LOGO GLOBALRUNNERS

Tåg till Toblach

För dig som vill resa med tåg till Toblach börjar resan på centralstationen i Köpenhamn. 

På alla våra resor inom Europa erbjuder vi alla gäster att välja tåg som alternativ. Inför resan till Toblach-Cortina bokar vi din tågresa från Centralstationen i Köpenhamn. Boka din egen biljett till och från Köpenhamn på t ex www.sj.se Är du medlem i STF eller COOP och bokar tågresor senast 10 dagar före avgång får du 10% rabatt på SJ. Att gå med i COOP kostar 100 kronor, men dessa får du tillbaka den dagen/om du går ur föreningen. För att få rabatten måste du gå via STF:s respektive COOP:s webplatser i inloggat läge som medlem.

Ditresa tisdag
Avresa Köpenhamn 15:26.
Ankomst Toblach 12.35 nästa dag. 
Nattåg Hamburg - Innsbruck i liggvagn med frukost. 
På resan byter du tåg i Hamburg, Innsbruck och Fortezza före ankomst till Toblach.

Hemresa söndag - ankomst Köpenhamn nästa dag 
Avresa Toblach 17.55.
Ankomst Köpenhamn 13.33 nästa dag.
Nattåg Innsbruck - Hamburg i liggvagn med frukost. 
På vägen byter vi tåg i Fortezza, Innsbruck och Hamburg.

Pristillägget för tåg blir cirka 1400 kronor per person för vuxna 28-59 år om du vill åka tåg fram och tilbaka till Toblach. Är du yngre eller äldre blir det litet billigare och barn åker betydligt billigare i vuxens sällskap.

Vi behöver tänka nytt

Att välja tåg istället för flyg är för många inget enkelt val. Vi har testat att ta tåget på våra skidresor och rekommenderar det å det varmaste. 

Tycker du att det är tidskrävande?
Att välja flyget innebär ändå att du lägger i stort sett en hel dag på resan till slutdestinationen. Även om flygresan är snabb, om det inte är några förseningar, tar det tid att ta sig till flygplatsen, checka in, gå igenom passkontroll och säkerhetskontroll och vara på plats i gaten. För att inte missa flyget behöver du ta dig tid med marginal så att inte resan med bil, tåg eller buss till flygplatsen gör att du missar flygets avgång. Vid ankomsten tar det tid att få ut bagaget och transferbussen eller tåget från flygplatsen tar vanligen minst tre timmar beroende på vart du ska. 

Sova ska du ändå någonstans!
Tågresan tar en dag och en natt. Sova ska du göra någonstans, hemma eller varför inte på ett nattåg. Där sover du gott och behöver inte gå upp i ottan för att komma i tid till flygplatsen. Dessutom ingår frukost på nattåget, mycket trevligt med kaffe i kupén medan du ser nya delar av Europa genom tågfönstret på morgonen. 

Du är mer uppvilad och inspirerad
Vi upplever att man kommer fram betydligt mer utvilad som tågresenär jämfört med om man flyger. Som tågresenär slipper man även flygplatser och deras jättedyra caféer och restauranter.  Du slipper även tålamodskrävande köer och transfers. Ibland har det gått snabbare för oss att ta oss hem från Italien med tåg än för de resenärer som har valt att flyga. Dessutom är du som tågresenär full av nya, spännande intryck efter att ha tuffat fram genom Europa. Från flyget ser du inte alls lika mycket av de områden du passerar. Vid tågbyten har du chans att se en del av staden du är i, du är mitt i centrum. Flygplatser är sig tämligen lika var än du är.

Schysst mot klimatet också
Koldioxidutsläppen ökar medeltemperaturen på jorden, med torka, översvämningar, naturkatastrofer och hungersnöd som följd. Om vi fortsätter att leva som hittills förutspår FN att vi år 2100 kommer att ha 200-300 miljoner klimatflyktingar. 

Bokning av tåg

Väljer du att åka tåg istället för flyg bokar vi bästa förbindelser Köpenhamn - Toblach tur och retur. Du betalar mellanskillnaden mellan flyg och tåg. Anslutningen från din hemort till Köpenhamn bokar du enkelt själv på till exempel www.sj.se

Vill du stanna längre i Italien går det fint!

Ditt klimatavtryck

Tar du tåget blir koldioxidutsläppet markant lägre än om du flyger. Ovan ser du ett exempel från Göteborg. 

Klimatkompensation är inte klilmatsmart

Att klimatkompensera en flygresa är inte klimatsmart eller hållbart. Det innebär förstås inte att flygplanet släpper ut mindre koldioxid för att du som har råd att flyga skänker pengar. De som kan minska koldioxidutsläppen från flyg är de som flyger. Koldioxidutsläppen är idag så höga att det inte är praktiskt genomförbart att kompensera för alla dessa. Den minoritet av jordens befolkning som har råd att flyga, är inte de som blir värst drabbade när medeltemperaturen på jorden stiger till följd av koldioxidutsläpp med översvämningar, bränder, torka och hungersnöd som följd. De som drabbas värst är de som inte har haft eller har råd att flyga.

Maximalt 2 % av de tusentals FN-sanktionerade projekt som pengar för klimatkompensation sägs gynna har kunnat påvisa en positiv effekt. I många fall har de gjort mer skada än nytta. De företag som säger sig vara certifierade klimatkompensationsföretag återfinns oftast i skatteparadis som Jersey och Malta med noll transparens. 

Att skänka pengar för en hållbar utveckling  går såklart bra att göra utan att flyga.

Ett luftslott

Dagens Nyheter publicerade hösten 2019 över tio längre reportage där de granskade företeelsen Klimatkompensation ur olika synvinklar. Efter att dessa grävande journalister slagit håll på myten om att klimatkompensation skulle innebära att det gick att forsätta flyga som business as ususal, har många myndigheter slutat att klimatkompensera.