LOGO GLOBALRUNNERS

Förutsättningarna för skidträning i Sverige i år är bättre än på länge. Nästa vinter kan du njuta av utmaningar i Europa inte bara under ett lopp utan två, tre eller fyra helgerna efter varandra. Bli en skibum helt enkelt! Dagarna mellan loppen har du gott om tid att åka mer skidor, utför eller längd, stanna kvar längre eller komma tidigare till nästa ort eller göra något helt annat några dagar mellan resorna. Kanske vill du besöka Milano, Verona, Venedig, Livigno, Seiser Alm, Dorfgastein, Salzburg eller Prag några dagar när du ändå är i närheten?

La Diagonela (65, 27 eller 11 km) går tredje helgen i januari. Landskapet är magnifikt, hotellet toppen i den sportigaste byn av alla i Engadindalen, höjden snösäker och organisationen av såväl spår som evenemang mycket professionell. Det var här, i vintersportens vagga, som allting började i mitten av 1800-talet. Många orter världen över utvecklade sedan vintersportturism som de i Engadin hade börjat med. I Pontresina där vi bor har de likt grannbyarna sin egen curlingbana, skridskois, isklättringberg, slalompister, längdskidspår, snöskoleder och hockeyrink. 

Marcialonga (70 eller 45 km) går helgen därpå. Det klassiska loppet i norra Italien genom 13 byar med skimrande Dolomiterna i blickfånget. Marcialongaresan är vår mest populära, av många skäl. Hotellen är nästan onödigt fina, alla med spa och centrala med gångavstånd till spår och start. Moena ligger perfekt för längdskidåkare med olika spårområden inom räckhåll och även utförsåkning i toppklass. Det finns nog inget lopp i världen där publiken bidrar så mycket till stämningen, de laddar nästan lika mycket som skidåkarna.

Toblach-Cortina (42 km klassiskt och/eller 30 km skate) går första helgen i februari, alltså helgen efter Marcialonga. Hit kan du åka slalom över bergen från Marcialonga! I så fall fraktar vi ditt bagage (längdskidor och väska). Mellan Marcialonga och Toblach-Cortina rekommenderar vi utförsåkning med Canazei eller Cortina som bas innan du hakar på nästa resa om du gillar slalom. Annars är Toblach ett mecka för längdskidor så föredrar du det kanske du vill åka till Toblach direkt efter Marcialonga, på utförsåkningsskidor eller med buss och tåg. Det går smidigt med kollektivtrafiken. Om du väljer Toblach som bas kan du under en eller flera dagar ta dig med tåg och buss till Seiser Alm där svenska skidlandslaget gärna tränar. Det är ganska dyrt att bo där så ett billigare alternativ är att pendla över dagen från Toblach. Eller kör en kultursemester i Venedig, Verona eller Bolzano mellan skidåkandet.

Jizerska (50, 25 eller 10 km) går andra helgen i februari, i norra Tjeckien. Det går fint att ta sig med tåg från Toblach och dagarna mellan resorna kan du tillbringa i Toblach, Seiser Alm, Salzburg, österrikiska skidorter som Dorfgastein, Badgastein eller St Johann eller kanske en stadssemester i Prag några dagar? 

Till och från din start- respektive slutdestination kan du som vanligt välja tåg eller flyg - vi bokar bästa förbindelser. Vill du ordna resan själv drar vi av kostnaden för tåg eller flyg.

Vad kostar kalaset?
Det beror på vilka resor du vill kombinera. Vill du kombinera två resor får du mängdrabatt, men kombinerar du tre får du mer mängdrabatt och kombinerar du alla fyra får du allra mest mängdrabatt. Det du vill göra mellan resorna väljer du själv, men vi hjälper dig gärna med tips. Vi har gjort exakt ovan själva och har bra koll på vad som kan vara kul att göra mellan resorna bereonde på dina personliga önskemål.
 

Skibum 2022 - varför inte!

Läs hela inlägget »

Vill du testa tåget bokar vi bästa förbindelser. Du får njuta av spännande upplevelser under resan genom Europa och har gott om tid att läsa, lyssna på poddar, reflektera, koppla bort jobbet, se nya landskap flyta förbi utanför fönstret, prata med människor från olika länder (tåg måste vara det mest kontaktskapande transportmedlet), röra på dig, se en del av städerna du byter tåg i och äta gott i restaurantvagnar med lagad mat ombord på porslin och vita tygdukar.

På NightJet vaknar du av kaffedoften från frukosten som konduktören serverar (gratis) före ankomst till Innsbruck på skidresorna till Italien respektive Zürich på skidresorna till Schweiz.
De som väljer tåg kommer fram på eftermiddagen och är oftast så inspirerade och utvilade att de direkt ger sig ut i skidspåret.

Alla branscher måste ställa om för att minska klimatförändringarna. Globalrunners försöker dra sitt strå till stacken. Allt fler av våra gäster väljer tåg. Tågresenärer sparar 75-80 % koldioxid jämfört med om de hade flugit. Det finns många sätt att bidra till en hållbar utveckling. Att ta tåget är ett alternativ, men framför allt tycker vi att det är ett väldigt roligt och trivsamt sätt att resa på.

Läs hela inlägget »

Onsdagen den 2 juni firar vi den svenska upplagan av Global Running Day. Hoppas att du också vill uppmärksamma alla världens löpares egen nationaldag!

Global Running Day är en världsomspännande hyllning till löpning. Den ska uppmuntra alla att röra på sig. Det spelar ingen roll hur fort eller långt du springer. Hur du gör det är upp till dig. Spring, jogga, lufsa. Det viktiga är att du har kul medan du är aktiv och inspirerar andra.

Förra året sprang löpare i 170 länder på Global Running Day. Hoppas att så många som möjligt i Sverige vill delta den 2 juni i år. Anmäl ditt intresse på vår facebook sida och berätta gärna i kommentarsfältet där hur du vill fira Global Running Day 2021. 

Här hittar du facebook evenemanget

Självklart ska alla få ett diplom för sin prestation och inspiration. Ladda ner, skriv ut, fyll i namn och antal kilometer och sätt upp på väl synlig plats.

Ladda ner ditt diplom här

Njut av världslöpardagen!

Läs hela inlägget »

2020 minskade de globala växthusgasutsläppen med cirka 7% jämfört med 2019. Det beror framför allt på minskad flygtrafik och minskad produktion kopplat till restriktioner under pandemin. Utmaningen 2021 blir att undvika en rekyl av utsläppsökningar och istället fortsätta att minska våra utsläpp i linje med 1.5 graders målet (att jordens medeltemperatur inte ska stiga mer än 1,5 grad).

Exponential Roadmap (se bild nedan) visar att vi kan klara 1.5 graders målet om vi lyckas halvera jordens klimatutsläpp varje årtionde. Den första halveringen kan vi uppnå 2030 enbart genom att skala upp  befintliga lösningar.

Du kan påverka framtiden på många olika sätt om du vill

För att klara av denna omställning krävs att alla drar sitt strå till stacken.

  • Lagstiftare, politiker och myndigheter måste sätta spelregler som stimulerar klimatsmarta lösningar och straffar miljöförstöring.
  • ​Producenter, företag och offentlig sektor behöver minska utsläppen som deras produkter och tjänster orsakar och ställa om till fossilfria lösningar. De behöver också påverka sina leverantörer, kunder och partner.
  • Konsumenter - bland annat du – behöver banta sina klimatavtryck genom livsstilsändringar, efterfråga klimatsmarta lösningar och påverka lagstiftare att agera.


Börja med att beräkna dina utsläpp idag och se vad du kan ändra

​En bra början för privatpersoner är att beräkna och reflektera över sin egen klimatpåverkan. Det finns olika klimatkalkylatorer. En av dem heter ClimateHero. På fem minuter kan du beräkna ditt klimatavtryck. Du får sedan återkoppling på vad du redan idag gör bra och konkreta förslag på hur du kan banta dina utsläpp. Det gäller hela din vardag - vad du äter, hur du bor, hur du tar dig till jobbet/skolan, hur du påverkar din familja och dina vänner, vilka kläder du köper, hur du reser, hur du placerar pension och sparkapital, mm. De åtgärder du kan tänka dig att vidta för att minska dina utsläpp kan sparas som nyårslöften till klimatet och framtiden för 2021. 

Läs hela inlägget »

I årets sista nyhetsbrev kan du läsa om alla lopp som faktiskt blir av, förslag på vad du kan hitta på på hemmaplan under pandemin, några av våra nya resor, den enda researrangören i Sverige som anger klimatavtryck vid varje resa, vad Globalrunners gör under Corona och mycket mer.

Vill du få nyhetsbrevet första av alla? Skicka ett mejl till info@globalrunners.se så fixar vi det.

Trevlig läsning och Gott Nytt År!

Läs hela inlägget »

Vad är grejen med fluorvallor egentligen? Ska alla barn skölja munnen hos fluortanten kan det väl inte vara farligt? Förbjuds fluorvallor i Sverige kommer vi väl vinna färre medaljer i mästerskap?

Internationella skidförbundet beslutade att förbjuda fluorvallor från och med säsongen 2020/2021 men rev upp beslutet eftersom de ansåg att de inte var klara med hur kontrollen av fluorvallor ska genomföras på ett säkert och rättvist sätt. 

Fluor i tandkräm är bra. I skidvalla, smink, möbler, förpackningar, stekpannor och friluftskläder är det som litet slarvigt kallas fluor inte samma sak som ämnet som gynnar tandhälsan. Miljögiftet som ingår i många vallor kallas PFAS och det skadar natur, djur och människor. 

PFAS är en grupp högfluorerade ämnen som är extremt svåra för naturen att bryta ned. I djurförsök har PFAS visat på leverskador, försämrat immunsystem, cancer och försämrad reproduktion. Professionella vallare som andats in stora mängder ånga under vallningen har drabbats av fluorfeber som liknar allvarlig influensa. Hur vi påverkas på lång sikt av att andas in PFAS är inte tillräckligt utrett, men professionella vallare löper högre risk att få skador på levern.

De stora problemen med PFAS är dock främst utsläppen i naturen. PFAS från valla släpps ut både under produktionen av vallan, vid slipning och vallning och under själva skidåkningen.

Hotet mot vår biologiska mångfald är mer akut än klimatförändringarna

Eftersom media belyser klimatkrisen i betydligt högre utsträckning än varför hotet mot vår biologiska mångfald är mer akut och varför det är viktigt att behålla ekosystem och ekosystemtjänster, tas inte miljögifter på lika stort allvar. För vissa arter är det redan kört, de är utdöda och går inte att återkalla. Anledningarna till artutdöendet är framför allt färre öppna betesmarker, invasiva arter, monokulturer och miljögifter. Du gör framtida generationer en väldigt hygglig tjänst i att skippa PFAS-vallor.

Anledningen till att både glid- och fästvalla ofta innehåller PFAS är att ämnena ger bra glid och stöter bort smuts. Som tur är finns miljövänliga alternativ.

Vår tids DDT och PCB
Borde inte vi människor ha lärt oss av historien? Inte minst efter skandalerna med PCB och DDT, ämnen som visade sig vara både svårnedbrytbara och skadliga för djurs och människors hälsa - sälar och havsörnar var nära att dö ut. Idag är vi lika obetänksamma när det gäller PFAS. PFAS-ämnen är dessutom ännu mer svårnedbrytbara än PCB och DDT – mycket tyder på att många PFAS inte bryts ned alls.

Fråga efter PFAS-fri valla nästa gång! Välj bort vallor där det står fluor, högfluor, lågfluor eller liknande och vallaservice som erbjuder giftiga vallor. Använd istället så kallad fluorfri valla, till exempel hydrokarbon. Du kan också slipa skidorna med en stålsickel och slippa valla helt. 

Är det fluor i vallan?
En fluorfri valla är fri från PFAS. Alla PFAS är framtagna av människan och består av flera fluor- och kolatomer bundna till varandra. Kol-fluor bindningen är väldigt stark och det är därför alla PFAS är så extremt svårnedbrytbara.

Kör PFAS-fritt och njut av schysst och njutbar skidåkning i spåren!

Läs hela inlägget »

Många är intresserade av våra turskidresor i mars-april. De flesta har åkt längdskidor och även utför, men för flera är det första gången på turskidor. Det är inte svårt alls att åka turskidor, det är bara annorlunda. Du kan jämföra med att vandra med ryggsäck, men på turskidor har du njutningen och hjälpen av glidet på snö som bonus. 

Har du ingen utrustning rekommenderar vi att du hyr det. Det kan du göra i Abisko, men även och betydligt billigare via andra aktörer i Sverige. Information om var du kan hyra utmärkta skidor, stavar, pjäxor och skidfodral om du vill (fodralet kostar inget extra) till ett lågt pris får du när du har bokat resan.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller turskidor?

Turskidor är anpassade för åkning i ospårad terräng och på fjäll. Med en bredd på 50-60 millimeter får du en god stabilitet tillsammans med dina 'core' muskler. Skidorna ska ha midja och vara smalare på mitten, så att du kan styra och svänga lättare. Stålkanter ger trygghet på hårdare snö, underlättar svängar och gör skidan starkare.

En turskida ska precis som en längdskida ha ett spann som passar just dig. När du står med jämn vikt på båda skidorna ska det vara en luftspalt under mittendelen av skidorna. När du har vikten på en fot trycks skidan ner helt mot underlaget och luftspalten försvinner. Det är på den delen i mitten som skidorna vallas för fäste eller har en fästzon som ger fäste utan valla. När du står på båda skidorna glider du fram på den främre och bakre delen av skidorna. När du trycker ner den ena skidan får du fäste och kan skjuta ifrån.

Spannet ska vara anpassat till din vikt och skidförmåga. Är spannet för hårt orkar du inte trycka ner skidan och får inget fäste. Är det för mjukt får du sämre glid och vallan slits av mycket snabbare. Tänk på att du att du kommer att ha en ryggsäck på dig på turen som väger 10-12 kilo när du provar ut spannet – du väger alltså mer som turskidåkare.

Turskidorna bör definitivt ha stålkant så att du får fäste på hårt packad snö på sluttande fjällsidor. Breda långa skogsskidor utan stålkant fungerar i djup snö på platt mark, men sämre på hårdblåsta fjällsluttningar som du med stor sannolikhet lär passera på resan.

Välkommen med på ett äventyr som kommer att göra dig mycket lycklig, både fysiskt och psykiskt!

Stavar är också praktiskt att ha med

Utan stavar är det svårt att komma någon vart. Åker du van vid längdskidor, skiljer sig turstavar litet åt. Framför allt bör de ha en stor truga, gärna en ring, för att inte sjunka långt ner i snön. Har de en fast längd, bör de nå till dina armbågar (längdstavar går ofta till armhålan) när du har armarna hängandes rakt ner. Ett lyxigare alternativ är flexibla stavar som du kan göra kortare i uppförsbackar och förlänga när det är platt eller när du åker utför. Flexstavar är dock inte alls nödvändigt.

Läs hela inlägget »

Enligt en färsk undersökning av DN/Ipsos ligger resebranschen sämst till när det gäller att informera om resors klimatavtryck. Företag inom livsmedels-, energi- och fordonsindustrin har hittills lyckats betydligt bättre. Över hälften av svenska folket upplever att researrangörer inte hjälper dem att göra välinformerade och upplysta klimatval.

Globalrunners redovisar sedan flera år klimatavtryck för varje resa, beroende på vilket transportmedel du väljer. Vi skulle kunna inkludera avtrycket för boende, mat och aktiviteter, men väljer att inte göra det. Transporten till destinationen utgör tveklöst lejonparten av resans utsläpp. Klimatkompenserade boenden, flygresor, mm, är varken smarta, neutrala eller vänliga. Om du, ett hotell, ett flygbolag, en researrangör eller någon annan betalar 'kompensation' för dina utsläpp, innebär det likväl lika stora växthusgasutsläpp. Vad gäller boende och mat väljer vi alltid lokalt ägda boenden med schysta arbetsvillkor och närproducerad mat. Många småskaliga hotell har en minst lika hållbar verksamhet som de som har råd att lägga tid och pengar på en (inte alltid objektiv) märkning. Gästupplevelsen är a och o och vår upplevelse är att om ett hotell bryr sig om gästerna och har ett gott värdskap avspeglas det även i deras hållbarhetsarbete, bryr de sig om gäster bryr de sig också om framtiden och deras egen påverkan på att kunna ha en långsiktig, hållbar verksamhet.

Aktiviteterna på våra resor är tämligen fossilfria: Längdskidor, cykling, löpning, vandring och tryffeljakt. Utsläppen för dessa kommer enbart från produktionen av din utrustning. 

Lägst utsläpp med svenska tåg

  1. Cykla Vänern Runt på åtta dagar - 2 gram CO2/person.
  2. Turskidor i Sápmi med tåg 10 gram CO2/person.
     
  3. Jizerska med tåg 139 kg CO2/person
  4. Cykla Prag-Wien med tåg 138 kg CO2/person.
  5. Löparresan till Tjeckien 155 CO2/person.
  6. La Diagonela och Engadin Skimarton med tåg 173 kg CO2/person.
  7. MTB i Aosta med tåg 186 kg CO2/person.
  8. Marcialonga med tåg 188 kg CO2/person.
  9. Verona med tåg 191 kg CO2/person.
  10. Piemonte med tåg 195 kg CO2/person.
  11. Träningsläger för landsvägscyklister i Emilia Romagna med tåg 221 kg CO2/person.
  12. Vandra i Sabinerberg 234 kg CO2/person.
     
  13. Jizerska med flyg 317 kg CO2/person.
  14. Löparresan till Tjeckien 353 CO2/person.
  15. Cykla Prag-Wien med flyg till Prag och från Wien 374 kg CO2/person.
  16. Marcialonga med flyg 489 kg CO2/person.
  17. La Diagonela och Engadin Skimarton med flyg 497 kg CO2/person.
  18. Verona med flyg 527 CO2/person.
  19. MTB i Aosta med flyg 564 CO2/person.
  20. Träningsläger för landsvägscyklister i Emilia Romagna med flyg 571 kg CO2/person.
  21. Piemonte med flyg 574 kg CO2/person.
  22. Vandra i Sabinerbergen med flyg 620 kg CO2/person.
Värdena i listan är beräknade för resor från Stockholm tur och retur. Flyger du utomlands från Luleå blir avtrycket högre, från Kastrup lägre. Tar du tåget utomlands norrifrån blir skillnaden bara några gram. På svenska elektriska tåg är koldioxidutsläppet 1 gram/30 mil per person.


Din livsstil och ditt vardagsliv spelar ännu större roll

Som jämförelse kan nämnas koldioxidekvivalenter (utsläpp) för arbetspendling en mil enkel väg (alltså två mil totalt per dag) i 240 dagar i en mellanstor bil med en person i bilen. En bensinbil ger 1260 kg CO2/person och en dieselbil 1140 kg CO2/person. Byter du till elbil, cykel eller kollektivtrafik sparar du cirka 1 ton koldioxid per år eller mer. Detsamma gäller om du byter ut nötkött mot bönor eller ändrar  uppvärmningen av en medelstor villa från direktverkande el till bergvärme. Källa: Chalmers.

För att vi ska uppnå de Globala Målen och en hållbar utveckling, ska varje människa på jorden släppa ut max 2 ton koldioxid per person och år. Vi behöver förstås göra massor av andra saker också och inte bara minska våra utsläpp, men sett till just utsläppsbiten kan du med andra ord följa med på resorna Vänern Runt och Turskidor i Sápmi hur många gånger du vill!
Läs hela inlägget »

På en skala mellan noll och tio, skulle vi säga elva. Minst. Tänk dig att glida fram på skidor i väglöst land utan uppkoppling, över vita vidder i alla sorters väder, utlämnad till naturens krafter och med tryggt boende i mysiga stugor varje natt? Det är toppen! Som grädde på moset efter en mörk vinter. Vanebildande. Vi har själva blivit helt beroende och kör minst en tur om året, kanske tillsammans med dig nästa år på vår resa Turskidor i Sápmi! 

Låt dig inspireras av denna fina film, tagen i mitten av april och producerad av en mästare vid namn Jonas Andersen. De bor visserligen i tält på filmen, medan vi väljer stugor, men du får ett bra grepp om vad som väntar och vad du inte vill gå miste om!

Mäktigt, genuint, tyst och orört

Våra resor mellan Abisko och Kebnekajse ger dig en personlig, hållbar och småskalig vistelse med en enorm frihetskänsla som bonus. Vi ser en tydlig turtrend med ett ökat intresse för naturupplevelser som även innehåller utmaningar, gärna i vårt eget land. Älskar du skidåkning är fjällvärlden ett paradis. 

Läs hela inlägget »
Lilium siktar på full drift år 2025.
Lilium siktar på full drift år 2025.

Blir fossilfria fordon i luften framtidens transportmedel inklusive taxitjänst? Många företag satsar på det. Airbus lanserade ett plug-in plan på en flygplansutställning i Paris hösten 2015, samma höst som de Globala Målen sattes i samma stad. Det laddas i ett el-uttag som din mobil eller laptop. Sedan dess galloperar utvecklingen fram. Huyandai, Boeing, Toyota, Urban Aero, Uber, Embraer, Siemens, Porsche och Daimler vill inte halka efter. Tyska Lilium är ett av de bolag som tagit täten. 

Fossilfritt, tyst och billigt
Liliums el-plan kan lyfta och landa vertikalt på en liten yta. Fyra passagerare och en pilot får plats under en 300 kilometer lång flygning i en maxhastighet på 300 kilometer/timmen. Planet har 36 el-motorer integrerade i vingarna för att minska luftmotstånd och minimera buller. Går en motor sönder, finns det 35 som fungerar. Skypes grundare Niklas Zennström är en av de som hjälper till med att investera i projektet.

Upplägget är som en taxitjänst. Köp en biljett och välj, inom vissa ramar, destination och tid, kanske med avgångar ovanpå parkeringshus. Målet är att skapa ett nätverk av hubbar runt storstäder och vara i full drift 2025 på olika platser i världen.

En vätgasdriven taxi
Urban Aeros CityHawk går på vätgas, som matar två bränsleceller och förser två el-motorer. Motorerna snurrar igång två rotorer som är inbyggda i karossen. Tyvärr har låt effekt för bränsleceller hittills begränsat hastigheten till 200 km/h. 

Bäst potential kanske förbränning av vätgas i en flygmotor kommer ha. Alla typer av passagerarplan för 10-500 passagerare skulle kunna drivas med vätgas, även på långa sträckor, enligt flera svenska forskare. Vätgasbränsle tar dock större plats i planet, varför nya mer energieffektiva motorer behöver utvecklas. Klimatpåverkan måste också optimeras för att undvika kraftik molnbildning.

Ta en Uber Air om två år
Taxi-tjänsten Uber storsatsar på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. Hyundai är ett av flera företag som utvecklar el-plan åt Uber. Deras el-plan kan transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning, på 300 - 600 meters höjd.

De tekniska utmaningarna med el-plan är mindre än för självkörande bilar. I luften är det (än så länge) mindre trafik och deras första flygande taxi kommer att köras av en människa för att senare övergå till att vara självstyrande. Målet är att köra igång en kommersiell flygtaxitjänst 2023 i tre städer. 

Norge ligger som vanligt i framkant
Vår granne i väst tog snabbt till sig el-bilen och idag kör över halva befolkningen fossilfritt, på marken, med gott om laddstationer över hela landet. Sedan flera år finns laddstationer vid varje gate på Stavangers flygplats. Politiska beslut, regleringar och infrastruktur gör att det tar tid att få igång trafiken med el-plan. En inte alltför vild gissning är att Norge kommer att börja med el-plan bland de första i världen.

Hur påverkar det här Globalrunners?
Innebär utveklingen av fossilfria flyg att vi återupptar resor till Kuba, Nepal, med flera långväga destinationer redan år 2023? Hm, den som lever får se, men vi vågar inte riktigt tro det. Batterierna är tunga och än så länge kan planen endast flyga korta sträckor på en laddning. Flera bullrar, men med inbygda motorer verkar det problemet kunna lösas.  El-brist generellt måste också tas i beaktande och metallen litium i batterierna är finns inte som oändlig tillgång. Som tur är finns det trivsamma tåg.

Framtiden hänger sannolikt på teknikutveckling och innovationer inom alla möjliga områden, CCS (Carbon Capture and Storage), energi som inte orsakar växthusgasutsläpp, ny mat, förändrat jord- och skogsbruk och även anpassade transporter. För 100 år sedan drömde människor om att kunna flyga till andra delar av världen, men knappast till månen eller mars. Det är bara att hänga med!

Vätgastaxin CityHawk kan köra 16 mil innan man måste fylla på mer bränsle.
Läs hela inlägget »

Senaste blogginläggen