webbhvd

Klimatavtryck på våra resor

Enligt en färsk undersökning av DN/Ipsos ligger resebranschen sämst till när det gäller att informera om resors klimatavtryck. Företag inom livsmedels-, energi- och fordonsindustrin har hittills lyckats betydligt bättre. Över hälften av svenska folket upplever att researrangörer inte hjälper dem att göra välinformerade och upplysta klimatval.

Globalrunners redovisar sedan flera år klimatavtryck för varje resa, beroende på vilket transportmedel du väljer. Vi skulle kunna inkludera avtrycket för boende, mat och aktiviteter, men väljer att inte göra det. Transporten till destinationen utgör tveklöst lejonparten av resans utsläpp. Klimatkompenserade boenden, flygresor, mm, är varken smarta, neutrala eller vänliga. Om du, ett hotell, ett flygbolag, en researrangör eller någon annan betalar 'kompensation' för dina utsläpp, innebär det likväl lika stora växthusgasutsläpp. Vad gäller boende och mat väljer vi alltid lokalt ägda boenden med schysta arbetsvillkor och närproducerad mat. Många småskaliga hotell har en minst lika hållbar verksamhet som de som har råd att lägga tid och pengar på en (inte alltid objektiv) märkning. Gästupplevelsen är a och o och vår upplevelse är att om ett hotell bryr sig om gästerna och har ett gott värdskap avspeglas det även i deras hållbarhetsarbete, bryr de sig om gäster bryr de sig också om framtiden och deras egen påverkan på att kunna ha en långsiktig, hållbar verksamhet.

Aktiviteterna på våra resor är tämligen fossilfria: Längdskidor, cykling, löpning, vandring och tryffeljakt. Utsläppen för dessa kommer enbart från produktionen av din utrustning. 

Lägst utsläpp med svenska tåg

  1. Cykla Vänern Runt på åtta dagar - 2 gram CO2/person.
  2. Turskidor i Sápmi med tåg 10 gram CO2/person.
     
  3. Jizerska med tåg 139 kg CO2/person
  4. Cykla Prag-Wien med tåg 138 kg CO2/person.
  5. Löparresan till Tjeckien 155 CO2/person.
  6. La Diagonela och Engadin Skimarton med tåg 173 kg CO2/person.
  7. MTB i Aosta med tåg 186 kg CO2/person.
  8. Marcialonga med tåg 188 kg CO2/person.
  9. Verona med tåg 191 kg CO2/person.
  10. Piemonte med tåg 195 kg CO2/person.
  11. Träningsläger för landsvägscyklister i Emilia Romagna med tåg 221 kg CO2/person.
  12. Vandra i Sabinerberg 234 kg CO2/person.
     
  13. Jizerska med flyg 317 kg CO2/person.
  14. Löparresan till Tjeckien 353 CO2/person.
  15. Cykla Prag-Wien med flyg till Prag och från Wien 374 kg CO2/person.
  16. Marcialonga med flyg 489 kg CO2/person.
  17. La Diagonela och Engadin Skimarton med flyg 497 kg CO2/person.
  18. Verona med flyg 527 CO2/person.
  19. MTB i Aosta med flyg 564 CO2/person.
  20. Träningsläger för landsvägscyklister i Emilia Romagna med flyg 571 kg CO2/person.
  21. Piemonte med flyg 574 kg CO2/person.
  22. Vandra i Sabinerbergen med flyg 620 kg CO2/person.
Värdena i listan är beräknade för resor från Stockholm tur och retur. Flyger du utomlands från Luleå blir avtrycket högre, från Kastrup lägre. Tar du tåget utomlands norrifrån blir skillnaden bara några gram. På svenska elektriska tåg är koldioxidutsläppet 1 gram/30 mil per person.


Din livsstil och ditt vardagsliv spelar ännu större roll

Som jämförelse kan nämnas koldioxidekvivalenter (utsläpp) för arbetspendling en mil enkel väg (alltså två mil totalt per dag) i 240 dagar i en mellanstor bil med en person i bilen. En bensinbil ger 1260 kg CO2/person och en dieselbil 1140 kg CO2/person. Byter du till elbil, cykel eller kollektivtrafik sparar du cirka 1 ton koldioxid per år eller mer. Detsamma gäller om du byter ut nötkött mot bönor eller ändrar  uppvärmningen av en medelstor villa från direktverkande el till bergvärme. Källa: Chalmers.

För att vi ska uppnå de Globala Målen och en hållbar utveckling, ska varje människa på jorden släppa ut max 2 ton koldioxid per person och år. Vi behöver förstås göra massor av andra saker också och inte bara minska våra utsläpp, men sett till just utsläppsbiten kan du med andra ord följa med på resorna Vänern Runt och Turskidor i Sápmi hur många gånger du vill!

Senaste inläggen