LOGO GLOBALRUNNERS

En enig forskarkår är överens om att vi behöver göra vad vi kan för en mer hållbar utveckling och att det är bråttom. Utsläppen av växthusgaser ökade i Sverige med 2 % förra året, men det finns positiva nyheter för framtiden. 

Fler hoppar på tåget både inom Sverige och till utlandet
Försäljningen av interrailkort har tredubblats på två år. Under 2018 gjordes 7 procent fler resor med tåg inrikes i Sverige än året innan. 

Inte sedan den ursprungliga järnvägsutbyggnaden på 1800-talet har det startats så många ny järnvägsprojekt i världen som nu. Det planeras och byggs ny järnväg i Kina, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Polen, Österrike, Ungern, Serbien, Indien, Thailand, Malaysia, Saudiarabien, Israel, Marocko och Nigeria. Till och med i Mexiko och USA byggs järvägen ut, bland annat projekteras snabbtåg Los Angeles–San Francisco.

På Globalrunners som sedan flera år tillbaka fortfarande är den enda researrangör som erbjuder alla som vill tåg istället för flyg, hade vi noll resenärer som valde tåget framt till förra året, men nu är det fler och fler som väljer tåget även bland våra gäster. Hittills är det längdskidåkare och landsvägscyklister som har valt att ta tåget genom Europa, men vi tror att även löpare och vandrare kommer att välja att testa detta trivsamma ressätt inom en snar framtid.

Allt färre sätter sig i ett flygplan
Utrikesflygen har minskat med 200 000 tur och retur resor. Dessa inkluderar utländska turisters resor och utesluter svenskars resande från Kastrup. Swedavia noterade en minskning av antalet landningar på två procent under 2018. Under första kvartalet i år flög 378 000 färre passagerare från svenska flygplatser jämfört med samma period förra året. Också antalet starter och landningar minskar. Inrikesflygningarna minskade med över tre procent förra året.

Flygbolaget KLM gick ut med helsidesannonser i Sverige och Norge förra helgen och rekommenderade kunder att ta tåget när det är möjligt istället. 

Jorden räddas inte och går inte heller under beroende på om en människa flyger eller tar tåget, men när tillräckligt många människor ställer upp och kräver förändring har makthavare och storföretag inget annat val än att agera. Muren föll 1989 tack vare att tillräckligt många lyckades få gehör för en förändring. Greta Thunberg, Arnold Schwarzennegger, Barack Obama, artisten Billie Eilish, skådespelaren Woody Harrelson, Globalrunners och många fler, försöker bidra och påverka privatpersoner, makthavare och näringsliv, att ställa om till en hållbar utveckling. Inte för att förlora det vi har utan för att bibehålla allt det positiva som livet ger

Solcellsparker kan försörja stora städer
Solceller är den globalt snabbast växande energikällan. Priset på solceller har sjunkit de senaste åren och underlättat utbyggnaden av jättesolcellsparker. Solcellsparken i Saharaöknen, välrdens största, består av 3 000 hektar solcellspaneler som producerar tillräckligt mycket energi för att driva en stad av Prags storlek. Energin som allstras där behöver inte nyttjas direkt utan kan lagras och användas senare.

Köttkonsumtionen minskar, särskilt av utländskt kött
Svenskarnas konsumtion av kött minskar för andra året i rad. Inte sedan 2007 har vi ätit så lite kött som under förra året. Enligt Jordbruksverkets statistik äter vi mindre importerat kött, mer svenskproducerat kött och sammantaget mindre kött totalt. Det började egentligen redan 2013 när antibiotikanvändningen på djur debatterades flitigt. 

Utsläppen från personbilar minskar i Sverige
Utsläppen från personbilstrafiken i Sverige minskade med 19 procent mellan 2007 och 2016. Utvecklingen beror främst på ökad användning av biobränslen, att de nya bilarna är mer bränslesnåla och att diesel har blivit ett allt vanligare drivmedel. Pendlar man 2 mil om dagen i 240 arbetsdagar om året sparar man 840 kg koldioxid på att byta till elbil från mellanstor dieselbil och 960 kg från mellanstor bensinbil. Allra mest koldioxid sparar man om man tar bussen istället.

Ozonhålen tunnas ut
Tack vare internationella överenskommelser, framför allt Montrealprotokollet, och förbud mot freoner, har ozonhålen minskat. Om minskningen fortsätter i samma takt räknar forskare med att ozonlagret i den norra hemisfären kommer att ha återhämtat sig på 2030-talet. I den södra hemisfären kan ozonlagret vara återställt ungefär 20 år senare och i polarregionerna runt år 2060.

Läs hela inlägget »

Första helgen i februari har vi en längdskidresa till Toblach-Cortina. Det är ett lopp i klassisk stil på 42 km och/eller skate 30 km. År 2020 startar bägge loppen i Toblach i riktning mot Cortina. De går genom en dal med Drei Zinnen i blickfånget förbi den vackra Toblach-sjön. Dolomiterna sägs vara som allra vackrast just här och är med på UNESCO:s världsarvslista.

Är det en slump att vi kallar loppet för Toblach-Cortina när andra säger Dobbiaco-Cortina?
Nej, det är ett medvetet val som de flesta besökare nog aldrig reflekterar över.

Toblach där vi bor och där starten går, ligger i Sydtyrolen. Området tillhör idag Italien, men var fram till första världskriget en del av Österrike-Ungern. De flesta som bodde här här innan Italien tog över området var tyskar, kroater och slovener och än idag pratar i stort sett alla tyska. Folket drabbades här mer än andra svårt av fascisternas Italienisering. Det var en process där italienska myndigheter tvingade människor att anamma italiensk kultur och lämna sin egen. Icke italienska eller delvis italienska befolkningsgrupper och territorier assimilerades. Den här politiken kulminerade under de italienska fascisterna 1922-1943 med diktatorn Benito Mussolini i spetsen.

När italieniseringen startade var vissa områden enspråkiga och saknade helt en italiensktalande befolkning. Målet med italieniseringen var att skapa en enhetlig befolkning och en av Italien präglad kultur i de assimilerade territorierna.

Metoder
Italieniseringen genomfördes med olika metoder:

·       utflyttning av icke-italiensktalande
·       inflyttning av italiensktalande
·       systematisk diskriminering av andra språk

Icke-italiensktalande lämnade sina hem och de som lät sig assimileras accepterades som ”goda italienare”. Diskrimineringen skedde genom att alla språk utom italienska förbjöds i rättsväsendet, i administrationen, i tidningar och tryckta medier, i förskolor och skolor och på gravstensinskriptioner. Det var förbjudet att använda sig av tolk. Icke-italiensktalande politiker, domare, lärare och andra ämbetsmän blev uppsagda och ersatta med italiensktalande personer. Personnamn, efternamn och ortsnamn ersattes med italienska namn.

Sydtyrolen drabbades värst
Det största området som berördes av italienisering var Sydtyrolen där 3 % av befolkningen var italiensktalande, resten talade tyska eller ladinska. När de italienska fascisterna kom till makten och Benito Mussolini blev statsöverhuvud tilltog assimileringspolitiken. 1923 förbjöds tyska i skolorna, medierna, den statliga förvaltningen och administrationen. Tjänster inom den sydtyrolska administrationen, inklusive skol- och rättväsendet, tillsattes av italiensktalande.

Geografiska platser och ortsnamn fick nya officiella italienska namn och tyska för- och efternamn italieniserades. Italienska bosättare från söder fick statligt stöd och uppmuntrades att bosätta sig i provinsen. Italienska myndigheter fick stöd från Nazityskland i sin italieniseringspolitik. Hitler hade länge ansett att Sydtyrolen var förlorat och den tyska befolkningen uppmanades att emigrera och bosätta sig i Tyskland. Många hörsammade uppmaningen vilket ledde till en utflyttning av tysktalande samtidigt som det skedde en inflyttning av italiensktalande.

Läget förbättrades 1972 tack vare Österrike och FN
Segrarmakterna efter andra världskriget pressade Italien att ge landets minoriteter självbestämmanderätt. Österrike och Italien undertecknade 1946 ett avtal som garanterade Sydtyrolen ökat självstyre. Det statliga stödet för italienska "immigranter" till provinsen fortsatte dock. Detta tolkade den lokala tyska befolkningen och Österrike som att Italien inte var berett att ge provinsen Sydtyrolen full autonomi förrän den demografiska bilden var förändrad till Italiens fördel. Efter att Österrike återigen tagit upp frågan i FN gick Italien 1972 med på ett omfattande "autonomipaket" för provinsen.

Benito Mussolinis fascistiska regim föll till slut, men reliker från diktaturen lever kvar. Italien borde under alla dessa år ha hunnit komma till insikt om sin egen historia och ta farväl av fascismens ideologi. Särskilt illa är det ställt i Sydtyrolen. Den som åker genom städer och byar här stöter i nästan varje gathörn på lämningar från fascismen, som fortfarande förhärligar den och förtrycket av det sydtyrolska tyska och ladinska modersmålet. Segermonumentet, Mussolinireliefen (som uppfördes först efter kriget), benhusen, statyn som i folkmun kallas ”Kapuziner Wastl” i Brunico, de fascistiska ortsnamnen och otaliga andra kvarlevor är bara toppen av ett isberg.

Hur känner man igen ett fascistiskt ortsnamn?
Många slutar på o. Som i Dobbiaco, Cortina d’Ampezzo, Benito. Därför använder Globalrunners Toblach när vi pratar om det finna loppet i Dolomiterna längs den gamla banvallen förbi Toblach-sjön.
Vi är inga fans av varken Hitler, Mussuloni, nazism eller fascism och tycker att valet av ortsnamn mot denna bakgrund spelar roll. Dessutom viner högernationalistiska vindar åter igen i Italien 2019. 

Att orten i det här fallet heter Toblach på tyska och Dobbiaco på italienska är en förklaring som inte ger hela sanningen.

För den som vill fördjupa sig i ämnet finns:

Italieniseringen om bland annat konverteringen av ortsnamn https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Italienisering

En SvD-artikel om ’fascistiska ortsnamn’ och hur genomgripande förändringsarbetet var som en följd av den nya regimen - jämför vårt eget jagande av tornedalsmålet 
https://www.svd.se/dags-att-gora-upp-med-den-forste-fascisten

Förstår vi frågans omfattning? 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-5801+0+DOC+XML+V0//SV

Läs hela inlägget »

Vår mest populära resa som gäster återkommer till år efter år är och förblir Marcialonga, Italiens svar på Vasaloppet där du åker 45 eller 70 km genom 13 byar i Dolomiterna. Stämningen är på topp inför, under och efter loppet - hela resan igenom. Som officiell arrangör erbjuder vi en mängd alternativ för att du ska få ut mesta möjliga av resan.

  • Den ekonomiska och självständiga åkaren bor i lägenhet för 695 Euro inklusive startplats.
  • Den som vill ha största möjliga lyx bor på Hotel Maria****
  • Den som vill ha halvpension bor på Hotel Patrizia.
  • Åt dem som vill resa så hållbart som möjligt bokar vi tåg istället för flyg till Italien 
  • Den som har bott på Hotel Central tidigare bor där igen - för dess centrala läge, för de fina rummen, för prima frukost men framför allt för Elisa, världens bästa hotellvärdinna.

Vad är grejen med Marcialonga då, varför är just den resan så eftertraktad? Kanske beror det på alla förväntningar, på all publik, på att loppet går genom byar fulla av peppande italienare, på alla tillresta nationaliteter, på blandningen av elitåkare och första gångs deltagare och alla motionärer, på den goda maten, det vackra landskapet, de trevliga medresenärerna, den professionella organisationen, klimatet, avkopplingen, lättnaden att du klarade sista backen (som alla klarar, inga problem) - typ allt

Vi har gäster som har bokat in sig på samtliga ovanstående alternativ inför 2020 och alla är såklart lika välkomna, även de som väljer att inte tävla. Vill du åka utför en eller flera av dagarna finns suveränt fina områden inom bekvämt räckhåll. 

Läs hela inlägget »

Hyr istället för köp en cykel, en kajak, ett tält, en släpvagn eller något annat du behöver i sommar. När och där du behöver dem. Hyr ut dina egna rullskidor, TV-spel, byggställningar eller din projektor till andra när du själv inte använder dem. Gratis, enkelt, säkert och hyggligt!

Bokar du en resa med Globalrunners som går 2019 eller 2020 får du 75 kronor rabatt första gången du hyr något av Hygglo Du får en kod när du har betalat bokningsavgiften till oss som du kan använda hos Hygglo. Gäller bokningar från och med idag!

Hygglos filosofi är att saker är till för att användas och inte ligga på hyllor eller i förråd och samla damm. Låt dina saker samla in lite extrapengar i stället som du kan lägga på en Globalrunners resa!

Hygglo erbjuder allt från bilar, båtar, husvagnar till verktyg, partytält, maskiner och en massa annat. Det är enkelt och tryggt för bägge parter med BankID och sakerna som du hyr eller hyr ut är försäkrade.

På Globalrunners har vi enbart och mycket goda erfarenheter av Hygglo. Vårt samarbete passar också väl in med våra ambitioner att dra vårt strå till stacken för en mer hållbar framtid. Kolla in alla möjligheter över hela Sverige hos Hygglo! Och glöm inte att boka en resa hos Globalrunners också.

Hygglos hemsida

Läs hela inlägget »

Välkommen med till gröna, vänliga Slovenien! På höstlovet går Ljubljana Maraton 10, 21 eller 42 km längs en tämligen flack bana, världens nionde snabbaste. Bad i Tivoliparken, pastaparty, snygg tröja och medalj ingår. Vi bor fint och centralt i den pittoreska och synnerligen kreativa huvudstaden, 150 meter från starten. Till Slovenien ingår tåg eller flyg - du väljer.

På fredagen tar vi tåget till världens längsta grotta som är öppen för allmänheten, den är 24 km! Resan tar en timme till Postojna i södra delen av landet. I 90 minuter under jord får du se stalagtiter och stalagmiter i "sal efter sal" där du både åker tåg långt ner under jorden och går till fots. Det är som om alla Europas mäktigaste katedraler ställts på rad och du får uppleva allihop efter varandra. Peterskyrkan, Notre-Dame, Westminister Abbey, domen i Valetta, katedralen i Milano... i Postojna finns alla! Du har kanske liksom vi på Globalrunners sett många grottor i världen, men vi vågar lova att du kommer att tappa hakan här. Vi kan inte låta dig missa detta!

Du som har besökt London, Paris, Rom... Ljubljana är något helt annat! Litet och personligt samtidigt som stan har allt man kan önska av en huvudstad, inte minst vad gäller kultur, arkitektur, gastronomi och natur. Gamla stan är avstängd för biltrafik och borgmästaren bjuder på eltaxi - bara att ringa! Maten är överraskande god och i Slovenien finns faktiskt en hel del goda, inhemska viner. Det mest frapperande är nog ändå den positiva och handlingskraftiga framåtanda som råder i landet. Alla pratar engelska ungefär som i Sverige så det är lätt att kommunicera med de öppna slovenerna. Vi är övertygade om att du kommer att gilla och falla för denna oupptäckta pärla mitt i Europa!

Gå in på hemsidan, inspireras och säkra din plats här

Läs hela inlägget »

Nästa vinter ordnar vi en ny spännande längdskidresa till Jizerská i norra Tjeckien. Under tre dagar erbjuds sju olika lopp. Huvudloppet är 50 km klassisk stil på söndagen. Det arrangeras för 53:e gången på den kände Vasaloppsåkaren Stanislav Rezacs bakgård och ingår i såväl Worldloppet som Visma Ski Classics.

Dagarna när du inte ställer upp i ett av loppen (om du gör det), finns fina möjligheter till skidträning på längden och utför, besök på Skodamuseet där Ferdinand Porsche växte upp, Glasfabriken där det världsberömda böhmiska glaset fortfarande tillverkas eller Babylons spa. Vi har nyligen varit på plats och valt ut det allra bästa för våra gäster, inklusive hotell och firarrestaurant.

Ni som har följt med till Italien och Schweiz - det här blir något helt annat! Som alltid erbjuder Sveriges mest hållbara researrangör av aktiva resor tåg eller flyg och i det här fallet kostar tåget inte mer än flyget plus att övernattning i Hamburg ingår i bägge riktningarna. SJ berättade igår att de söker anpassa sina tåg efter internationella anslutningar vidare ut i Europa (äntligen). Om Transportstyrelsen godkänner SJ:s ansökan med tidtabellsändringar, kommer tågresan på vår Jizerskaresa gå snabbare, ta ett dygn för de som utgår från Stockholm och inte kräva någon övernattning i Hamburg.

Oavsett vilket ressätt du väljer, tåg eller flyg, varmt välkommen med till Kateřina Smutnás, Stanislav Rezacs, Milan Kunderas, Milos Formans och Franz Kafkas hemland - och många andras!

Läs mer och boka resan till Jizerská här

Läs hela inlägget »

Onsdagen den 5 juni firar vi (som heter så) den svenska upplagan av Global Running Day igen. Hoppas att du också vill uppmärksamma alla världens löpares egen nationaldag! 

Global Running Day är en världsomspännande hyllning till löpning. Det ska uppmuntra alla att röra på sig. Det spelar ingen roll hur fort eller långt du springer. Hur du gör det är upp till dig. Spring, jogga, lufsa. Det viktiga är att du har kul medan du är aktiv och inspirerar andra.

Förra året sprang löpare i 161 länder 18 027 242 kilometer på Global Running Day. Hoppas att så många som möjligt i Sverige vill delta den 5 juni i år. Registrera gärna hur långt du har sprungit på globalrunningday.org där du också kan se var i världen andra springer samma dag. Framför allt: Njut av världslöpardagen!

Läs hela inlägget »

Welcome to join us January 28 in 2020 on an unfortgetable adventure! You will go from one cross country race to the next - on skis. We know the perfect way over the mountains and we have added an extra clou. A part of the route will be carried out by horse-lift and you will get the privilege to ski a 8,5 km long slope in the secret valley!

You will get your down-hill equipment in Canazei and leave it in Cortina. Your luggage (cross country skis and bag) will be transported by car from Moena to Cortina. Ski Pass in Dolomiti Superski, the world's largest down-hill ski system, is included, as well as unforgetable views and great company during the whole day.

Everyone capable of skiing red slopes can come along. Please check the link below for more info and book a beautiful challenge!

www.globalrunners.se/via-dolomiti

Via Dolomiti - en veritabel upplevelsebakelse

Välkommen med över Dolomiternas bergstoppar mellan Marcialonga och Toblach-Cortina! Tisdagen den 28 januari 2020 tar vi vackrast möjliga väg över bergen i Dolomiti Superski, ett av världens största utförsåkningsområden. En underbar utmaning med förstummande vackra vyer utlovas!

Vi kan den perfekta vägen mellan långloppen och vi har dessutom lagt till en extra clou: Under dagen kommer vi att lifta en sträcka bakom hästar där du också får njuta av en 8,5 km lång pist i den hemliga dalen.

Du får din utrustning för utförsåkningen i Canazei och lämnar den i Cortina. Ditt bagage (längdskidor och väska) transporterar vi från Moena till Cortina på måndagskvällen. Liftkort ingår också liksom bussen från Moena till Canazei tisdag morgon och supertrevliga medåkare.

Alla som klarar röda backar kan följa med. Du behöver inte delta i Globalrunners resor till Marcialonga och / eller Toblach Cortina för att följa med på Via Dolomiti-dagen. Gå in och läs mer på länken här nedanför. Välkommen med på ett härligt äventyr!

www.globalrunners.se/via-dolomiti

Läs hela inlägget »
Att ta tåget istället för flyget ger förutom radikalt mindre koldioxidutstläpp härliga upplevelser längs vägen. Att ta tåget istället för flyget ger förutom radikalt mindre koldioxidutstläpp härliga upplevelser längs vägen.


Är klimatkompensation ett rimligt sätt att ta hand om sina koldioxidutsläpp eller är det avancerad greenwashing? Ett nutida avlatsbrev för oss rika som tillhör den minoritet i världen som har råd att flyga? Att sätta in en slant till en organisation som planterar träd eller bygger upp ett vindkraftverk är en god idé, men mängden koldioxid som flygplanet släpper ut förblir densamma. Det finns ingen möjlighet att vi ska kunna kompensera för alla koldioxidutsläpp som släpps ut i världen idag. Bara de som flyger kan minska sitt flygande.
 

Utsläpp på hög höjd får ungefär dubbelt så hög klimatpåverkan som utsläpp på marknivå (den s k höghöjdseffekten). Klimatkompensation bygger på att någon annan ska minska de utsläpp som din konsumtion genererar. Projekten för klimatkompensation utförs ofta i fattiga länder eftersom det anses mer kostnadseffektivt. Om vi ska lyckas begränsa den globala uppvärmningen till två grader eller helst 1,5 grader, måste den totala koldioxidbudgeten minska drastiskt.

Medan vi som är rika fortsätter att släppa ut koldioxid flyr miljontals klimatflyktingar i ökande antal. Ska vi verkligen köpa utsläppsminskningar som genomförs någon annanstans och fortsätta med business as usual på hemmaplan? En form av greenwashing helt enkelt.

Skogsplanteringar i all ära, men vad ska människor äta?

Trädplanteringsprojekt har i många fall tagit makten över människors närmiljö. De tar ofta stora markarealer i anspråk och man kompenserar inte helt för vad lokalbefolkningen kunde ha tjänat på att producera annat än skog på marken, till exempel mat. 

Konsekvensen av den otillräckliga ersättningen kan bli att skogen inte får stå kvar – vilket är nödvändigt för att det inlagrade kolet inte ska släppas ut igen. Det är omöjligt att vara säker på att utsläppsminskningen blir permanent. En skyddad skog kan avverkas, något som skett i ett skogsprojekt i Brasilien nyligen efter att diamantfyndigheter upptäckts i området. Andra orsaker till minskad långsiktighet i trädplanteringsprojekt är politiska förändringar. 

Osäker additativitet
Det är svårt att säkerställa att projekten inte skulle ha skett utan pengar från klimatkompensation för flyg. Hur avskogningstakten i ett land skulle ha utvecklats utan klimatkompensation är också svårt att förutse, såväl på kort som på lång sikt. Här kan du läsa mer om vad tre forskare i Lund respektive Stockholm har att säga om Klimatkompensation: Klimatkompensation en tveksam strategi

 

Ett träd tar upp 20 kg koldioxid/år

Ett träd kan ta upp 20 kg koldioxid på ett år (det skiljer sig mellan olika trädarter och hur gamla de är). Avverkas samma träd efter 40 år kan det binda 1 ton koldioxid. Hur går den ekvationen ihop, 20 x 40 är 800? Jo, ett träd tar inte upp lika mycket CO2 varje år, som ungt träd tar det upp mer än när det blir äldre. 

En flygresa Stockholm – Tokyo via Helsingfors tur och retur ger ett koldioxidutsläpp på 2,6 ton per person. För att vi ska uppnå en hållbar utveckling kan varje människa inte släppa ut mer än 2 ton koldioxid per person och år. De koldioxidutsläpp flygresan orsakar påverkar hela världen. Att stötta ett trädplantering, vind- och/eller solkraftverk är bra och det går att göra utan att flyga, men medan flygplanen fortsätter att släppa ut koldioxid kommer flera miljoner människor att påverkas, mista sina hem och i alltför många fall även sina liv, på grund av översvämningar, torka, hungersnöd, naturkatastrofer, vattenbrist, mm.

Det första plug-in planet lanserades hösten 2015

Airbus första plug-in plan kan flyga en timme med en halvtimmes reservtid. Det kunde hösten 2015 ta två passagerare. Boeing har därefter kommit med ett plug-in plan som kan ta något fler passagerare.
Airbus första plug-in plan kan flyga en timme med en halvtimmes reservtid. Det kunde hösten 2015 ta två passagerare. Boeing har därefter kommit med ett plug-in plan som kan ta något fler passagerare.

Teknikutvecklingen har minskat koldioxidutsläppen på många flygbolag. Det första plug-in planet som du laddar i väggkontakten likt din telefon lanserades för fyra år sedan. Ett solcellsplan flög runt jorden för tre år sedan. Storföretag, regeringar och internationella organisationer måste ta ansvar för framtiden, men det räcker inte. Alla, inklusive vi på mindre företag och privatpersoner måste också ta vårt ansvar. Vi kan inte vänta på att miljövänliga flygplan utvecklas och sätts i trafik och till dess flyga som vanligt.

Att resa är viktigt. Väljer vi att resa på ett hållbart sätt stimulerar det kulturutbyten och ökar förståelsen för andra människor och deras levnadsvillkor. Turismen står för 10 % av världens BNP och många fattiga länder har turismen som sin viktigaste inkomstkälla. Att sluta resa innebär direkt stora, ekonomiska svårigheter för de fattigare länder som behöver dessa pengar för att kunna ställa om till ett mer hållbart samhälle. Det är med andra ord en mycket komplex fråga.

 

Flyg ingår i Globalrunners resor

Flyg ingår i våra resor av den enkla anledningen att de allra flesta av våra gäster föredrar flyg. Skulle vi enbart erbjuda tåg i Europa skulle vi få lägga ner Globalrunners. Vi erbjuder alla som vill tåg som alternativ till flyg på resor inom Europa, men var och en av våra gäster väljer fritt hur hen vill resa. Vi rekommenderar tåg av långt många fler anledningar utöver att det är mer klimatsmart.

Att ändra sina vanor tar tid. Det har det gjort även för oss. Vi vill verkligen inte framstå som några moralpredikare eller skambeläggare, vi har själva flugit mycket, men med mer kunskap har vi tänkt om. Det finns många sätt att ta ansvar för klimatförändringarna. Att äta mindre kött, köra mindre fossildriven bil, värma upp bostaden med bergvärme eller solpaneler istället för direktverkande el, är också effektiva sätt att minska sina koldioxidutsläpp. 
 

Varför har ni resor till Kuba och Island?

Till Island och Kuba går det inte att ta tåget. Resan till Kuba är oerhört uppskattad av kubanerna och av våra gäster. Kubanerna värdesätter att vi reser dit och utbyter idéer. Våra resor gynnar lokalbefolkingen ekonomiskt och inte regimen genom att vi bor och äter på privata Casa Particular och Paladars. Det ger våra resenärer en unik inblick i kubanernas liv och de bidrar definitivt till en ökad förståelse mellan olika kulturer. På ett möte en hel dag före avresan får alla deltagare en föreläsning av en expert om levnadsvillkoren på Kuba. 

Vi kommer att genomföra resorna till Island och Kuba 2019. Turismen är Kubas största inkomstkälla och utbytet av idéer är minst lika viktigt för dem som den ekonomiska vinsten som våra resor genererar till lokalbefolkningen.


 

Social och ekomisk hållbarhet

På våra resor i Europa går det utmärkt att ta tåget för de som önskar, men till Kuba är det svårt och kubanerna behöver våra (dina) pengar mycket, mycket mer än de vi gynnar på resor i Europa. Vi hållbarhetskompenserar Kubaresan genom att bidra till den sociala hållbarheten i landet. 200 kronor per person går till Civil Rights Defenders. Det hjälper kubanerna och demokratiutvecklingen, men det hjälper inte hela världen som påverkas av klimatförändringarna. 

Det enskilt största hotet mot en hållbar utveckling är fattigdom. Ju fattigare vi människor är desto fler barn skaffar vi oss. Det mest effektiva initiativet för att minska ökningen av koldioxid sedan 1970 har varit Kinas enbarnsprincip, att det föds färre barn. Det är en anledning till varför vi tycker att det kan vara motiverat att fortsätta med våra resor till Kuba, men vi utvärderar konsekvenserna varje år.

Läs hela inlägget »

Den 6 juni 2018 är det Global Running Day - Alla löpares egen nationaldag! 
Löpare över hela världen kommer att fira det med att springa. Kort eller långt, fort eller långsamt, spelar ingen roll. Vi hoppas att du vill komma till Skeppsholmen och hylla all världens löpning med oss!
 

Välkommen på stadsjakt och löparbuffet

Kom och fira Global Running Day med en spännande stadsjakt och löparbuffet efteråt. Vi bjuder på löpning (cirka 5 km vackraste vägen eller kortare om du genar), knep & knåp och trevligt umgänge med likasinnade. Jakten genomförs i små grupper och avslutas med en fest! Du får mat och dryck och vi låser in din väska på Globalrunners kontor medan du springer. Start=mål.

Vi möts klockan 16.00 utanför Globalrunners på Kyrkslingan 11 på Skeppsholmen i Stockholm. Hit går du från Centralen/Sergels torg/Gamla Stan på 10-15 minuter. Huset ligger mellan Skeppsholmskyrkan och Moderna Muséet. Vi markerar vägen med vimplar från Ecomarathona när du kommer upp på Skeppsholmssidan, gå på vänstra sidan av bron. 

Varje grupp får en karta där ni ska leta upp svaren på kluriga utmaningar. När ni har hittat alla platser och svar får ni äta och dricka gott med alla andra deltagare.
 

Tid och plats

Datum och tid: 6 juni 2018 klockan 16.
Start: Globalrunners, Kyrkslingan 11 på Skeppsholmen i Stockholm.
Klädsel: Kom i träningskläder. Ta med handduk och ombyte som du trivs i.
Pris: Allt är gratis.
Anmälan: Senast den 4 juni, men gärna idag! Anmäl dig genom att fylla i bokningsformuläret här nedanför.

Är du inte i Stockholm den dagen? Spring ändå för att hedra denna förträffliga aktivitet! 

Global Running Day är en världsomspännande hyllning till löpning. Den ska uppmuntra alla att röra på sig. Det spelar ingen roll hur fort eller långt du springer. Hur du gör det är upp till dig. Spring, jogga, lufsa. Det viktiga är att du har kul medan du är aktiv och inspirerar andra.

Förra året sprang 

  • 1 249 717 vuxna och
  • 454 017 barn
  • i 187 länder 
  • 13 228 252 kilometer

på Global Running Day. Det slår vi i år, eller hur?

Anmäl dig till Global Running Day här

Evenemanget är gratis och vi bjuder på Stadsjakt och Löparbuffet efteråt, men du behöver anmäla dig senast den 4 juni. Om du inte dyker upp tar vi ut en avgift på 500 kronor om du inte avbokar ditt deltagande senast den 4 juni 2018. Avbokning ska i så fall göras per mejl, men det hoppas vi att du inte behöver göra! Vi kan tyvärr inte erbjuda dusch, så du får ta en 'raggardusch' och sätta på dig en ny tröja när du har sprungit.

Läs hela inlägget »