilja uppleva. Staden Liberec som vi bor i är full av roliga, prisvärda restauranter med mycket god mat - vi har testat ganska många.

Bra skidåkare
I stort sett alla deltagare i Jizerska var påfallande bra skidåkare. Inget trillande i nedförsbackar och inget fusk-skatande i huvudloppets klassiska spår. Det var god stämning, en hel del publik och prima vätskekontroller med sportdryck, vatten, te med socker, torkad frukt, choklad, bananer, apelsiner, kakor och gel på två ställen i mitten. Egen extra energi behövdes absolut inte tas med. 

Måttlig svårighetsgrad
Varken höjden eller höjdskillnader är några problem. Är du någotsånär vältränad klarar du loppet galant. Jämfört La Diagonela, Marcialonga och Vasaloppet var det mycket lättare, i klass med Kortvasan (Vasaloppet 30) kanske. Terrängen består framför allt av skog. Det är långa uppförsbackar och långa nerförsbackar, men de är inte särskilt branta. Kör du utan fäste är det bara att staka på. Kör du med fäste och inte blir trött behöver du inte saxa särskilt mycket alls. Blir du trött lär du saxa en bit efter 30 km, men det rör sig inte om långa partier. Kilometerskyltar är väl utmärkta och allt mycket professionellt organiserat med gott om funktionärer som har koll på det mesta och inte bara deras eget ansvarsområde. 2020 vann Jizerska första pris som bästa evenemang i Visma Ski Classics. I mål får du en jättetung medalj i böhmisk kristall och tre olika maträtter att välja på väntar, varav en vegetarisk. 

Proffsigt och smidigt
Matarbussar till starten och från målet går på löpande band. Till dessa bussar tar det 1-2 minuter att gå från/tillbaka till hotellet. Väl framme i den pyttelilla byn Bedrichov finns bajamajor, startfält och väskinlämning inom nära räckhåll. För den starstruckne ligger Stanislav Rezacs hus precis vid skidinlämningen (efter målgång). 

Lär känna ett nytt land
Många av er har åkt skidor i Italien och/eller Schweiz. En hel del har säkert besökt Prag också. På resan till Jizerska får du lära känna Böhmen och kanske en för dig ny del av Tjeckien på gränsen till Polen och Tyskland. Utöver Jizerabergens utbud för skidåkare, bergscyklister och vandrare, är trakten mest känd för det världsberömda böhmiska glaset. Dagen före loppet kan du besöka glasmuseet i grannstaden Jablonec om du inte vill åka längd eller slalom eller bara chilla och ladda. Området var även Tjeckiens knallebygd innan textilindustrin flyttade till Asien. 

Max antal deltagare på resan: 18 personer
Distanser: 10, 25 och 50 km klassisk stil. Huvudloppet på söndagen är 50 km.
Start lördag: 10 km klockan 09.15, 25 km klockan 09.00
Start söndag: 50 km klockan 09.00
Antal deltagare: 7475 (max 4800 i 50 km)
Antal startgrupper: 8 i 50 km loppet
Antal år: 53.
Medicinsk och teknisk hjälp: Finns längs spåret.

Läs hela inlägget »

Onsdagen den 3 juni firar vi den svenska upplagan av Global Running Day. Hoppas att du också vill uppmärksamma alla världens löpares egen nationaldag!

Global Running Day är en världsomspännande hyllning till löpning. Den ska uppmuntra alla att röra på sig. Det spelar ingen roll hur fort eller långt du springer. Hur du gör det är upp till dig. Spring, jogga, lufsa. Det viktiga är att du har kul medan du är aktiv och inspirerar andra.

Förra året sprang löpare i 177 länder på Global Running Day. Hoppas att så många som möjligt i Sverige vill delta den 3 juni i år. Anmäl ditt intresse på vår facebook sida och berätta gärna i kommentarsfältet där hur du vill fira Global Running Day 2020. Den behöver i n t e ställas in pga Corona (vilket vi hoppas har avtagit i juni).

Här hittar du facebook evenemanget

Självklart ska alla få ett diplom för sin prestation och inspiration. Ladda ner, skriv ut, fyll i namn och antal kilometer och sätt upp på väl synlig plats.

Ladda ner ditt diplom här

Njut av världslöpardagen!

Läs hela inlägget »

Senaste blogginläggen