webbhvd

2021 > 11

Det bästa på löparresan till Verona? Cykeldagen i Valpolicella! Vi startade med att cykla genom Verona och sedan ut på landsbygden bland vingårdar och byar.
Det bästa på löparresan till Verona? Cykeldagen i Valpolicella! Vi startade med att cykla genom Verona och sedan ut på landsbygden bland vingårdar och byar.

Deltagarna på Globalrunners löparresa till Verona i norra Italien har precis kommit hem, fyllda av härliga upplevelser i skön temperatur med litet längre dagar än hemma i mörka Sverige. Alla supernöjda med allt - hurra!

Medierna rapporterar om ökad smittspridning i Europa, utan någon vidare diversifiering. Du kanske får intrycket av att allt i alla länder är stängt, sjukhus svämmas över och alldeles för många dör av covid igen? Så är det inte i verkligheten.

I Italien är läget bättre än i många andra länder. De har en hög vaccinationsgrad och kräver att alla har covidbevis, som de kallar green pass, på jobbet, restaurangen, hotellet, evenemanget, tåget, flyget, överallt, till och med vid sevärdheter utomhus. Munskydd har blivit en vana och alla tar på det per automatik när de går inomhus. Det känns tryggt och alla respekterar detta.   

Covidbevis och PLF dokument krävs för inresa
För inresa krävs covidbevis och de som är färdigvaccinerade ska ha tagit sin andra spruta för minst två veckor sedan. I lopp och vid evenemang, även utomhus, är det ofta munskyddskrav i starten, på Verona Maraton var det det även de första 500 metrarna, därefter direkt efter målgång, annars bestraffades löpare med diskvalificering. Alla tog på sig munskydd som funktionärer tillhandahöll i målområdet varvat med goodie bag, bananer och medaljer! All vätska i depåerna var buteljerad.

Man måste också fylla i ett PLF dokument (spårnings ID) inför inresan i landet, men det var mest flygbolagen som efterfrågade det från de som valde att flyga.

Alla i gruppen kände sig mycket trygga med resan till, i och från Italien. Tryggare än hemma, tack vare ordentliga restriktioner som alla följer. 

Tryggare än hemma
Det är inga problem att resa till och i Italien även om Covid inte är över än. När går det någonsin över egentligen? Kanske får någon intrycket i media att det är livsfarligt att resa och att vi bara ska stanna hemma och inne, men det var det verkligen ingen i Verona gruppen som upplevde. Dessutom är covid ett globalt problem, så att enbart skydda sitt eget land lär inte vara någon långsiktig lösning. Hotell och transporter som bussar, tåg och flyg är extremt försiktiga och har vidtagit alla upptänkliga åtgärder för att eliminera minsta risk för smittspridning, mycket mycket mer än vad de har i till exempel Sverige.

Kanske kan våra låga smittotal i Sverige bero på att vi inte testar lika mycket som tidigare och som andra länder gör mycket, mycket mer för närvarande. Hursomhelst är det varken i Sverige eller till exempel i Italien, alls lika många som tidigare som blir allvarligt sjuka om de visar sig ha blivit smittade. Många upplever covid mest som en vanlig bondförkylning i höst.

Tåg genom nedstängda länder 
På hemresan från Verona reste de som hade valt tåg via Innsbruck samma dag som Österrike hade infört en tillfällig så kallad lockdown. Med covidbevis fungerade det precis som vanligt, tågen går, alla har munskydd och covidbevis kontrolleras. Globalrunners reseledare var en av de som valde att ta tåget från Sverige och det var absolut inte tillstymmelse till problem eller otrygghet varken i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike eller Italien. 

Olika sorters munskydd
För de som flög och mellanlandade i München och ville äta ställdes höga krav på munskyddstyp. I Bayern har de infört extra skärpta regler vad gäller munskydd. Den som inte hade ett munskydd på sig av typen ffp2 fick inte handla mat på restaurangerna i München. Ville de handla fick de köpa ett ffp2 skydd för 1 Euro och sedan gick det bra att köpa mat.

Detsamma gäller i Österrike för närvarande. Såväl tågen som landet kräver att vi har munskydd av typen ffp2. I verkligheten var de inte så noga med det, men för att inte riskera att fastna eller inte komma igenom landet ska alla som tar tåget genom Österrike, till exempel på vägen till och från Marcialonga och Toblach-Cortina resorna, ha med sig ffp2 skydd för genomresan i Österrike och på ÖBB:s tåg. De som flyger till München åker transferbuss genom Österrike till Moena/Toblach och ska också ha munskydd av typen ffp2.

Vill du se bilder och filmer från Veronaresan? Kolla våra sociala medier Facebook, Instagram och Linkedin och gilla oss gärna där!

Läs hela inlägget »

Hej då flyget

Så här mycket kommer medeltemperaturen ha stigit år 2100, om vi fortsätter som hittills. Lever inte du om 80 år gör förhoppningsvis dina barn och barnbarn det. Källa: EEA/Gisstemp/Nasa och KNMI Climate Explorer.

En enig forskarkår är överens om att det är vi människor som orsakar de eskalerande klimatförändringarna idag. I synnerhet är det de rikaste 10 procenten av jordens befolkning, som du tillhör om du bor i Sverige och har en månadslön över 30 000 kronor. De som inte släpper ut till närmelsevis så mycket växthusgaser som vi, har avsevärt sämre förutsättningar att anpassa sig till översvämningar, bränder, sjukdomar och torka.

För att medeltemperaturen inte ska stiga mer än 1,5 grad ska varje människa inte släppa ut mer än 1,5 ton CO2/år. Stiger den mer, kommer planeten finnas kvar, men på många håll kommer det inte att gå att bo kvar och på andra blir det väldigt mycket svårare att leva. Varje Järfällabo släpper ut 11 ton enligt en färsk undersökning. 1/3 är offentlig konsumtion, 2/3 privat - vår livsstil. Varje indier släpper ut 1,5 ton. Störst andel av våra utsläpp kommer från transporter (2,1 ton) och mat (2 ton om du äter blandkost). En flygresa till Thailand släpper ut 3 ton, till Italien ett halvt ton. Många svenskar anser att vi är bland de mest miljömedvetna i världen. Hur det än är med den saken, är vad vi vet och tänker en sak och hur vi beter oss en helt annan.

Ett litet kliv för mänskligheten, men ett stort steg för vårt företag
Globalrunners var först med att 2016 erbjuda alla tåg istället för flyg på våra resor. Några år senare lade vi ner de resor som det inte fanns hållbara transporter till, som Kuba, Island, Nepal, Mongoliet, Istanbul, Indien, med flera. Vi lade ansvaret på kunden att välja, flyg eller tåg. 

Utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet med kraftigare översvämningar, svält och extremväder som följd. Efter Jizerskaresan i februari kommer vi inte längre att erbjuda flyg till någon gäst på någon resa. Vi kommer istället erbjuda tåg till alla som vill (och buss om tåget inte går hela vägen fram som till Moena på Marcialongaresan). De som inte vill ta tåget, får ordna transporten själva.

Kommer alla våra kunder att följa med på våra resor med tåg? Kanske inte alla med detsamma. Förhoppningsvis strömmar nya kunder till som också gillar att resa, upptäcka nya platser och som inser att vi måste agera. Vi vill vara stolta över vårt företag och gör det som vi känner är det enda rätta.

Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.
Vackra vyer från en av Globalrunners resor med tåg. Foto: Ellika Nyqvist.

Några vanliga argument mot tåg 

1. Tågresor tar för lång tid. Vänd på det! Tåg ger dig en massa tid för upplevelser, nya kontakter, reflektion, goda måltider i restaurangvagnen och en skön natts sömn. Du hinner läsa, kolla på filmer och lyssna på poddar som du inte hunnit med och jobba om du vill. Flyg till Schweiz tar 2,5 timmar, men resdagen börjar tidigt med att åka till flygplatsen och köande till incheckning, pass- och säkerhetskontroller. Samma visa när du landar plus transfer till slutdestinationen. De som flyger brukar vara måttligt roade av flygplatser och är tämligen slut när de väl når hotellet. Tågresenärer kommer fram utvilade och inspirerade och ger sig direkt ut i skidspåret, på cykeln eller till fots.

Om det är något som kommer att ta lång tid så är det att åtgärda effekterna av alla klimatförändringar som ökar om vi låtsas som att vi inte vet vad utsläppen orsakar och fortsätter med business as usual. Tycker du att tåg är för dyrt, är kostnaden för tåg ingenting mot vad det kommer att kosta att reparera skador som orsakas av klimatförändringar och anpassningar till dessa, även för din egen personliga del.

2. Flyget står bara för en liten del av utsläppen, det är SSAB, Kina eller någon annan som måste lösa problemen. Visst, eftersom eftersom de flesta inte har råd att flyga, står flyget inte för störst andel, miljarder människor har aldrig ens besökt sin egen huvudstad. Om alla på jorden skulle flyga lika mycket som medelsvensken, skulle flyget stå för 17 % av alla utsläpp. Tänk om alla sektorer, regeringar och företag resonerade så: "vi står ändå bara för en del av utsläppen, så vi behöver inte göra något".

3. Erbjud klimatkompensation så är saken biff. Glöm det! Flygplanen släpper ut precis lika mycket oavsett om du betalar en slant extra eller inte. Max 2 % av alla certifierade klimatkompensationsprojekt har kunnat påvisa en positiv effekt. Många myndigheter har slutat att klimatkompensera flyg när de insett att det handlar om green washing. Klimatkompensation är en uppmuntran till flygbolag och flygplatser att utöka sina verksamheter och släppa ut mer. Se gärna Dagens Nyheters film om klimatkompensation. Att hjälpa till att utveckla förnybar energi eller odla skog går bra utan att flyga. 

Dagens Nyheters film om Klimatkompensation

4. Hållbar turism handlar inte bara om flygskam. Influencers, klimatinspiratörer, kommunikatörer, företag och organisationer som säger sig vilja bidra till en hållbar turism hävdar ofta att hållbart resande inte bara handlar om flygskam och tågskryt och fortsätter "... men om du ändå måste flyga, så..."

Vem måste flyga? Många anser att de inte hinner lägga litet extra tid på en tågresa för att de måste jobba, tjäna pengar, ha tid för fler resor och ha det bekvämt. Rika människors flygande drabbar de som aldrig har råd att fråga långt mycket värre, vår tids kolonialism. Det drabbar dock även dem som flyger i form av klimatförändringars effekter på våra liv. De som inte kan nå akutsjukhus och de som av medicinska skäl inte kan resa med hållbarare transportmedel har få alternativ, men måste verkligen majoriteten som flyger idag göra det påbekostnad av allas vår framtid?

När vi reser ska vi bete oss som gäster, helst vara pålästa, inte slösa på färskvatten och el, gärna äta mer grönt, inte slänga mat och inte supa oss redlösa, men det gäller även när du inte reser. Äter du grönt på semestern och importerat kött från antibiotikastinna kor från högintensiva jordbruk varje dag hemma, är inte mycket vunnet. Städas inte ditt hotellrum, äts vinsten för klimatet upp hundra gånger om av din flygresa. Väljer du ett hotell med goda arbetsvillkor på Maldiverna, ligger öarna snart under ytan när havsnivåerna stiger på grund av alla utsläpp, från bland annat flyg. Den stora skillnaden när det gäller resandets påverkan på klimatet mellan att resa och stanna hemma är transporten till destinationen och på plats - cyklar du eller kör du omkring i en bränslekrävande jeep när du kommit fram?

5. Nere i Europa går tågen på kol så det är lika smutsigt som att flyga. Fel, fel, fel. I Tyskland går långdistanstågen på grön el sedan 1 januari 2018. Med långdistans menas mer än 5 mil. Svenska tåg drivs till 98 procent på förnybar energi så de är bäst i klassen. www.klimatsmartsemester.se framtagen av Chalmers har anpassat beräkningarna efter hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el. Polen har mycket jobb kvar, där använder man till största delen fossila bränslen till sin el, men tågen ger ändå lägre utsläpp per person jämfort med flyget. Globalrunners har en lista på hur mycket fossila bränslen varje land använder till sin el som du kan beställa gratis.  

6. Tåg krånglar alltid. Nej, är det något som krånglar så är det flygen. Nästan alltid är det någon flight som ställs in, tidtabell som ändras, anslutning som missas eller bagage som inte kommer fram. För alla våra tågresenärer, som ändå är ganska många vid det här laget, har allt gått som på räls.

Foto: Globalrunners. Foto: Globalrunners.


I somras cyklade vi i Belgien, sponsrade av Tillväxtverket eftersom EU och Sveriges regering vill att reseföretag utvecklar mer hållbara produkter.

Även om vi hade hört om översvämningarna i media, var det en chock att på plats se förödelsen och vad vår livsstil orsakar. Familjer som gick och la sig när det blåste och regnade, vaknade om de hade tur och fick slänga sig ut för att överleva. De hann inte få med sig någonting. 17 personer hann inte ut och dog. Alla var uppskärrade och kände någon som drabbats. 

Cyklingen efter ovädret var annars toppen och i sommar kan du boka en cykelresa hit. Tåg till Vallonien och hem funkar prima.

Poletten har trillat ner
Efter många resor i alla världsdelar, varav de flesta i tjänsten, studier i hållbar utveckling och miljövetenskap samt hundratals föreläsningar som Globalrunners har hållit om hållbar utveckling och mänskliga rättigheter med fokus på resande, har vi insett att vi behöver ta nästa steg.

Det finns många fördelar med att resa. Det är kul, du får perspektiv, kunskaper och kontakter, det ger arbetstillfällen som kan hjälpa människor att få råd till bättre hälsa, bostäder, infrastruktur och skolgång, det ökar förståelsen för andra sätt att leva under helt andra levnadsvillkor, organisera, tro och prioritera, vilket i bästa fall minskar rasism, bråk och till och med krig om man reser på ett jordnära sätt och pratar med lokalbefolkningen. Resor kan gynna resenärer och värdland, men om vi flyger drabbas många fler av stigande havsnivåer, minskad biologisk mångfald, fler fästingar, dengue myggor, ökenspridning, extremväder och områden som blir obeboeliga. 

Teknikutveckling erbjuder nya lösningar, men klimatet kan inte vänta
Elplan, vätgasplan, elktrobränsle och biogas för flyg utvecklas. Elplan kan än så länge bara flyga kortare sträckor och ta max tio personer och det råder redan svår elbrist på många håll, när allt ska drivas med el. Det är inte möjligt att ersätta alla fossila bränslen med biogas. Den biogas som flyg har använt i Sverige har odlats i USA och flygits hit. Skövlas skog för odlingar till biogas, kan skadan bli tre gånger värre. Skogen behövs för att ta hand om all koldioxid, precis som korallreven, tundran och våtmarkerna. Flygplan blir mer bränslesnåla, men klimatförändringarna är inte en framtidsfråga, de är redan här. Med en ökande befolkning på jorden krävs både teknikutveckling och ändrade beteenden.

Det som har orsakat mest utsläpp i vår verksamhet har varit flyget. Vi slopar därför det som har störst effekt. Vi fortsätter med minst lika uppskattade resor framöver och hoppas att du vill följa med. 

Välkommen ombord på tåget!

Läs hela inlägget »