LOGO GLOBALRUNNERS

2016

För ett och ett halvt år sedan, den 25 april 2015, ägde en kraftig jordbävning rum i Nepal. Stora delar av landet drabbades i form av förstörda hus, dödade och skadade människor, försämrad infrastruktur och många utplånade bostäder. 

Vi på Globalrunners har arbetat med och i Nepal sedan 1990 - anställt personal, producerat resor, förmedlat fadderbarn, föreläst, ordnat studiecirklar och gett mikrolån till nepalesiska företag. Framför allt har vi otroligt goda vänner i det fina, lilla bergslandet. 

När marken skakade i Himalaya förra året, skalv det även svårt och hårt i oss. De som redan hade det fattigare och svårare än de flesta i världen, fick det ännu värre. Därför startade vi ett projekt för att hjälpa till att bygga upp landet igen. Vi kallar det Help Nepal.Alla insamlade pengar går direkt til Nepal. Globalrunners tar inte ut några kostnader för den tid vi lägger ner på detta och vi har heller inga lokal- eller personalkostnader inblandade - allt går oavkortat till Nepal och den tid vi lägger ner på detta är helt ideell.

Shekhar Dangol som är reseledare för Globalrunners Nepalresa som går i oktober varje år, är projektledare på plats. Han har haft ett antal möten i området där vi ska bygga upp hus. En del av de insamlade pengarna har gått till skolmaterial, men lejonparten går till att bygga upp jordbävningssäkra hus i traditionell newarisk stil. Newarer är en folkgrupp som majoriteten av befolkningen i Kathmandudalen tilhör.

Tolv familjer får bygga jordbävningssäkra, traditionella typhus
60 000 nepalesiska rupees ges till tolv familjer för att bygga upp typhus i Panga väster om Kathmandu. I området är det bara folk som verkar ha pengar som har börjat bygga upp sina hus igen, andra som är fattigare och inte har några pengar inväntar fortfarande hjälp från Nepals regering och från NGO:s som Globalrunners fond. Regeringen har inte för avsikt att hjälpa de familjer som får hjälp från NGO:s, så valet av vilka familjer som ska få hjälp av oss är taktiskt och känsligt. 

Familjerna som får vårt ekonomiska stöd skriver under ett avtal där de förbinder sig att använda pengarna till exakt vad som avses - att bygga upp var sitt jordbävningssäkra hus i traditionell, newarisk stil. Familjerna får stödet i pengar eller i byggnadsmaterial. 

Här nedanför visar vi bilder på ett modelhus, ett hus som är byggt före jordbävningen ett hus som håller på att byggas upp och ett av de vackra hus som klarade sig. 
 
Vårt projekt är omskrivet i media och uppskattat i Nepal. Journalisterna har fått vårt namn men för dig som kan läsa nepali ser du att de skrivit Sweden Runners istället för Globalrunners. Nåväl, det finns verkligen de som har det värre än att få sitt företagsnamn något modifierat. Andemeningen är ju i princip rätt i alla fall.

Om du vill bidra, gör det senast den 30 oktober
Vill du bidra till projektet går det fint att sätta in pengar på vårt konto. Nästa överföring av pengar gör vi i slutet av oktober. Kontonummer är 9272-103 933 4 i Ica-banken. Ellika Nyqvist Livchitz är kontohavare och namn på kontot är Help Nepal. Clearingnumret är 9272 och kontonummer 1039334.

Eller ännu bättre - häng med oss till Nepal
De som följer med på Nepalresan med Globalrunners i oktober har en fantastisk resa att se fram emot. Samtidigt hjälper de nepaleserna, bland annat ekonomiskt. De pengar som våra gäster betalar för boende, mat, aktiviteter, mm, går direkt till nepaleserna de träffar. 

Läs hela inlägget »

I november åker Globalrunners med en grupp löpare och vandrare till Italiens gastronomiska region numero uno: Piemonte. Hit till landets nordvästra del har besökare vallfärdat i många decennier för den goda matens och de goda vinernas skull.

På resan njuter vi det piomontesiska köket och de som vill kan gå en matlagningskurs sista dagen. Vi cyklar en hel dag mellan byar och under turen provar vi vin och besöker ett av världens fem korkskruvsmuseum. 

Tema för loppet i ett av UNESCO världsarvsklassat landskap är Barbaresco och Vit tryffel. Våra gäster får följa med på tryffeljakt och har gratis entré till tryffelmässan. Vi gissar att de flesta även kommer att smaka på den exklusiva svampen. Efter att vi har sprungit en halvmara eller mara alternativt deltagit i en 'gastronomic walk' på 10 kilometer bjuds vi på en femrätters lunch av högsta klass. 

Vår bas är den lilla staden Alba och det familjeägda fyrstjärniga hotellet som vi omsorgsfullt har valtt är certifierat av bland annat Michelinguiden. De som gillar att rida har möjlighet att göra det hos våra vänner i en intilliggande by sista dagen (istället för matlagningskurs eller andra egna aktiviteter). 

På resan följer två reseledare från Globalrunners. Det är inte nödvändigt, men vi kan inte låta bli.

Det finns ett fåtal platser kvar. Välkommen med din anmälan senast den 25 augusti! (Eller först till kvarn). 

På informationsmötet den 17 september bjuder vår samarbetspartner Di Luca på föreläsning om italiensk kultur, piemontesisk lunch, vinprovning och även olivoljeprovning. Globalrunners står för löpturen vid Hammarby Sjö och information inför resan.

Resan går 3-7 november under höstlovet. Om du jobbar behöver du ta tre semesterdagar.

Läs hela inlägget »
Nästa vecka åker en grupp förväntansfulla löpare med Globalrunners till Island. Det är en fascinerande ö som bland annat har inte mindre än:
  • 460 000 får
  • 350 000 valar
  • 80 000 hästar
  • 8-10 miljoner Lunnefåglar
  • 170 geotermal bad
  • 22 timmar dagsljus
  • 335 000 invånare
  • omkring 30 aktiva vulkaner
  • världens äldsta parlament (930 e Kr)
  • glaciären Vatnajökull som täcker 8% av hela landet
  • en förstaplacering på världens lista över fredliga länder
  • Europas mest kraftfulla vattenfall - Dettifoss
  • Unescos världslitteraturstad - Reykjavik
Läs hela inlägget »

Att resa och besöka en plats går nästan inte utan att påverka den fysiskt, ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Fotavtrycken är viktiga för både värdar och gäster. Vi försöker bidra till att de ska bli positiva för bägge parter. 

Vad din flygresa orsakar i form av koldioxidutstläpp per passagerare skiljer sig mycket åt beroende på vilket flygbolag du väljer. Det i särklass mest miljövänliga flygbolaget heter 2016 Norwegian. På resan till Marrakech fungerar det utmärkt att flyga med det norska bolaget, vilket alla som väljer Globalrunners får göra. Dessutom har vi gratis wifi under hela resan.

Små grupper och lokalt ägda hotell och restauranter
Ett hållbart resande innebär att vi tar hänsyn till fler aspekter än de miljömässiga. Därför ser vi på Marrakechresan, liksom på alla våra övriga resor, till att resa med en liten grupp och bo på hotell som ägs av lokalbelkningen, äta på lokalt ägda restauranter och köpa lokalproducerade varor och tjänster, till exempel olika aktiviteter. Det ger klirr i kassan hos dem vi besöker. Vi undviker all inclusive, utlänskt ägda hotell, bussbolag och restauranter där en stor del, ibland så mycket som 90% av det du betalar, rinner ut ur landet igen. 

Informationsmöten före resorna
På våra informationsmöten före resorna får alla utförlig information om landet vi ska besöka och även litteraturtips. Ju mer du vet om landet desto mer givande kommer din resa att bli. Skriftligen och senare under resans gång fortsätter vi att dela med oss av kunskaper för att du ska få en bättre förståelse för hur människor har det i landet och få ut mesta möjliga av din resa. Känner du till kulturen kommer folk i landet att vilja få kontakt med dig - och det är väl det som är det mest inspirerande med att resa: Möten med människor ger starka intryck.

Går resan till ett land som kränker mänskliga rättigheter bjuder vi in en expert på området som får berätta mer i ämnet under informationsmötet. Inför Istanbulresan kom till exempel Aras Lindh från Utrikespolitiska Institutet och berättade om vilka levnadsvillkor turkiska medborgare lever under. Det är en helt annan verklighet än den som svenska charterturister på turkiska sydkusten brukar känna till och se.

Nolltollerans mot sexturism
Globalrunners har nolltollerans vad gäller sexturism. Skulle någon av våra resenärer ertappas med att köpa sex av prostituerade, barn eller vuxna, får resenären ta sig hem på egen bekostnad.

Oförglömliga resor
Vi väljer alltid ut de bästa ingredienserna vi kan hitta åt våra resenärer och komponerar innehållsrika resor av högsta kvalitet. Vi vill att de ska vara inspirerande, roliga och lärorika. Samtidigt är vi oerhört noga med att de ska ge positiva avtryck hos dem vi besöker.

Läs hela inlägget »

Är du nyfiken på Island? Kanske ska du följa med oss dit i midsommar? Då vill vi tipsa om en film som går nu på olika biografer runt om i Sverige. 

I en avlägsen isländsk jordbruksdal lever två bröder som grannar – och bittra fiender. Bägge är fårbönder och varje år tävlar de mot varandra om att vinna det ärofulla första priset för bästa bagge. I över 40 år har de vägrat att tala med varandra. Men så händer det som inte får hända; ett får misstänks ha drabbats av en fruktad fårsjukdom.

Efter åratal av krig dem emellan, tvingas bröderna nu att börja samarbeta för att rädda sina hem och djur. De är helt överens om vad som måste göras, även om det innebär att bryta mot lagen.

Det är en stilig film, som har legat högst upp på Dagens Nyheters biolista i flera veckor. Man kan känna lukten av ull och mark, islandströjans sticksiga värme mot huden och fårens hårda, knöliga huvuden under handflatorna. Skildringen av bygdegemenskapen är långtifrån den vanliga varmkorv- och lotterivärlden. Alla äter vid dukade bord, lyssnar på poetisk högläsning om förhållandet mellan får och människa med ett slags from lycka i ögonen och avslutar prisfesten med att sjunga ”Ridom ridom”.

Filmen belönades med förstapris i kategorin Un certain regard vid filmfestivalen i Cannes 2015.
Regi: Grímur Hákonarson
I rollerna: Sigurur Sigurjónsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Bøving

Läs hela inlägget »
Etiketter: island, kultur, film

Känner du någon som fyller jämt som har allt? Kanske en kollega som ska firas efter lång och trogen tjänst, som till och med har guldklocka? Gör som några av våra kunder. Samla ihop pengar och bjud med jubilaren på en av våra resor. Mottagarna har blivit jätteglada!Dessutom har de fått ett kul träningsmål.

Resan på bifogad bild är visserligen fullbokad, men vi utfärdar gärna presentkort till andra resor.

Hör av dig om du vill anmäla och bjuda något födelsedagsbarn så skickar vi ett presentkort. Här på webbplatsen hittar du olika presentförslag.

Läs hela inlägget »
Vill du hitta en riktigt njutbar livstil och hobby som går att utöva i princip var som helst, som ger dig en härlig frihetskänsla och som gör att du får se platser som du nog annars skulle ha missat och träffa människor som du annars inte hade haft glädjen att stöta på. Ge löpningen en chans!

I början kan det kännas trögt, men efter tio gånger brukar det släppa. Och tagga ner kraven! Är du för ambitiös går det lätt i stöpet. Tänk långsiktigt och i delmål. Ett första mål kan vara att kunna springa 5 km och på längre sikt att hitta en kul motionsform, som gör att du mår bra i kropp och knopp.

Globalrunners* fyra veckors program för nybörjare

Vecka 1

Kortdistans
Varva att gå och jogga
i en halvtimme.

Varva gång/löpning
Gå tio minuter.
Spring 1 minut, gå en minut.
Upprepa tio gånger.
Avsluta med tio minuters gång.

 

Långpass
Varva att gå och jogga
i 45 minuter.

Vecka 2

Kortdistans
Varva att gå och jogga
i en halvtimme.

Varva gång/löpning
Lätt jogg i tio minuter.
Spring en minut, gå en minut -
upprepa tio gånger.
Avsluta med tio minuters lätt
nedjogg.
 

Långpass
Varva att gå och jogga
i 45 minuter

Vecka 3

Kortdistans
Gå fem minuter,
jogga 20 minuter,
gå fem minuter.

Backpass
Lätt jogg 15 minuter.
Spring en minut uppför backe, 
jogga ner och upprepa fem gånger.
Avsluta med 15 minuters lätt jogg.

Långpass
Gå fem minuter,
jogga 40 minuter. 
Obs! Helt ok att gå 
korta sträckor om du behöver.

 

Vecka 4

Kortdistans
Gå fem minuter,
jogga 30 minuter,
gå fem minuter.

Lätta intervaller
Jogga lugnt 15 minuter.
Spring snabbt till en lyktstolpe,
jogga till nästa, upprepa 
15 gånger. 
10 minuters nedjogg.
 

Långpass
Lugn jogg fem minuter.
Öka farten något och spring
fem kilometer.
Fem minuters lugn nedjogg.
 





*Upplagt av Globalrunners

Smidighet och styrka
Stanna gärna efter uppvärmningen och gör några smidighetsövningar. Tänj och böj åt olika håll.
Försök att åtminstone en gång i veckan köra litet styrkeövningar efter passet, framför allt får bålen (s k core). Till exempel plankan, situps och rygglyft (när du ligger på mage). På busshållplatsen eller framför TV:n kan du köra tåhävningar, det har du stor glädje av som löpare.

Korrekt armpendling
Tänk på att sänka axlarna och dra armbågen bakåt, samtidigt som du håller emot med magmusklerna. Fram med höften så att du inte får en sittande löpstil. Om du skulle få ont i huvudet någon gång när du springer, är det vanligt att det beror på att du spänner dig i axlarna och drar upp dem. In med armbågarna mot kroppen och ner med axlarna - det brukar fixa problemet.

Några rekommendationer på vägen
Om det funkar för dig, försök få in en vilodag mellan passen. På långpassen är det bra om du hittar ett tempo som du orkar springa i under en längre tid. På mellanpassen ska du sikta på att få upp pulsen rejält och vila ordentligt mellan intervallerna. På det viset får du snabbt bättre kondition.

Längta till nästa gång!
Försök avsluta varje pass med en känsla av att längta till nästa gång. Ska du fortsätta krävs att du tycker att det är kul! Kontinuiteten är det viktigaste. Du behöver inte springa hela sträckan som står på dagsschemat, det är helt ok att gå om du behöver. Den bästa träningen är den som blir av och det är sällan man ångrar att man gav sig ut.

Vips kan du efter bara en månad springa 5 km och delta i Vårruset eller Blodomloppet med kompisarna om du vill. Eller varför inte hänga med till Island och springa ett midnattssolslopp på 5 km? I mål väntar förutom medalj, bad i varma källor i den ljusa natten, tillsammans med alla andra upplevelser på sagornas ö.

 
Läs hela inlägget »