webbhvd

Du har väl hoppat på klimattåget?

På våra turskidresor i Abisko erbjuds endast natursnö.
På våra turskidresor i Abisko erbjuds endast natursnö.

Föredrar du natursnö framför konstsnö? Vill du kunna njuta av skidåkning på natursnö i flera månader varje år med hygglig snösäkerhet? Bra, men vet du vad som hotar tillgången på natursnö och härliga vita vintrar? Ja precis, högre global medeltemperatur. Vad är orsaken bakom ett allt varmare klimat, enligt en enig forskarkår? Exakt, vi och vår livsstil. Så varför inte agera och ställa om i praktiken? Barn som växer upp idag borde väl också få åka pulka och ha kul under vita vintrar?

Globalrunners är det enda reseföretag som helt har slutat erbjuda flyg på samtliga resor och istället bokar roliga, smidiga tågresor. För framtidens skull, men också för att resan till destinationen blir en upplevelse i sig. Därmed erbjuder vi de i särklass mest hållbara skidresorna till Marcialonga, Toblach-Cortina, Jizerska, La Diagonela och Engadin Skimaraton. Positivt nog har Friskis & Svettis och några till företag börjat följa i våra fotspår. Friskis & Svettis slutar med flyg 2023 och några företag försöker erbjuda tåg som alternativ på enstaka resor.

Tar tågresan för lång tid? Kostar den ibland mer än flyg?

Flygresan tar inte bara det antal timmar du är i luften. Med resa till flygplatsen, köande, check-in en timme före avgång, bagagehantering, resa från flygplatsen till orten du ska till, etc, tar flygresan oftast hela dan. Tågresan tar en natt extra och du sover gott på nattåget, får frukost på sängen och slipper gå upp i ottan för att ta dig till flyget. Sova ska du ändå göra någonstans.

Den tid tåget tar extra är i n g e n t i n g jämfört med hur mycket tid det tar att åtgärda effekterna av klimatförändringarna som redan är här, det är inte ett framtidsscenario. Skadorna efter översvämningar, skogsbränder, stormar och mottagandet av många miljoner klimatflyktingar tar mycket längre tid att hanter. Flera familjer som fick sina källare översvämmade förra sommaren i Gävle har fortfarande inte kunnat flytta hem. Vad är snart ett år av renovering mot en extra natt på tåget? 

Detsamma gäller priset. Om flygbiljetten är en tusenlapp billigare, lägg på transfer i båda ändar, den kostar ofta 1000 kronor enkel väg. Den lilla eventuella prisskillnaden mellan tåg och flyg är en promille av vad det kommer att kosta att åtgärda effekterna av klimatförändringarna, som människan fortsätter att orsaka. Det vore bra om alla tänkte litet mer långsiktigt och förstod resultatet av de val vi har privilegiet att kunna välja bland.

Dessutom vill vi ha natursnö att åka på i flera månader, eller hur!

Om alla på jorden skulle flyga lika mycket som medelsvensken, skulle flygets koldioxidutsläpp stå för 17 % av alla koldioxidutsläpp. Att klimatkompensera har många företag och myndigheter slutat med. Flygen släpper ut lika mycket oavsett om du betalar "klimatkompensation" eller inte och max 2 % av alla certifierade projekt som klimatkompensationen gått till, har kunnat påvisa en positiv effekt.

Häng med på tåget istället! Du och vi vet vad vi bör göra och inte göra. På Globalrunners gör vi det lätt att välja rätt. Gästerna som har åkt tåg de senaste åren på våra resor är mycket inspirerade! 

Visst går det att åka på konstsnö, men nog är det roligare på natursnö och med snö i det kringliggande landskapet också.
Visst går det att åka på konstsnö, men nog är det roligare på natursnö och med snö i det kringliggande landskapet också.